Bamse_ Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Har idag kjøpt meg ett nytt skjermkort til det halvveis oppdaterte systemet mitt. Etter mye om og men endte jeg opp med ett X800GT fra powercolor. Spent som jeg var ble kortet innstallert i maskinen og drivere + cataclyst innstallert. Men etter å ha opplevd at maskinen frøs og rebootet etter å ha startet opp to spill (har tilnå prøvd med warcraft III og World of Warcraft) og opplevd at nøyaktig det samme oppstår prøvde jeg å installere Omega drivere for å se om dette hjalp. Prøvde først med den nyeste versjonen i fra omega sine egne hjemmesider...til ingen nytte. Prøvde så med en litt eldre versjon som i følge en bekjent skulle funke som smurt, men ikke for meg... Feilen skjer KUN ved 3D spill osv. Ved vanlig surfing og desktop bruk er det ingen problemer i det heletatt. Systemet jeg har i dag er: Aopen XCcube (barebone) - 220W psu AMD sempron 3100+ 1,8ghz PowerColor X800GT 1GB ram Maxtor 300GB harddisk 1 stk DvD rom Så da lurte jeg egentlig bare på om feilen er hardware relatert, for liten strømforsyning etc. Eller software relatert, drivere osv? Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Mye mulig at strømforsyningen er for liten, men det er ett par andre ting du kan prøve først som ikke vil koste deg noe. 1. Skru av VPU-Recovery i kontrollpanelet til ATI. Det er ikke sjelden at denne "featuren" forårsaker BSOD, heng og rebooter. 2. Sjekk temperaturer i kabinettet med f.eks programmet Everest: http://www.majorgeeks.com/download4181.html - med ett såpass lite kabinett og relativt varme komponenter er det fullt mulig at dette forårsaker problemene dine. 3. Skru av Fast-Write i Bios. Ytelsen minker noe, men som feilsøking kan det være greit å prøve. Personlig ville jeg gått frem i samme rekkefølge med løsningene som jeg har nevnt her. Hvis ingenting av dette hjelper er det veldig stor sannsynlighet for at, som du har nevnt, strømforsyningen er for liten eller at skjermkortet er defekt. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei i feilsøkingen ihvertfall. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Er det ingen mulighet for å klokke kortet en smule ned om det viser seg at jeg har for liten psu? Kabinett tempraturen ligger på ca 40 grader sist jeg sjekka i BIOS. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Sitter nå å lurer på om jeg kansje skal gå tilbake til de orginale ati driverene med cataclyst osv siden jeg ser at det er det som er blitt brukt i de fleste testene rundt om på nettet. Men er det da noen som har erfaring med at kortet får de samme problemene som jeg har beskrevet over ved bruk av div spill? Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) hadde en x 800 pro før med 260 watt og den fryset hele tiden også på spill ..kjøpte en PSU med 400 Watt den gangen og aldri problemer mer...du må nok bytte din strømforsyning så fumker kortet nok bra du skal se Endret 8. mars 2006 av LWSR54 Lenke til kommentar
NTXT Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 som alle andre sier d er nok PSU... har kortet selv og det funker utmerket. måtte bare kjøpe større psu for å forsikre meg at alt går fint, men ellers har jeg ikke hatt noe problemer med kortet. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Kan bli litt småproblematisk å bytte psu siden dette er en barebone vi snakker om her >< På selve psu'n står det at det skal være 270w og på boksen kortet fulgte med står det jo at 300w er recomended så det burdte jo være mulig å få det til å fungere *håpe* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå