Mr Burns Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Jeg holder på med å modellere opp et vannkjølingssystem i Simulink, og er så og si ferdig. Det som mangler er varmeovergangstallet for kobber/vann, aluminium/vann og aluminium/luft. Den spesifikke varmekapasiteten for vann, kobber og aluminium har jeg funnet ut av. Når det gjelder selve modellen har jeg antatt en del ting, for eksempel tyngden, overflater og volumer inni blokk og radiator. Dette kan justeres senere. Antar også at all varme går inn i kobberet i blokka. Hvis noen er interessert i å kikke litt på den så er det bare å si fra. Men jeg må få på plass varmeovergangstallene først. Endret 8. mars 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Nå er det en del år siden jeg regnet på såpass avansert termodynamikk, men er ikke de tallene du ser etter bare en funksjon av varmeledningevnen til materialene som har kontakt? Dessuten... selv om det ikke er så uoverkommelig vanskelig å regne ut dette derom vannet sto stille, hvordan har du tenkt å ta hennsyn til turbulensen i vannet som mikser sammen tamperaturområdene? Skal du regne vanmassen i et spesifikt område som å ha en uniform temperatur? I såfall er det vel bare varmeledningsevnen til det minst varmeledende materialet som er interessant å vite. Eller hur? Muligens jeg er helt på jorde nå, men jeg husker ikke å ha brukt spesifikke tall for varmeoverføring mellom 2 spesifikke materialer når jeg har regnet på sånt tidligere. -Stigma Endret 8. mars 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Her er ihverfall noe data som kanskje kan hjelpe. Thermal conductivitiy W/(m·K) : Kopper - (300 K) 401 Vann - 0.58 Alu - 250 Det skal være mulig å regne indexen utifra disse tallene om jeg ikke er helt på jordet. Disse tallene forandrer seg jo noe etterhvert som materialene varmes opp (og ekspanderer), men disse tallene skal være nøyaktig nok til ditt bruk. Mer her: http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-...vity-d_429.html wikipedia er også en glimrende kilde til slike typer scientific data om materialer. -Stigma Endret 8. mars 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg har ikke noen forhåpninger om å få til en 100% nøyaktig modell, men en som passer "bra nok". Kikket litt i fysikkboka i går, og der sto det at ved tvungen konveksjon mellom metall og fluid er varmeovergangstallet h i området 2 000 - 20 000. Ved varmeovergang gjennom en overflate er Q = h * A * delta T, der A er arealet. Arealet inni vannblokka er jo også noe som må estimeres. I tilfeller der h og A ikke er kjent blir de ofte byttet ut med H = h* A. H kan estimeres med f.eks et Kalman-filter. Når det gjelder selve modellen så tenker jeg at alt vannet inni blokka og radiatoren har samme temperatur. Dette er også en tilnærming. Antar også at all effekt avgitt fra CPU går inn i blokka og så i vannet. Ingen varmetap fra vanntank, slanger eller pumpe. Har fått modellert en prossess nå, men den er ikke helt i mål enda. Tempen på varmt og kaldt vann er så og si den samme! Her det noe muffens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå