Gå til innhold

hvilke deler trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg skal bygge denne.

å lurte på hva di forskjellige komponentene er..

Her er Skjemaet...

noen hom hvet hvor dete kan kjøpes å hva det vil koste? (bare ca.) rundt 2-400kr?

5719740[/snapback]

ta en titt på elfa...

hva er det du lurer på ang. komponenter? det står jo ganske greit hvilke verdier osv dem har..

5720879[/snapback]

gidder noen si hva de forskjellige forkortelsene står for?

takker for svar :thumbup:

Edit:

når det står 100k, er det da 100000W? eller? :blush:

Endret av boman
Lenke til kommentar

100K blir 100Kilo eller 100 000.

Hvis det står sammen med en motstand er det verdien på motstanden.

Altså 100 Kilo Ohm.

pF er PikaFarrad, kondensatorer måles i Farrad.

Alt som står under de store bokstavene er verdien eller spessiell typebetegnelse.

Lenke til kommentar
100K blir 100Kilo eller 100 000.

Hvis det står sammen med en motstand  er det verdien på motstanden.

Altså 100 Kilo Ohm.

pF er PikaFarrad, kondensatorer måles i Farrad.

Alt som står under de store bokstavene er verdien eller spessiell typebetegnelse.

5721035[/snapback]

tusen takk... :)

Edit:

er det noen forskjell på polyester, keramiske og eletrolytt kondensatorere?

Endret av boman
Lenke til kommentar

Elektrolyttkondensatorer er slike som kan ta opp DC spenninger og liknende og brukes til Glatting av signalet.

Keramiske er vel de som tåler veldig høye spenninger, mener jeg.

Polyester er billigvarianten av Keramiske.

Som du ser i teksten til skjemaet er alle untat C3 og C10 Keramiske, altså er ikke C10 (den du har bilde av) en keramisk men en Elektrolytt.

Du må ha denne

Lenke til kommentar

Ser du har fått svar på komponentene nå, men:

1: du er klar over at denne saken ikke er lovlig å bruke?

2: hva skal du bruke den til? finnes "lovlige" FM sendere til noen hundre kroner... (de kommer til å bli lovlige om kort stund, men det er krav om lav sender effekt, rekkevidden er bare noen få meter)

3: Du klarer sikkert å skaffe komponentene, men har du noen til å hjelpe deg når den ikke virker? Synes det virker som om du har litt liten erfaring til å begynne å lage en FM sender. Feilsøking kan også være arbeidsomt uten rett utstyr (noe jeg tviler på at du har)

når det er sagt så synes jeg også senderen der så ut som et moro prosjekt. Men pass på at skjermingen din blir bra, ellers er det nok stor fare for at du får problemer med å få den til å virke bra.

Lenke til kommentar
Ser du har fått svar på komponentene nå, men:

1: du er klar over at denne saken ikke er lovlig å bruke?

2: hva skal du bruke den til? finnes "lovlige" FM sendere til noen hundre kroner... (de kommer til å bli lovlige om kort stund, men det er krav om lav sender effekt, rekkevidden er bare noen få meter)

3: Du klarer sikkert å skaffe komponentene, men har du noen til å hjelpe deg når den ikke virker? Synes det virker som om du har litt liten erfaring til å begynne å lage en FM sender. Feilsøking kan også være arbeidsomt uten rett utstyr (noe jeg tviler på at du har)

når det er sagt så synes jeg også senderen der så ut som et moro prosjekt. Men pass på at skjermingen din blir bra, ellers er det nok stor fare for at du får problemer med å få den til å virke bra.

5723996[/snapback]

ja jeg vet om låvligheten...

og meningen er å lage noe selv... (for håpe det virker...)

hvordan utstyr trenger man til det?(feilsøkingen)

(multimeter, eller (hva det no enn heter..))

holder det at de er på hver sin side av denne her. (22-3156) med små skille vegger?

Endret av Bowman
Lenke til kommentar

Keramiske kondensatorer er laget ved at et tynt metallbelegg er påført et keramisk materiale. Disse blir produsert fra noen få pikofarad opp til ca 50 nanofarad, og brukes ofte i høyfrekventkretser og er små i størrelse.

Plastkondensatorer er laget av metallfolier og plastmateriale som blir rullet sammen til en plastblokk. Hvis kondensatoren skal ha høy kapistans og samtidig være liten må plastfolien være tynn. Bakdelen med dette er at arbeidspenningen blir lav. Polypropylen, polystyren og polyester er mye bruk som isolasjonsmateriale. Plastkondensatorer er å få fra noen pikofarad opp til flere microfarad.

Disse to kondensator typene er upolariserte.

....og disse er polariserte.

elektrolyttkondensatorer er to metallfolier rullet sammen. For å isolere disse to fra hverandre brukes det et tynt oksidbelegg. Folien ligger lukket inne i en boks med væske eller pasta av elektrolytt. De minner ganske mye om en filmrull. Disse er å få fra noen få microfarad til over 30000mF, og har en arbeidsspenning på 2,5 til 500v.

Tantalkondensator er lik elektrolyttkondensatoren, bare i miniatyr. De lages i verdier opp til ca 1200microfarad. Arbeidsspenningen er også betraktelig lavere, 50v.

Hvis du ikke har kunnskaper nok til verken feilsøking, eller i det hele tatt hva komponent prefiksene betyr, vil jeg ikke annbefale deg å begynne med en FM sender. Start heller med noen komplette byggesett.

Når det gjelder printkortet vil jeg annbefale deg å kontruere hele kretsen i et program som generer printkort skjemaer. Eagle er et enkelt og godt program til dette :) Om du ikke har tilgang på alle de kjemikaliene som trengs for å lage et krestkort på denne måten, kan du bruke et enkelt veroboard.

Lenke til kommentar

de platene holder nok ikke, den ene har bare små sirkler, den andre har langsgående striper, dette gir ikke bra skjerming (den med sirkler er ubrukelig, den andre gir noe skjerming, men ikke bra).

du bør ha plater som er helt dekket og bare lage et lite hull der du skal ha koblinger mellom de forskjellige delene av senderen. Trur de har noen helt dekte kretskort også, det er enkelt da en kan lodde de sammen, ellers kan du bruke stål-plater (eller.no), men de er kanskje litt vanskeligere å montere sammen.

Du kommer et stykke på vei med multimeter, men ved slikt arbeid er det en klar fordel å ha signalgenerator og oscilloskop (hvilket er dyre ting). Med multimeteret får du bare til å sjekke om koblingene dine er gode, du får ikke til å se mulige feil på signaler o.l. som kan være nødvendig når tingen bare nesten virker.

Men klarer du å bygge etter tegningen og passe på skjermingen bør vell det meste egentlig gå bra, og koblingsfeil vil være det mest sannsynlige, og det kan du sjekke med mulitmeteret (i mange tilfeller i alle fall).

Lenke til kommentar
Keramiske kondensatorer er laget ved at et tynt metallbelegg er påført et keramisk materiale. Disse blir produsert fra noen få pikofarad opp til ca 50 nanofarad, og brukes ofte i høyfrekventkretser og er små i størrelse.

Plastkondensatorer er laget av metallfolier og plastmateriale som blir rullet sammen til en plastblokk. Hvis kondensatoren skal ha høy kapistans og samtidig være liten må plastfolien være tynn. Bakdelen med dette er at arbeidspenningen blir lav. Polypropylen, polystyren og polyester er mye bruk som isolasjonsmateriale. Plastkondensatorer er å få fra noen pikofarad opp til flere microfarad.

Disse to kondensator typene er upolariserte.

....og disse er polariserte.

elektrolyttkondensatorer er to metallfolier rullet sammen. For å isolere disse to fra hverandre brukes det et tynt oksidbelegg. Folien ligger lukket inne i en boks med væske eller pasta av elektrolytt. De minner ganske mye om en filmrull. Disse er å få fra noen få microfarad til over 30000mF, og har en arbeidsspenning på 2,5 til 500v.

Tantalkondensator er lik elektrolyttkondensatoren, bare i miniatyr. De lages i verdier opp til ca 1200microfarad. Arbeidsspenningen er også betraktelig lavere, 50v.

Hvis du ikke har kunnskaper nok til verken feilsøking, eller i det hele tatt hva komponent prefiksene betyr, vil jeg ikke annbefale deg å begynne med en FM sender. Start heller med noen komplette byggesett.

Når det gjelder printkortet vil jeg annbefale deg å kontruere hele kretsen i et program som generer printkort skjemaer. Eagle er et enkelt og godt program til dette :) Om du ikke har tilgang på alle de kjemikaliene som trengs for å lage et krestkort på denne måten, kan du bruke et enkelt veroboard.

5725934[/snapback]

Ser ut at dette blir vanskeligere en jeg først hadde trodd....

Får vente til sommeren å håpe jeg kommer inn på elektro... (får da tilgang på utstyr å har allerede overasket en av lærerene der over kunnskap, da jeg var på hospitering. (ikke akkuratt mye :whistle: ) så tror noen kansje kan hjelpe da får byne med noe annet først.. :) )

Men mye har jeg hvertfall lert av dette. :thumbup:

Endret av Bowman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...