Gå til innhold

Innsendings skjema (med bilde opplastning)

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan lage et lite script for meg?

Altså, på siden min skal det være slik at medlemmene kan sende inn bilder av sine dyr til Ukas kjæledyr :) I forbindelse med dette vil jeg ha et skjema på siden omtrent som dette:

Navn:

Email:

Last opp bilde:

Informasjon om dyret:

Send!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, på siden min skal det være slik at medlemmene kan sende inn bilder av sine dyr til Ukas kjæledyr :) I forbindelse med dette vil jeg ha et skjema på siden  omtrent som dette:

Navn:

Email:

Last opp bilde:

Informasjon om dyret:

Send!

5719318[/snapback]

Første spørsmål er:

Hva vil du gjøre med navn, epost, bilde og informasjon om dyret? DAtabase? Epost?

Lenke til kommentar

Altså, på siden min skal det være slik at medlemmene kan sende inn bilder av sine dyr til Ukas kjæledyr :) I forbindelse med dette vil jeg ha et skjema på siden  omtrent som dette:

Navn:

Email:

Last opp bilde:

Informasjon om dyret:

Send!

5719318[/snapback]

Første spørsmål er:

Hva vil du gjøre med navn, epost, bilde og informasjon om dyret? DAtabase? Epost?

5719435[/snapback]

Oisann.. Ja, informasjonen vil bli sendt til meg på epost :)

Lenke til kommentar
Holdt på med ett e-post script her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=547039

Vist du vil laste opp bilde er det bare å lage ett enkelt opplastningscript og laste opp til en chmoddet mappe, så legger du til en link i e-posten til bildet, evn. legger til bildet..

Skulle ikke være alt for vanskelig å redigere scriptet om du leser litt lengre ned på siden jeg linket til osv.

5719780[/snapback]

Takk, men jeg er helt grønn når det gjelder php.. :blush:

Lenke til kommentar

Ser at det var dårlig med respons her, så jeg kan hjelpe deg litt på vei iallfall. Hjemme har jeg et lite upload-script klart som jeg kan legge ut, så får du nesten bare prøve å kombinere det med det scriptet goggen90 linket til (eller et annet mailscript - det finnes jo tusenvis!).

Men jeg aner ikke helt hvordan du har tenkt å få sendt filer med mail (det går jo helt sikkert an å sende det med vedlegg på en eller annen måte, men er redd det blir ganske avansert (mulig du må ha SMTP, hva vet vel jeg?)).

Endret av anners
Lenke til kommentar

Okei... Men da kan du vel forsåvidt bare laste opp bildet til en mappe på serveren, også sende en mail til deg selv om at det er kommet et nytt bilde...

Du kan da enten laste bildet rett opp til bilde mappen, eller til en mappe som kun du har tilgang til, dersom du først vil godkjenne bildet...

For å lese iltt om opplasting av filer i php, sjekk denne siden:

file-upload

Lenke til kommentar

Her har du mitt lille upload-script som jeg har klippet ut fra en lengre funksjon og endret litt på. Har dessverre ikke fått testet om det funker helt som det skal, men tror det skal være ok.

Scriptet lagrer filene som det navnet de originalt hadde, så det ikke skal være problemer med overskriving osv.

Husk å chmodde mappen der filene skal lastes opp til 777 (hvis du i det hele tatt kommer til å bruke det da).

edit: Og jada, scriptet har sikkert sine svakheter, men det får heller andre kverulere fritt på.

<?php
$filename = $_FILES['innbydelse']['name'];
$tempname = $_FILES['innbydelse']['tmp_name'];
$filesize = $_FILES['innbydelse']['size'];
$valid = array(".jpg",".gif",".png"); // Her setter du inn tillatte filtyper, skilles med komma
if ($filename) { // Sjekker at en fil er valgt til opplasting
 $type = strtolower(strstr($filename, '.'));
 if (!in_array($type, $valid)) {
 	$msg = "Filtypen er ugyldig. Tillatte filtyper: ".$valid[0]." ".$valid[1]." ".$valid[2]."<br>Filen ble ikke lastet opp.";
 }
 else {
 	if ($filesize > 5242880) { // Sjekker at den ikke er større enn tillatt størrelse (i bytes)
   $msg = "Filen er for stor.";
 	}
 	else {
   if (move_uploaded_file($tempname, "files/$filename")) { // Her kan du velge hvor filen skal lagres
   	chmod("files/$filename",0777); // Må være samme filbane som over
   	$msg = "$filename ble lastet opp til serveren.";
   }
   else { // Hvis ikke filen kunne lastes opp (sjekk chmodding av upload-mappen)
   	$msg = "Noe gikk galt under opplasting.";
   } // Slutt på eventuelle feilmeldinger
 	} // Slutt på sjekke størrelse
 } // Slutt på sjekke filtype
} // Slutt på eksistens-sjekk
else { // Hvis ingen fil er valgt
 $msg = "Ingen fil er valgt til opplasting";
} // Slutt på opplasting (hvis fil er valgt)	
echo "$msg";
?>

Endret av anners
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...