Scriptgutten Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Når jeg trykker på-knappen på PCen min, starter alle viftene i PCen, lysene går på, men så slår den igjen etter et halvt sekund. Problemet ble oppdaget etter jeg skulle installere en CD-brenner. Etter jeg hadde installert brenneren, ville ikke PCen starte. Jeg koblet alt tilbake slik det var før jeg rotet med brenneren, men jeg fikk fortsatt ikke start. Etter jeg lot PCen stå og hvile over natten, prøvde jeg å skru den på, etter et par forsøk med å trykke den på fikk jeg liv i den, og PCen har vært gående i ca. 2 måneder i strekk nå før vi hadde et strømbrudd. Nå er PCen dau igjen, og denne gangen hjalp det ikke å la den hvile over natten heller. Jeg er 100% sikker på at jeg ikke koblet IDE-kabelen i opp-ned da jeg installerte brenneren, jeg har også forsøkt å ta ut maskinvare og RAM 1 etter 1 for å se om noe av det kunne være årsaken, uten resultet. Ettersom jeg fikk start på PCen første dagen etter problemet, og at PCen reagerte på samme måten etter jeg byttet tilbake maskinvaren slik den var før problemet oppsto, tror jeg at det var tilfeldig at problemet oppsto, og ikke fordi jeg byttet brenneren. Jeg tror PSUen min kan være defekt. jeg har sjekket at alle viftene går rundt, at alle kabler er skikkelig i, og jeg tror ikke at strømforsyningen er for svak, siden alt har fungert bra før. CPU: AMD Athlon 64 3000+ HK: EPoX 8KDA3J RAM: 3x512MB PC2700 (merke ukjent) grafikkort: Gainward Geforce 6800LE 128MB AGP PSU: 300W med 3A 5Vsb, macron power Noen som vet hva som kan være problemet? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 All feilsøking av dette slaget har bare en fremgangsmåte egentlig. 1. Fjern absolutt all hardware du kan fjerne, slik at du står igjenn med absolutt minste system som trengs for å starte opp pc'en. 2. Test 1 og 1 komponent i en ANNEN maskin som er frisk, og kjør litt omfattende tester for hver gang. 3. Test 1 og 1 friske komponenter i maskinen som ikke fungerer og kjør tester for hver gang. Man bør da klare å finne frem til den komponenten som feiler. Har man ikke reservedeler, eller et annet system å teste i så lever da maskinen til noen som kan gjøre den jobben. 1000 ting på forskjellige plasser kan føre til denne type feil. Forstår man ikke hvordan dette skal gjøres så kontakt da support til din pc leverandør, eller kontakt et firma som kan fikse pc'en din Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Takker for svar! Jeg har fjernet alt fra maskinen, alle RAM-brikkene, harddisker, CD-ROM, grafikkort, og prøvd med andre deler, og testet å starte maskinen med 1 og 1 av disse. Maskinen gjorde det samme både før og etter testene, så jeg mistenker fortsatt PSUen eller hovedkortet, siden jeg har fått start på maskinen 1 gang etter problemet oppsto. Det er en PC jeg har bygget selv, så jeg har ikke noen leverandør å gi den til, men det jeg skal gjøre nå er å få byttet PSUen hos clas ohlson. Hvis det fortsatt ikke virker, skal jeg ta kontakt med komplett og få et nytt hovedkort. Hvis det fortsatt ikke funker.. hmm.. banne og steike Lenke til kommentar
Rimi Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Skjedde med meg etter at jeg kobla litt feil etter å ha tat på kabelstrømper i sommer. Kom fram til at harddisken var kortslutta. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg fikk maskinen til å funke med en annen PSU, så det var den som var problemet. Nå gjenstår det bare å få byttet min. Takk for alle innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå