Gå til innhold

Help til design av en mixer (187.5kHz)

Anbefalte innlegg

Håper det er noen her som kan hjelpe meg med å finne riktige komponenter og kretsdiagram for en mixer som skal operere i 187.5kHz. Mixeren skal ta inn et firkantet referanse signal med amplitude på 5V peak to peak med f=187.5kHz. Signalet mitt skal ha en amplitude på 200-500mV, bør også tåle opptil 6V, men trenger ikke å være lineær i dette området.

Dette brukes til demodulasjon av en signal med en båndbredde på ca. 15kHz med senterfrekvens på 187.5kHz.

Forslag og linker til kretser og komponenter mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FM-demodulator du skal lage?

Husker vi hadde en lab i 2. klasse hvor vi laget det, mener vi brukte en PLL til dette, http://www.iet.ntnu.no/courses/ttt4100/Foiler14_PLL.pdf .

På elfa.se under Linjære kretser finnes det i alle fall en del kretser du sikkert kan bruke.

Husker vi lagde en enkel mikser også for å flytte signal i frekvens, trur vi bare brukte en transistor og en del filtrering til det, husker ikke helt hvordan da.

(Husker ikke hvilken linje du gikk, jeg går i alle fall KS (digital) er nok ikke til mye mer hjelp, kan eventuelt se om jeg finner noe fra laben om det er interessant)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Dette skal ikke brukes til en FM demodulator.

Jeg skriver diplom (går på fotonikk) for norsk elektro optikk.

Oppgaven går ut på å måle gasskonsentrasjon.

Til det bruker vi en DFB laser på 1512.1nm som er akkurat der NH3 har en absorpsjonslinje som er intereferensfri med andre gasser. Ved å endre bølgelengden på laseren vil bølgelengden skanne over absorpsjonslinjen. Ved å se på hvor mye signal vi har mistet kan vi beregne gasskonsentrasjonen ved formelen exp(-NSL), N er konsentrasjon, S er linjestyrke (absorpsjonsmaks) og L er optisk lengde. siden vi måler gass ned til 0.15 part per million må vi kunne være i stand til å detektere en endring tilsvarende 10^-6 i detektorstrømmen.

Det vil si å kunne merke en endring på 7nA på DC signal på 7mA.

Til dette modulerer vi laseren med 93.5kHz og detekterer det andre harmoniske signalet som ligger i 187.5kHz området. Det er nå jeg trenger en mikserkrets med svært lav støy og lineæritet i dynamikkområdet mitt (opptil 500mV). Det jeg hadde håpet på var en integrert krets som tar inn en referanse på 5Vpp, et signal og ved tilkobling av noen eksterne kondensatorer og motstander et lavpassfilter på utgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...