kyrsjo Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Eneste brukbare "nye" i Vista jeg har sett var individuell volum-kontroll per program. Ellers var Vista sørgelige greier. Men, må nok bare vende meg til det siden en hver tulling som ikke kan en sjiiit om PC kommer til å mase på meg om å "fixe" PC'n dems. 5727435[/snapback] Ta samme standpunkt som meg da vel: Hvis noen i familien etc. ber om råd for kjøp av maskin eller vedlikehold etc. - gjør en ting klart: Vista vil bli behandlet med samme varme velkommenhet som en diger slimklump på gulvteppet det ikke er din jobb å vaske. Du holder deg for nesen og skritter over. Personlig kommer jeg til å gjøre det helt klart: Linux, Windows XP/2000/ME kan jeg, OSX er jeg villig til å lære, men Vista får du ringe support på. Ikke plag meg med det. Forklar dem gjerne hvorfor - start f.eks. med DRM, systemer hvor hovedfokus ikke er å hjelpe brukeren, men å passe på at brukeren ikke gjør noe galt (hvor galt ikke er "slette alle dokumentene sine ved å trykke på gal knapp", men "bruke en lydfil på en ulovlig måte, og ikke akseptere når produsenten plutselig endrer avtakevilkårene du ikke har ønsket i det hele tatt", eller kansje "skrive kritiske dokumenter om følsomme politiske (etc.) saker"). Vista hører hjemme på skraphaugen eller i kloaksystemet (dog ikke på datamaskinene som styrer det, jeg vil ikke at kloakken plutselig blir "inteligent" eller noe og nekter å ta i mot restene mine pga. illeluktenehet eller noe, eller plutselig slutter å virke fordi noen hadde glemt å betale en lisens, og advarselen ble vist i ca. to timer på en headless maskin innelåst i et skap 15 meter under bakken). Den dagen Microsoft kommer meg som kunde i møte med åpne standarder, innovative løsninger som er mer enn et maskinkravsluk og særegenheter, og en pris som ikke er hinsides ovenfor hva konkurentenes kode kommer for (les: 0 kr) så *kansje* jeg er interessert. Problemet er at så lenge de heter microsoft, kommer jeg til å være ekstremt skeptisk. Jeg forbinder "ikke til å stole på, prøver å stikke deg ned bakfra sålenge de kan tjene penger på det direkte eller indirekte" med det navnet. Ikke noe jeg er interessert i å bruke, stole på, eller betale for. Menmen, de sier at IBM var noe tilsvarende for en haug med år siden... Lenke til kommentar
ways Skrevet 11. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2006 why vista wont suck henviser til følgende artikkel: http://www.extremetech.com/slideshow/0,1206,a=172305,00.asp og følger det nødvendig med litt kommentarer. jada, OSkrigene er vel til å bli sliten av i lengden, men jeg er bare ikke så imponert over nyhetene som skal få alle til å oppgradere, eller holde seg til dette os. slitsomt? ja absolutt, derfor fint at du ser deg ditt ansvar bevisst og bidrar med balansert og konstruktiv argumentasjon. jepp, jeg er desverre ikke mye bedre enn andre. det er dumt med det. 1. Performance control panelVista will give measure your system (by running real-world algorithms, not just looking at your specs) and tell you how fast your system is. Plus, it will give show you what's slowing things down and help you deal with it. "du har for svak prosessor, kjøp en ny en." takk. det finner man nok ut selv når alt går i sirup sirup = dårligt cpu? Fint. det er altså ikke RAM? enkeltprogrammer som flipper ut? begynnende feil på harddisken? Skjermkortet som er flaskehalsen? selvfølgelig kan problemet ligge både her og der, men poenget mitt var at man vil i tillegg til resten av de #¤%& popupene få "du trenger mer ram, gå ut å bruk penger på det nå". 6. Speech Recognition Speech recognition is built-in now, so you can go right to dictating your e-mail. var ikke dette i XP også da? ufint å spørre oss når det strengt tatt var du som tok på deg oppgaven å "kommentere" dette for oss? nå bare krangler du =) 7. Windows Calendar The slick new calendar app is a welcome addition to the bundled Windows programs. greit nok. ingen klage her, men en nyhet er det vel ikke. finnes jo mange nok som er freeware. før fantes det ikke, men nå finns det en bundled kalender.. det stemmer rimelig overens med definisjonen av "nyhet". ja, men ikke en av de store grunnene til at vista ikke skal suge. 8. Games Explorer Games are a Tier 1 feature in Vista, top-level in the Start menu with Photos and Music and Documents. The built-in games are revamped and expanded, but premium AAA store-bought games will be here with box art and rating info as well. ikke dumt egentlig. lettere å selge folk ting på denne måten. men igjen blir det som å ha et reklamefinansiert OS, hvilket man også har i XP. tror det står i EULAen at det ikke er det, men... eye-candy for et spill du har kjøpt skal lure deg til å kjøpe samme spillet en gang til mener du? du har ikke særlig høy tiltro til "folk". tenkte mer at de skulle legge inn bilder av nye spill der, slik at man kan kjøpe ved få klikk. men det blir vel bare spill man har fra før av. da er det jo greit. hvor i XP kommer det ellers fram at Microsoft har inntekter fra reklame i XP? i musikkmappene står de "buy music online" med link til nettbutikk. messenger lar deg ikke logge på før du har lastet ned msn messenger. messenger ble populær, og da "alle" brukte den skiftet de til msn, som riktig nok ikke er en del av OS, men så godt som. den er stappet med reklame. mediaplayer (10?) er heller ikke en del av OS, men man blir ganske godt oppfordret til å hente den. også den kommer med veldig mange forslag om hva man bør eie av musikk. 12. Sidebar The sidebar is kind of useless right now, with only a few Gadgets. We're sure there will be tons of Gadgets by release time hvor mange tilbyr gadgets for tiden? det virker som om folk tror fremtiden er gadgets! jeg er ikke helt sikker på hva dine kommentarer til oss her betyr? er det for mange som tilbyr gadgets? er det ingen? er ikke gadgets noe bra? hvem er disse "alle"? er det bare du som ikke har hørt om "gadgets" - hva de er og hvordan de er ment brukt i windows? greit, litt svakt formulert. jeg føler bare markedet er litt oversvømmet av gadgets. men det er nok bare meg. 14. Vista Security Center The Security Center in Vista looks a lot like the one in WinXP SP2 right now, but don't be fooled. The firewall is a lot better. user account protection = sudo (men uten passord!) for de som lurte kan du utdype dette? gir denne deg tilgang til andres filer uten administrator autentisering? det kan jeg. om man er administrator får man "dette programmet trenger rettigheter, gi? ja / nei", om man ikke er admin får man "dette programmet trenger rettigheter, gi? brukernavn/pass til en konto som har rettigheter". altså, om man er admin trengs bare et klikk på en knapp. de har sikkert gjort sitt for å hindre programmatiske klikk, men jeg lurer fælt på hvordan. 15. Integrated Backup application The backup application needs a bit of UI work, but it's pretty robust. You can schedule backups, back up over network, or to optical media, or to another local drive. = dd? 5718568[/snapback] hm.. nei? backup sammenlignes ikke utelukkende med "device block" kopiering. man ynder ofte å gjøre f.eks inkrementell backup og ta spesielle hensyn til filer som databasefiler. neida, det er det ikke, men nyheten var å lage image av disken. vanlig backup var i XP. og image av disken ~ dd. bare litt konstruktiv tilbakemelding i denne slitsomme os-krigen jepp. du er nå med på å holde den i livet, du og =) EDIT: bbcode leif 5727372[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå