Gå til innhold

Media's påvirkning på folk

Anbefalte innlegg

Det som bekymrer meg er medienes makt i politiske spørsmål. Og at vi har en så ensidig rød presse i dette landet.
Here here!

Men jeg ser dette kanskje fra et litt annet perspektiv. Jeg ser på dette som at venstresiden undergraver seg selv ved å oppføre seg slik. Jeg mister iallfall respekt for dem og mediene ved måten de holder på. De misbruker makten de har og dermed er de ikke noe bedre enn dem de sprer løgner om.

Ingen liker en hykler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er mange i dette forumet som sier at kun uopplyste mennesker blir påvirket av media og man kan velge selv hva man blir påvirket av. det er feil, alle blir påvirket av media bevisst eller ubevisst. i hvor stor grad man velger å tro på det er en annen sak. ikke alle har lært seg å se på ting like kritisk. informasjonen media kommer med har de ifra en kilde og deres hensikt e å opplyse folket, selv om det ikke er å legge sjul på at de overdriver til tider. fugleviruset er i realiteten en fare, det har vi jo sett at mange mennesker har død av det! det er jo usikkert å si hvor mange som kommer kommer til å dø, men folk (FN f.eks) har jo prørvd å spå dette og media har formidlet videre en hypotese på noens teorier. MEN jeg støtter skremmselsproppaganda og media burde ta hensyn til at mange mennesker sluker alt som de skriver rått! og jeg vil støtte inlegget til deg som skrev at den røde pressen står alt for svakt i norge!

Lenke til kommentar
informasjonen media kommer med har de ifra en kilde og deres hensikt e å opplyse folket, selv om det ikke er å legge sjul på at de overdriver til tider.
Er du naiv? Journalister driver ofte med propaganda basert på sine egne politiske legninger. Det er ikke bare et sammentreff at journalister ofte ikke "klarer" å finne lett tilgjengelig informasjon som tilbakeviser løgnene de skriver. Det er fordi de gjør det med vilje, selv om også noen ganger de blir villedet av andre og ikke er kritisk til informasjonen de får fordi det er noe de har lyst til å tro på.

og jeg vil støtte inlegget til deg som skrev at den røde pressen står alt for svakt i norge!
:!: Ja, hvis du mener rød som i RV, så har du rett. Hvis du mener rød som i Ap, så er det fullstendig på jordet. Men når RV får knapt 1% av oppslutningen i landet, er det betenkelig at de skal stå sterkere i pressen.
Lenke til kommentar
Det som bekymrer meg er medienes makt i politiske spørsmål. Og at vi har en så ensidig rød presse i dette landet

Det har du et poeng, omtrent alt av presse i dette landet er rød, jeg heller selv mot rød, men jeg synes likevell det er dumt med en enveispolitikk i den norske presse. Folk skal stemme det partiet dem sympatiserer mest med, og ikke på det partiet som blir dekket mest av pressen.

det er mange i dette forumet som sier at kun uopplyste mennesker blir påvirket av media og man kan velge selv hva man blir påvirket av. det er feil, alle blir påvirket av media bevisst eller ubevisst. i hvor stor grad man velger å tro på det er en annen sak. ikke alle har lært seg å se på ting like kritisk.

Når jeg sier at uopplyste mennesker blir påvirket, så mener jeg ikke at BARE uopplyste mennesker blir påvirket, men jeg mener at uopplyste mennensker blir mer påvirket.

Jeg og alle andre blir påvirket, men jeg tror at personer som greier å se noe fra forskjellige synspunkter blir mindre påvirket, og jeg har også som sagt lært å ta ting med en klype salt.

og jeg vil støtte inlegget til deg som skrev at den røde pressen står alt for svakt i norge!

Har du i det hele tatt lest noe som er publisert av norske medier?

Lenke til kommentar

Det er tydelig at media har enorm innvirkning på livene våre. Det er åpenbare eksempler som fugleinfluensa, 9/11, tsunamien osv, men i tillegg hvis man tenker på reklame og dens påvirkning på hvordan vi ser for oss oss selv og de rundt oss. En annen ting man skal tenke på er hvordan media ofte blir omdiskutert av personer man kjenner. Det kan hende man egentlig står positiv til det som blir sagt i avisene og på TV, mens f.eks. vennene dine sier at 'den avisen og den kanalen' bare snakker piss..

Lenke til kommentar
Hørte senest i dag på verdibørsen på radioen, der professer Bernt Hagtvedt får sitte å spre sine fordommer og enkle sannheter uimotsagt. Det skremmer meg langt mer enn medienes dekning av fugleinfluensaen.

5736249[/snapback]

Nå hørte jeg ikke det nevnte programmet, og kan ikke uttale meg om det spesifikt (men vil gjette på en mye omtalt byste), men Bernt Hagtvedt er ikke akkurat kjent for å være venstresidens talerør, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Mer allvorlig synes jeg det er med medienes skjeve fremstilling av politiske saker. Se hvordan Frp har blitt fremstillt opp gjennom årene i mediene, og sammenlign det med at man stadig hører folk si (også i mediene) at de blir skremt over at så mange mennesker stemmer Frp. Sikker mange av dere som leser dette som også er skremt over Frps oppslutning. Dere er altså skremt av mennesker som meg som synes offentlig helsetjenester er for dårlig, at det er for mye kriminalitet, at problemene rundt innvandring ikke taes på alvor osv. Nei, det er ikke det folk er skremt over, det er medienes fremstilling av Frp som gjør at folk blir redde.

Man blir vel heller skremt over at 25% av Norges befolkning tror at Frp kan løse noe annet enn den maktsyke knuten i hodet til Carl I? ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha den maktsyke Carl I. Hagen enn den maktsyke Jens Stoltenberg eller den maktsyke Kristin Halvorsen. Når det er sagt burde man kanskje ha fått med seg at Hagen lenge har sagt at han skulle trekke seg som partileder, og det har altså nå skjedd.

Men det var kanskje ikke saklighet og faktainformasjon som var målet til AvieN?

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha den maktsyke Carl I. Hagen enn den maktsyke Jens Stoltenberg eller den maktsyke Kristin Halvorsen. Når det er sagt burde man kanskje ha fått med seg at Hagen lenge har sagt at han skulle trekke seg som partileder, og det har altså nå skjedd.

Men det var kanskje ikke saklighet og faktainformasjon som var målet til AvieN?

5756146[/snapback]

Målet var vel å provosere litt, ved å sette meningen min på spissen.

Faktum er at Frp fører svært mange av velgerne sine bak lyset, da de av de som har lite ressurser, fordi disse kommer til å få enda mindre med Frp sin politikk. For å si det på en annen måte da, så er det skremmende å se hvor mange dumme mennesker det finnes her i landet, som stemmer på et parti som vil forverre deres egen hverdag.

Lenke til kommentar
Faktum er at Frp fører svært mange av velgerne sine bak lyset, da de av de som har lite ressurser, fordi disse kommer til å få enda mindre med Frp sin politikk. For å si det på en annen måte da, så er det skremmende å se hvor mange dumme mennesker det finnes her i landet, som stemmer på et parti som vil forverre deres egen hverdag.

5757259[/snapback]

Dette blir ganske tomt uten noen konkrete eksempler, eller? Har den rødgrønne regjeringen holdt alle løftene sine? Nei... Jeg må faktisk betale mer moms på butikken pga dem, og skattenivåene ble ikke noe særlig mer gunstigere for de som har lite ressurser.

Men opprett gjerne en ny tråd om Frp og kom med konkrete eksempler om hvordan de villeder sine velgere. Jeg er interessert i å se denne påstanden argumentert og bevist, siden jeg hører den så ofte, som jeg gjorde på NRK igår fra Frp-motstandere - som heller ikke gav noen konkrete eksempler.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å bevise hvorvidt FrP holder løftene sine før de faktisk sitter i regjering. Mine egne forventninger er ikke spesielt store; de rød-grønne har vært særdeles slapp med å holde sine løfter. For en del av dem syns jeg det var like greit, tenker da på en del av SV-sakene.

FrP er flink til å bruke mediene, så mitt syn er at de har en netto fortjeneste, all negativ omtale til tross.

Lenke til kommentar
Enhver som leser Frp sitt nasjonalbudsjett, kan se at de blir mindre til kultur, fattige og andre ting som de fleste står for. Kan godt starte en ny tråd. Forøvrig synes jeg dere går rundt grøten nå.

5761872[/snapback]

Vi går rundt grøten? Det er du som kommer med påstand etter påstand som du kaller "fakta" og nekter å starte egen tråd for å faktisk støtte opp om det du sier. Hopp i det!
Lenke til kommentar

Og da ber jeg alle diskutere emnet - som er hva slags påvirkning media har på folk.

Ser jeg flere diskusjoner rundt personers meninger og diskusjon på person slik de siste innleggene (som jeg nettopp har fjernet), og useriøs debatt så vil jeg dele ut advarsler.

Forøvrig er det å spytte ut at 25% av norge er idioter fordi de stemmer på frp - UTEN å begrunne dette i mot retningslinjene på PRS - et slikt utsagn skaper dårlig stemning, oppfordrer ikke til debatt og er generelt lite gjennomtenkt.

Slike utsagn kan også føre til advarsel - enten det er slengt mot høyresiden eller venstresiden.

Så skjerpings - nå har PRS faktisk holdt seg i skinnet en uke eller to - ikke kjør igang igjen med det samme pisset jeg ryddet opp i før.

Det gjelder alle sammen :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Diskusjonen om Frp bør tas i en annen tråd, og jeg vil si at AvieN er ganske frekk hvis han ikke kommer med noen konkrete eksempler på påstandene han kommer med. Men samtidig er jo diskusjonen om Frp relevant for denne tråden, siden Frp har vært utsatt for hets fra media i alle år. Som vi vet er venstresiden overrepresentert i norske aviser, og selve statskanalen er et AP-barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...