Syreen Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 PCen til foreldrene mine vil ikke starte opp. Problemet er egentlig at skjermen ikke vil "tenne" ordentlig, den blir bare stående å blinke som i hvilemodus. Jeg har forsøkt med en annen skjerm, med et annet skjermkort osv. Jeg har hørt om flere andre som også har hatt dette problemet med datamaskinene sine, og lurer derfor på om det kan være et virus. Er det noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Når du starter PCen, høres det ut som operativsystemet starter, eller er det helt dødt? Du vil høre harddisken jobbe hvis operativsystemet starter, kanskje en oppstartslyd. Hvis operativsystemet ikke vil starte, er det tegn på at noe i PCen er ødelagt. defekt RAM-brikke, CPU eller noe sånt. Jeg tror ikke et virus er årsaken hvis du ikke engang kan se helt i begynnelsen der maskinen sier "Press Del to enter setup" osv. Hvis operativsystemet starter, kan det bare være en feil i innstillingene som gjør at ikke noe vises. Har maskinen et on board skjermkort i tillegg til et ekstra skjermkort? isåfall kan det være at maskinen har satt seg til å bruke det andre skjermkortet, og du må inn i BIOS for å stille den tilbake. trenger litt mer informasjon fra deg Lenke til kommentar
Syreen Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Det høres ut som maskinen arbeider en stund, men så blir det helt stille.. Bortsett fra vifta som selvfølgelig surrer og går... Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Det høres ut som maskinen arbeider en stund, men så blir det helt stille.. Bortsett fra vifta som selvfølgelig surrer og går... 5719952[/snapback] - Høres ut som BIOS problem. Lett å sjekke ut forsåvidt. Du må vippe ut det lille batteriet på Hovedkortet som forsyner BIOS med strøm. (NB husk å koble ut strømmen og så av strømforsyningen først.) Vente 10-30 sek. før du setter det inn igjen. Da blir iallefall BIOS resatt og den muligheten er sjekket ut. -nyttig hvis du ellers nevner litt om hva slags utstyr som sitter i maskinen. Lenke til kommentar
Syreen Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Det funka ikke... Hva som er i den ja... er en orginal compaq presario 5296, fra krigens dager eller der omkring... Og det er så trangt nedi kassa at jeg virkelig håper det er et software problem. Den ene dagen de brukte maskinen virka den helt fint, morgenen etter helt død... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Du kan i stedet flytte en jumper på hovedkortet og på den måten få en BIOS restart. Husker ikke hvilken da dette er forskjellig fra kort til kort. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Huffda, compaq! Mine foreldre hadde også en slik en, fra omkring Jura-tiden. Da jeg skulle oppgradere den for de oppdaget jeg at det ikke var stort som var standard ATX, for å si det slik. Ikke godt å si hva som er galt. Trur jo forsåvidt at du kan få tak i en hel delemaskin på Qxl for et par hundre, men hadde vel anbefalt foreldrene dine å skaffe en ny PC....hehe, men det løser kanskje ikke problemet ditt. Hvis den begynner å bli gammel så kan det jo være mange ting som til slutt har sagt takk for seg. Både i Hardware og Software. Du kan jo forsøke å starte opp med XP CDen i CDrom, men hvis den ikke kommer frem til dette en gang så er jeg redd det høres ut som Hardwarefeil. Det er stort sett ikke noe software som blir lastet inn før litt senere i oppstarten. De første elementene som blir kjørt når man starter opp en Pc er BIOS kommandoene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå