Gå til innhold

Conroe vil slå AMD på gaming og media?


O.J

Anbefalte innlegg

Intel regains performance crown

 

Utifra denne benchmarken ser det ut til at Conroe vil slå AMD på alle punkter, tilogmed gaming.

Testsystemene var nesten helt identiske, med en overklokket FX60 @ 2,8GHz på den ene siden, og en Conroe @ 2.66GHz på den andre.

 

Dette ser ikke bra ut for AMD. selv om det er en del måneder igjen til Conroe's lansering klarer allerede prototypene å slå amd's raskeste som er overklokket.

EE-edition av Conroe vil kjøre på rundt 3GHz, og vil gjøre ting enda vanskeligere for AMD.

 

Vil Intel utklassere AMD hele resten av året, mens vi må vente til neste år med et svar fra AMD?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tulling. kan ikke sammenligne de to prosessorene som det er snakkom når de ikke er kommet ut da x[

 

EDIT og On Topic.

 

Nå vet ikke jeg hvor lenge Intel har hålt på med denne prosessoren men AMD har likevel brukt den oppskriften med lav Mhz og høy ytelse lenger. å uten å si formye siden jeg ikke har noe som helst innsikt i arkitekturen til denne intel prosessoren tror jeg AMD sikkert kommer opp med en løsning som igjen dasher intel siden de har myemer erfaring med denne typen arkitektur. dessuten er det 65NM prosessorer. trodde ikke de kom før i 2007 jeg :dontgetit:

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Tja, når de produserte Pentium III så var den rask... på den tiden var det ingen "Mhz er ikke synonymt med ytelse" tenking, det var bare den arkitekturen de jobbet med der og da. At de fortsatte på P4 sier jo bare litt om at Mhz = ytelse mottoet fremdeles var høyst aktuellt.

 

Men med Pentium M er du mer inne på noe :) (de gikk tilbake til en design som ytet bedre uavhengig av Mhz..)

 

Selv håper jeg at Intel danker ut AMD i denne omgangen. AMD har blitt store på A64/Opteron, det er på tide med litt tvungen nyskapning og ikke minst, lavere priser for oss forbrukere ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Tja, når de produserte Pentium III så var den rask... på den tiden var det ingen "Mhz er ikke synonymt med ytelse" tenking, det var bare den arkitekturen de jobbet med der og da. At de fortsatte på P4 sier jo bare litt om at Mhz = ytelse mottoet fremdeles var høyst aktuellt.

 

Men med Pentium M er du mer inne på noe :) (de gikk tilbake til en design som ytet bedre uavhengig av Mhz..)

 

Selv håper jeg at Intel danker ut AMD i denne omgangen. AMD har blitt store på A64/Opteron, det er på tide med litt tvungen nyskapning og ikke minst, lavere priser for oss forbrukere ;)

5727809[/snapback]

 

Skulle helst sett at AMD hadde litt større markedsandel før de evt skulle blitt danket ut av Intel en runde, men de må nok være nyskapende ja.

Leste at utviklingen av en ny arkitektur tar årevis, leste 3 år eller mere.

det betyr vel at AMD snart nærmer seg siste fase av utviklingen til arkitekturen de skal lansere i 2007.

Håper at de lanserer et knallsterkt produkt som danker ut Intel's Core og gjør at Intel må bli nyskapende igjen.

Lenke til kommentar

tja, det spørs hvor sikker denne kilden er da, men:

 

The AMD K9 generation of CPUs was the codename used to refer to dual core K8 processors. However, AMD has since decided to stop referring to upcoming CPUs by K numbers. While many people thought the K9 was a complete core redesign, that is reserved for what would have been the K10. Some claim the cancellation of the K nomenclature is likely an attempt by AMD to avoid ridicule caused by the similarities between "K9" and "canine", but this is only conjecture, considering K7 and K8 were only internal codenames for the processors that AMD marketed as the Athlon and the Athlon 64, respectively.

 

At one point, K9 was the Greyhound project (As K8 was the Hammer project) at AMD and indeed was a complete redesign of the basic K7 core (which is a little modified, but still recognisable in K8) and was worked on by the K7 team beginning in February or March 2001 with tape-out A0 scheduled for 2003. The only thing known is that its L1 instruction cache was to hold decoded instructions, essentially the same thing as Intel's trace cache.

 

It is thought the Greyhound project was cancelled and multi-core K8s are to take its place.

 

Ser ut som de bare skal fortsette med dualcore K8 fremmover en stund iallefall. Vil anta at en veldig aggressiv Conroe fra Intel vil endre på dette da...

Lenke til kommentar
Mye mer erfaring? Kva var det Intel gjorde når de produserte PIII tror du? Kva har de drevet på med på Pentium M?

 

Du bør være forsiktig med å kalle andre tulling når du presterer å skrive så mye tull i den samme posten sjølv  :whistle:

5727761[/snapback]

 

jeg rettet "tulling" komentaren til han som linket til CPU Charts på THG.

 

har egentlig ikke mye peil på intel og arkitekturer osv, men såvidt jeg vet har vel AMD holdt på med sånne arkitekturer siden hvertfall 2001 så de har vel litt mer peil? jeg har ikke det bare så det var sagt :tease: skrev vel det i forige posten også gjorde jeg ikke?? det jeg mente var at AMD kansje optimaliserer arkitekturen sin eller innfører noe nytt og ukjent til AM2 som de ikke har offentliggjort ennå.

 

men jeg er ingen ekspert og bryr meg forholdsvis lite siden min 3700+ fortsatt holder 1-2 år til :D

Lenke til kommentar

Hvem som har mest "peiling" av Intel og AMD hadde vel blitt en lang diskusjon.

 

Men det er ikke å skjule at AMD er "underdog'en" i denne sammenhengen.

 

I likhet med Intel har vel AMD nesten alltid nye prosjekter på gang, eneste som er dumt er at vi må vente til 2007 får vi får se det "neste store" fra AMD.

 

Tenker også litt på skaleringen til Intel. hvis den første topp-prosessoren blir lansert til 3,33GHz, hvor vil skaleringen til den stoppe? de vil jo trolig nå taket før de kommer til 4GHz. Core-arkitekturen skal jo være gjeldende for Intel i de neste 3-5 årene. vil vi se liten ny utvikling på den tiden?

Lenke til kommentar

tja, de kommer jo fort borti en del begrensninger når det kommer til kjerner på hver brikke og. og hva som er hensiktsmessig å ha i pc'n. tror det er veldig få som vil oppleve at pc'n går raksere med 4 kjerner enn de vil gjøre med to. får de hver kjerne til å jobbe raskere vil man automatisk merke en ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
har egentlig ikke mye peil på intel og arkitekturer osv, men såvidt jeg vet har vel AMD holdt på med sånne arkitekturer siden hvertfall 2001 så de har vel litt mer peil? jeg har ikke det bare så det var sagt :tease:  skrev vel det i forige posten også gjorde jeg ikke?? det jeg mente var at AMD kansje optimaliserer arkitekturen sin eller innfører noe nytt og ukjent til AM2 som de ikke har offentliggjort ennå.

 

men jeg er ingen ekspert og bryr meg forholdsvis lite siden min 3700+ fortsatt holder 1-2 år til :D

5728184[/snapback]

 

Kan ikkje si at eg har peiling eg hellr, men så vidt eg har skjønt så er jo arkitekturen både til Athlon 64 og Conroe forholdsvis lik Pentium 3 og avleggeren Pentium M. Og historisk så er det jo bare de siste to årene at AMD virkelig har klart å øke markedsandelene sine. Men legg merke til at Intel fremdeles selger 5 prosessorer mens AMD selger 1. Så å si at Intel ikkje kan designe prosessorer blir omtrent som å si at Toyota ikkje kan lage biler ;)

 

Når det gjelder situasjonen iår så er det etterhvert klart at Intel ser ut til å komme men en virkelig god arkitektur, og det vi foreløpig har sett av planer fra AMD ikkje har noe som kan stille opp når det gjelder ytelse. Overgangen til DDR2 kommer ikkje til å by på noen stor forbedring for AMD. Men AMD er veldig selvsikre i sine uttalelser om de kommer til å være konkurransedyktige også etter at Intel har brakt sine nye prosessorer til torgs. Så eg blir ikkje overrasket om AMD har ett ess i ermet. De har jo tross alt hatt god til til å utvikle noe nytt siden de lanserte Athlon 64 i 2003 mens Intel har kastet vekk tid på Netburst.

 

Stay tuned :yes:

Lenke til kommentar

Når det gjelder AMD og ny kjerne-arkitektur så ville jeg være litt skeptisk til når dette skjer.

 

AMD sa jo sent i fjor at de mente at deres AMD64 arkitektur var mer enn god nok, og ville fortsette med den. (Med jevne finpussinger seff). Det spørs jo nå, at kanskje den ikke er fullt så god sammenlignet til hva Conroe etc vil bringe senere i år.

 

AMD har en K8L på gang, men denne er etter hva vi vet på et tidlig stadie.

 

Når det gjelder produksjonsteknologi, så vil AMD begynne å rulle ut sin 65nm sikkert på slutten av dette året. (Rundt der) Og Intel sin 45nm skal rulles ut på slutten av 2007.

Lenke til kommentar

Har sett disse "preview" testene og førsteinntrykket er enormt! Skulle trodd at Intel vil ta knekken på AMD med å utklasse dem. Vi får se hva prisen på conroe blir ved lansering.

 

Hadde aldri trodd at dagens CPU-teknologi kunne gi så mye ekstra gaming-ytelse ved bruk av samme skjermkort i de 2 testsystemene. Fikk veldig lyst på en Conroe CPU nå! Jeg får vente til detaljene kommer ved lansering.

Lenke til kommentar
Har sett disse "preview" testene og førsteinntrykket er enormt! Skulle trodd at Intel vil ta knekken på AMD med å utklasse dem. Vi får se hva prisen på conroe blir ved lansering.

 

Hadde aldri trodd at dagens CPU-teknologi kunne gi så mye ekstra gaming-ytelse ved bruk av samme skjermkort i de 2 testsystemene. Fikk veldig lyst på en Conroe CPU nå! Jeg får vente til detaljene kommer ved lansering.

5729677[/snapback]

 

Hva med å bytte ut nicket til Intel-King ? :wee:

Lenke til kommentar
AMD sa jo sent i fjor at de mente at deres AMD64 arkitektur var mer enn god nok, og ville fortsette med den. (Med jevne finpussinger seff).

5729518[/snapback]

Nå skrøner du, for jeg har aldri lest eller hørt at AMD har sagt noe i den retning. AMD har derimot et meget agressivt veikart, og har en rekke spennende planer i tiden som kommer. Jeg synes det er positivt at Intel endelig kommer med noe bedre enn sitt etterhvert loslitte P7-design, selv om det da i praksis ikke er noe annet en nok et sop-i-hop design bestående av komponenter fra P6- og -P7 designene samt noen tweaks og ny finesser. Likevel bør det ikke komme som en stor overraskelse at dette designet vil yte merkbart bedre enn eksisterende design, akkurat på samme måte som K8 slo K7 ned i støvlene da det ble lansert i 2003. Siden den gang har AMD jobbet målbevisst med både nye design og revisjoner av eksisterende design, og har holdt kortene tett inntil brystet. Du kan væe ganske sikker på at AMD ikke har hvilt på laurbærene den siste tiden, og vil nok som vanlig gjøre sitt ytterste for å holde på sin ledelse. De har nok som vanlig noen gode overraskelser på lur tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...