Gå til innhold

Noen som virkelig har greie på hardware her?

fudun

Anbefalte innlegg

Det det gjelder, er et lite prosjekt jeg har på gang, der jeg hadde tenkt å lage en boks med f.eks. usb grensesnitt.

Denne boksen skal brukes til å måle spenninger.

Noen som har greie på dette? Som kanskje kunne spart meg for et par ukers leting og forsking?

Jeg regner jo med at jeg må ha noen A/D konvertere osv, men hvordan fungerer usb protokollen osv...

Mulig jeg er noe uklar her, men det er bare å spørre så kan jeg være mer utfyllende der det trengs.

Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne hjelpe meg her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkleste måten er å "rive i stykker" et digitalt multimeter og ta signalet der det kommer inn på display delen...

Når det kommer til grensesnitt. Hvorfor bruke USB? Er jo mange enklere ting å velge... hva med Serialporten? Pin 2 er signal og 5 er ground.

Håper dette hjelper deg litt på vei...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Hvordan du bør gjøre dette er jo veldig avhengig av hvor mye elektronikk du kan. Her ser ut som en ganske enkel sak.

Søk på Google med "digital voltmeter" +rs232 eller lignende, så finner du nok flere.

Dy trenger ikke kjenne protokollen for å bruke USB, finn en passende chip som som har USB interface. F.eks gå til Elfa og søk etter USB, så finner du bl.a. PDIUSBD12.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 13:15, skrev fudun:

Det det gjelder, er et lite prosjekt jeg har på gang, der jeg hadde tenkt å lage en boks med f.eks. usb grensesnitt.

Denne boksen skal brukes til å måle spenninger.

Noen som har greie på dette? Som kanskje kunne spart meg for et par ukers leting og forsking?

Jeg regner jo med at jeg må ha noen A/D konvertere osv, men hvordan fungerer usb protokollen osv...

Mulig jeg er noe uklar her, men det er bare å spørre så kan jeg være mer utfyllende der det trengs.

Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne hjelpe meg her...

USB-protokollen er ikke direkte lett å forholde seg til, det er mye enklere å bruke en vanlig RS-232 port hvis du selv skal utvikle systemer som skal kunne kobles til PC. Hvis du virkelig vi bruke USB-grensesnittet finnes det mikrokontrollere har dette grensesnittet innebygget (vet at bl.a. Philips har noen), og sannsynligvis også dedikerte kretser som er egnet. Har dessverre ikke sett noe av dette hos Elfa ennå, men det kommer nok.

Som sagt er RS-232 grensesnittet mye enklere å forholde seg til, f.eks. har en Atmel 90S8535 innebygget UART og A/D-konvertere og skulle være en tilfredsstillende en-chips løsning for ditt prosjekt. For å kunne sende data opp mot PC'en med en mikrokontroller trenger du også en chip som kan gjøre om fra TTL til RS-232 nivå (f.eks. en Max-232 eller noe lignende).

Hvis du ikke har erfaring med mikrokontrollere og assemblerprogrammering (eller evt. C-programmering) er nok ikke dette det første prosjektet du bør gi deg i kast med, men med den rette interessen og de rette evnene burde du nok klare det i løpet av èn måned eller to

Lenke til kommentar

Takk for mye bra svar.

Kan assembler, c++, java og endel annet. Programmeringsdelen er det minste problemet.

Er litt ute av elektronikken om dagen, så det er der jeg må ta meg mest inn.

Skal sette meg ned og se litt mer på det en dag jeg har tid. Grunnen til at jeg har lyst til å bruke usb, er at det begynner å bli standarden nå om dagen, så hvis jeg skal få noe seriøst ut av dette prosjektet, hadde det vært greit å være litt på banen med slike ting også.

Tar gjerne imot flere gode råd, akkurat nå er jeg såpass tidlig i planleggningsfasen at problemene ikke har dukka opp ennå.

Takker en gang til for seriøse svar!

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme utfordringen på jobben. Skal måle spenninger med PC'n og logge variasjoner i spenningen sånn at jeg kan se hvordan signalet ser ut. Nesten som et ocilloscop med stort minne.

Planen min er å bruke den innebygde AD-konverteren i PCn: Lydkortet! Jeg bruker Line-in signalet signalet, og kan se spenningen på skjermen i et lydprogram. Jeg kan også logge spenningen i en .wav-fil for å se på den senere. Jeg kan sikkert også oversette .wav-filen til rene spenningsverdier til bruk i Excel.

Du tenker sikkert at lydkortet har et begrenset spenningsområde, men det er enkelt løst ved å redusere spenningen med motstander. Tenkte å bruke en spenningsdeler på 1:1000, sånn at jeg kan måle opp mot 1000V med lydkortet. Lydkortet har vel ca -1 til +1V som spenningsområde.

Fordelen med å bruke lydkort er at man kan få svært nøyaktige målinger (16-bit oppløsning = 65536 nivåer i måleområdet) i svært høyt tempo (opp til 44100 per sek). Og man kan til og med måle i to kanaler samtidig (Stereo)

Lenke til kommentar

Hvis du velger å bruke lydkortet og finner noen gode programmer eller lager noen enkle prog selv så er jeg veldig interresert i å prøve de samme programmene jeg også.

Det hadde vært utrolig kult å få det til skikkelig, sånn at man kan bruke PC'n som ocilloscop eller multimeter. Strøm måler man enkelt ved å måle spenningen over en liten effekt motstand på f.eks 0,1ohm i serie med kretsen.

Man trenger bare måle-probene, programvare, en motstandsboks for å kunne måle høye spenninger.

Motstandsboksen kan man sikkert lage i flere trinn, sånn at man kan velge ratio mellom innsignal og lydkortets måleområde og får god nøyaktighet i det måleområdet man holder på med.

Et eksempel: En spenningsdeler med en motstand på 999ohm i serie med en på 1 ohm, vil kunne måle opp til +-1000v med en nøyaktighet på 0,03v. Setter man utvekslingen til 9ohm og 1ohm blir nøyaktigheten i området +-10v på imponerende 0,3mv !.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 17:21, skrev Simen1:

Jeg har akkurat samme utfordringen på jobben. Skal måle spenninger med PC'n og logge variasjoner i spenningen sånn at jeg kan se hvordan signalet ser ut. Nesten som et ocilloscop med stort minne.

Planen min er å bruke den innebygde AD-konverteren i PCn: Lydkortet! Jeg bruker Line-in signalet signalet, og kan se spenningen på skjermen i et lydprogram. Jeg kan også logge spenningen i en .wav-fil for å se på den senere. Jeg kan sikkert også oversette .wav-filen til rene spenningsverdier til bruk i Excel.

Du tenker sikkert at lydkortet har et begrenset spenningsområde, men det er enkelt løst ved å redusere spenningen med motstander. Tenkte å bruke en spenningsdeler på 1:1000, sånn at jeg kan måle opp mot 1000V med lydkortet. Lydkortet har vel ca -1 til +1V som spenningsområde.

Fordelen med å bruke lydkort er at man kan få svært nøyaktige målinger (16-bit oppløsning = 65536 nivåer i måleområdet) i svært høyt tempo (opp til 44100 per sek). Og man kan til og med måle i to kanaler samtidig (Stereo)

Jeg håper det er vekselspenning du skal måle, ellers vil du nok ikke få mye glede av D/A-konverteren på lydkortet...!?!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 17:44, skrev Aurelius:

Hvorfor skal dere måle spenningen på en pc, hvis den allerede funker? Kanskje et teit spørsmål?

Ja, du har ikke forstått problemet helt...

Tok en titt på de pico-greiene. Sikkert fine, men de har bare 2 kanaler.

Lydkortteknikken blir nok ikke min løsning. Hårek sitt første forslag er nok det nærmeste, hvis jeg klarer å lage en fornuftig utgave av noe lignende, med 8 innganger, og usb-port.

Lenke til kommentar

IceC00|: Den linken du oppga var knallbra. Akkurat hva jeg er ute etter. Takk!

kingkong: Ja det er vekselspenning jeg skal måle (ca 10Hz-5000Hz og 1-100v). PS. Hvorfor mener du at DA-konverteren ikke fungerer på likespenning? Er det en skille-kondensator på inngangen? Gjelder det alle lydkort? Hvor lave frekvenser tror du den slipper igjennom?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 12:51, skrev Simen1:

kingkong: Ja det er vekselspenning jeg skal måle (ca 10Hz-5000Hz og 1-100v). PS. Hvorfor mener du at DA-konverteren ikke fungerer på likespenning? Er det en skille-kondensator på inngangen? Gjelder det alle lydkort? Hvor lave frekvenser tror du den slipper igjennom?

Vil tro det ja, det er en fordel å fjerne DC-komponenten i signalet. Vil tippe 20hz er det laveste som kan samples.

En annen idè i samme gate er å bruke en gameport, den har fire A/D-konvertere som tar fra 0-5v, men kan kanskje være litt vanskeligere å "interface". Egner seg nok heller ikke til vekselspenning i samme grad som line-in på lydkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...