ways Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 why vista wont suck henviser til følgende artikkel: http://www.extremetech.com/slideshow/0,1206,a=172305,00.asp og følger det nødvendig med litt kommentarer. jada, OSkrigene er vel til å bli sliten av i lengden, men jeg er bare ikke så imponert over nyhetene som skal få alle til å oppgradere, eller holde seg til dette os. 1. Performance control panel Vista will give measure your system (by running real-world algorithms, not just looking at your specs) and tell you how fast your system is. Plus, it will give show you what's slowing things down and help you deal with it. "du har for svak prosessor, kjøp en ny en." takk. det finner man nok ut selv når alt går i sirup 2. Automatic Defragmenter Forget to defrag your drive often enough? We do, too. The Vista defrag program now schedules automatic defrags. topp. enda en ting som kommer med popup når man prøver å få gjort noe. cancel, CANCEL! dessuten trenger ikke ordentlige filsystem defragmentering. 3. Power Settings The Power Settings control panel keeps undergoing changes, and it's probably not done yet. nyttig strømstyring har man da hatt i linux siden speedsteping kom på markedet, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal gjøres mer komplisert enn det. 4. Use a USB Memory device to speed up windows Superfetch can span to USB memory drives, letting you use the fast-access flash memory to speed up your computer by storing some of the working set there. ?? sist gang jeg sjekket er det da raskere å aksessere en IDEdisk enn usbminne. hva i alledager er dette å bruke minnepinner til? 5. Vista Network Center My Network Places is gone, replaced by a vastly more useful Network Center. jammen på tide. håper den kan scanne nettverket fortere enn de 10 minuttene det tar med den gamle. lurer jammen på hva View full map (over internett) gjør =) 6. Speech Recognition Speech recognition is built-in now, so you can go right to dictating your e-mail. var ikke dette i XP også da? 7. Windows Calendar The slick new calendar app is a welcome addition to the bundled Windows programs. greit nok. ingen klage her, men en nyhet er det vel ikke. finnes jo mange nok som er freeware. 8. Games Explorer Games are a Tier 1 feature in Vista, top-level in the Start menu with Photos and Music and Documents. The built-in games are revamped and expanded, but premium AAA store-bought games will be here with box art and rating info as well. ikke dumt egentlig. lettere å selge folk ting på denne måten. men igjen blir det som å ha et reklamefinansiert OS, hvilket man også har i XP. tror det står i EULAen at det ikke er det, men... 9. Media Player 11 Media Player 11 is faster with a far better interface, and will integrate the Urge online store from MTV Networks (not yet in the Vista beta builds). Will it incorporate the features necessary to supplant iTunes, namely podcasting? consume people, consume! 10. Rolodex feature Pressing Windows-Tab presents an Alt-Tab alternative, a 3D rolodex-like flipbook of your active windows. Each of these windows continues to update in real time, including playing live video. It's one small example of the potential of the new 3D accelerated display model. ja, den er nok fin, men er vel dels skyld i at maskinvarekravene til vista er skyhøye. kan jo også nevne compiz som et fint alternativ 11. New Start Menu The new Start Menu is greatly refined, and the "My..." is gone from Documents, Music, Photos, etc. The systemwide real-time search helps you find apps. ser ikke så mye annet enn nytt skin og uten "My.." 12. Sidebar The sidebar is kind of useless right now, with only a few Gadgets. We're sure there will be tons of Gadgets by release time hvor mange tilbyr gadgets for tiden? det virker som om folk tror fremtiden er gadgets! 13. Windows Defender Windows Defender doesn't just scan for spyware and adware, it watches programs as they install and can help point out such malware before it hits you in the first place. It's still in beta and needs some refinement, though. den kan ikke virke særlig godt, for i neste (security center) står det Malware Protection not found. 14. Vista Security Center The Security Center in Vista looks a lot like the one in WinXP SP2 right now, but don't be fooled. The firewall is a lot better. user account protection = sudo (men uten passord!) for de som lurte 15. Integrated Backup application The backup application needs a bit of UI work, but it's pretty robust. You can schedule backups, back up over network, or to optical media, or to another local drive. = dd? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) 4. Use a USB Memory device to speed up windowsSuperfetch can span to USB memory drives, letting you use the fast-access flash memory to speed up your computer by storing some of the working set there. ?? sist gang jeg sjekket er det da raskere å aksessere en IDEdisk enn usbminne. hva i alledager er dette å bruke minnepinner til? Ikke ifølge Fredrik Gørrissen, som jobber i Microsoft. Du skriver at man kan bruke en USB minnebrikke for å øke minne-kapasiteten.. Hvordan er det mulig? USB/flashminne er jo vesentlig tregere enn RAM.. Enig med deg om det meste, men jeg har prøvd det og det fungerer utmerket. Søketiden på slikt minne er jo betydelig bedre enn harddisk som fort blir alternativet når du har lite minne. Hilsen Fredrik Gørrissen EDIT: Link til nettintervjuet med han Microsoft-typen.. Endret 8. mars 2006 av WonderBjarne Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Ser ut som at Fredrik Gørresen kun har svart på ukritiske spørsmål. Og han høres ikke akkurat utdannet ut. Nesten litt fjortis-aktig i svarene. Og han er en økonomtulling som ikke har peiling på teknologi. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) På spørsmål 1, tror jeg han har glippa.. tror nok MS mener at de finner prosesser som treger ned systemet, ikke selve komponenter.. Kom til nr 5, før jeg ikke gadd lese mer. Bare tøv.. Edit: ok, jeg misforstod nr1, men likevell.. Hvor stor % av de som kommer til å bruke Vista har stor nok kunnskap til å vite hva man skal oppgradere for å få en bedre maskin? Den funksjonen er nok ikke bare beregnet på folk som kan hardware. Endret 8. mars 2006 av ThaAndre Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Kan aldri tenke meg at USB-minne som RAM slår noe særlig an. Det vil jo ganske effektivt ta livet av flashminne som man bare kan overskrive et visst antall ganger. og det er jo _vesentlig_ tregere enn en harddisk, uansett hva Microsoft mener. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Det eg er mest spent på er nettverksfunksjonen, den var dårlig på XP. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Hva gjør denne tråden i en Linux del? Burde enten vært i Programmer eller Windows-delen. Lenke til kommentar
ways Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Hva gjør denne tråden i en Linux del? Burde enten vært i Programmer eller Windows-delen. 5719641[/snapback] er vel mest fordi jeg sitter og sammenligner den med mitt nåværende system (dapper) når jeg leser den. regner med en del andre her også gjør det. man vil jo se om man går glipp av noe i sin platform. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 2. Automatic Defragmenter Forget to defrag your drive often enough? We do, too. The Vista defrag program now schedules automatic defrags. topp. enda en ting som kommer med popup når man prøver å få gjort noe. cancel, CANCEL! dessuten trenger ikke ordentlige filsystem defragmentering. Kan garantert settes opp til å kjøre når man ikke bruker maskina, som f.eks. i skjermsparingsmodus. 3. Power Settings The Power Settings control panel keeps undergoing changes, and it's probably not done yet. nyttig strømstyring har man da hatt i linux siden speedsteping kom på markedet, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal gjøres mer komplisert enn det. Lovnad om bedre strømsparing er ingen dårlig ting. Får håpe det blir mer enn bare ord. 11. New Start Menu The new Start Menu is greatly refined, and the "My..." is gone from Documents, Music, Photos, etc. The systemwide real-time search helps you find apps. ser ikke så mye annet enn nytt skin og uten "My.." Real-time search høres lovende ut. I steden for å klikke seg gjennom 3-4 nivå av mapper, så finner man ønsket program ved å skrive man inn navnet direkte. 12. Sidebar The sidebar is kind of useless right now, with only a few Gadgets. We're sure there will be tons of Gadgets by release time hvor mange tilbyr gadgets for tiden? det virker som om folk tror fremtiden er gadgets! Jeg bruker Google desktop som sidebar, og liker muligheten til å ha f.eks. mail, kalender og todo-lista mi raskt tilgjengelig. Mange muligheter enten det er til nytte eller ikke. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Hva gjør denne tråden i en Linux del? Burde enten vært i Programmer eller Windows-delen. 5719641[/snapback] er vel mest fordi jeg sitter og sammenligner den med mitt nåværende system (dapper) når jeg leser den. regner med en del andre her også gjør det. man vil jo se om man går glipp av noe i sin platform. 5719790[/snapback] Skjønte det, men det omhanlder mer en et OS fra to forskjellige kategorier, så det burde kanskje vært i Programmer. Samme det, er slitsomt å måtte fortelle avklare myter om Linux til Windowsfanbouys uansett Uansett hva MS klarer å prestere så hjelper det lite hvis de skal fortsette å konkurrere på like uretferdige metoder som nå! Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Personlig så tror jeg den viktigste grunnen til at vista ikke kommer til å "suge" i like stor grad som tidligere windows versjoner at microsoft endelig så det vi har sett i flere år, at de burde begynne på nytt. Frem til vista så satt de jo å skrev på den samme gamle koden. At de syntes det var en god ide kan jeg ærlig talt ikke skjønne, men det er jo microsoft vi snakker om. Og akkurat derfor tror jeg at vista kommer til å suge litt, likevel Hver gang microsoft kommer med noe de kaller en feature - er det noe som vi andre, på godt norsk, kaller "a pain in the ass". Ballong tips f.eks., eller hva med "Windows Wireless Zero Configuration"? Kjører til og med når du ikke har et trådløst nettverkskort. Samtidig har de også tendenser til å slå av kjekke ting som active ssdp discovery som har tendenser til å få uPnP til å kjøre en god del bedre. Takke seg til linux der man kan sier jeg. Innstaller, bruk lang tid på å sette opp, og la det fungere til maskinvarene sier "takk for følget" (Apropos: En jeg kjenner bygde seg carputer, med windows (fordi det var dårlig med støtte for gpsen hans i linux og han hadde ikke funnet noen gode gps programmer) XP. Han brukte da en CD fra jobben sin - av den typen som må aktiveres, bare at han hadde ikke gjort det. Jeg satt på med ham og oppdaget at GPSen mente at vi kom til å komme frem midt på natta, det var da jeg oppdaget at klokka var stillt feil. Finne frem kontrollpanel, justere klokka, oppdage at maskina tror det var februar 2004 (mens det egentlig var juni 2005), stille den også. Neste gang han starta opp bilen klagde windows fordi han hadde brukt windows i mer enn 60 dager. Du kan jo si at dette bekreftet utsagnet mitt om at "Windows i bil, kommer aldri til å gå bra" Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Den, eneste grunnen jeg ser til at Vista ikke kommer til å suge er Monad !! .....Men vent litt den blir vel ikke en del av Vista likevel, viktigere å integrere WMP så tett med OS'et at ikke EU lenger kan kreve den fjernet. Nå får vi et OS som ikke fungere hvis ikke både nettleser og media-avspiller er installert Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) why vista wont suck henviser til følgende artikkel: http://www.extremetech.com/slideshow/0,1206,a=172305,00.asp og følger det nødvendig med litt kommentarer. jada, OSkrigene er vel til å bli sliten av i lengden, men jeg er bare ikke så imponert over nyhetene som skal få alle til å oppgradere, eller holde seg til dette os. slitsomt? ja absolutt, derfor fint at du ser deg ditt ansvar bevisst og bidrar med balansert og konstruktiv argumentasjon. 1. Performance control panelVista will give measure your system (by running real-world algorithms, not just looking at your specs) and tell you how fast your system is. Plus, it will give show you what's slowing things down and help you deal with it. "du har for svak prosessor, kjøp en ny en." takk. det finner man nok ut selv når alt går i sirup sirup = dårligt cpu? Fint. det er altså ikke RAM? enkeltprogrammer som flipper ut? begynnende feil på harddisken? Skjermkortet som er flaskehalsen? 6. Speech Recognition Speech recognition is built-in now, so you can go right to dictating your e-mail. var ikke dette i XP også da? ufint å spørre oss når det strengt tatt var du som tok på deg oppgaven å "kommentere" dette for oss? 7. Windows Calendar The slick new calendar app is a welcome addition to the bundled Windows programs. greit nok. ingen klage her, men en nyhet er det vel ikke. finnes jo mange nok som er freeware. før fantes det ikke, men nå finns det en bundled kalender.. det stemmer rimelig overens med definisjonen av "nyhet". 8. Games Explorer Games are a Tier 1 feature in Vista, top-level in the Start menu with Photos and Music and Documents. The built-in games are revamped and expanded, but premium AAA store-bought games will be here with box art and rating info as well. ikke dumt egentlig. lettere å selge folk ting på denne måten. men igjen blir det som å ha et reklamefinansiert OS, hvilket man også har i XP. tror det står i EULAen at det ikke er det, men... eye-candy for et spill du har kjøpt skal lure deg til å kjøpe samme spillet en gang til mener du? du har ikke særlig høy tiltro til "folk". hvor i XP kommer det ellers fram at Microsoft har inntekter fra reklame i XP? 12. Sidebar The sidebar is kind of useless right now, with only a few Gadgets. We're sure there will be tons of Gadgets by release time hvor mange tilbyr gadgets for tiden? det virker som om folk tror fremtiden er gadgets! jeg er ikke helt sikker på hva dine kommentarer til oss her betyr? er det for mange som tilbyr gadgets? er det ingen? er ikke gadgets noe bra? hvem er disse "alle"? er det bare du som ikke har hørt om "gadgets" - hva de er og hvordan de er ment brukt i windows? 14. Vista Security Center The Security Center in Vista looks a lot like the one in WinXP SP2 right now, but don't be fooled. The firewall is a lot better. user account protection = sudo (men uten passord!) for de som lurte kan du utdype dette? gir denne deg tilgang til andres filer uten administrator autentisering? 15. Integrated Backup application The backup application needs a bit of UI work, but it's pretty robust. You can schedule backups, back up over network, or to optical media, or to another local drive. = dd? 5718568[/snapback] hm.. nei? backup sammenlignes ikke utelukkende med "device block" kopiering. man ynder ofte å gjøre f.eks inkrementell backup og ta spesielle hensyn til filer som databasefiler. bare litt konstruktiv tilbakemelding i denne slitsomme os-krigen EDIT: bbcode leif Endret 9. mars 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Eneste brukbare "nye" i Vista jeg har sett var individuell volum-kontroll per program. Ellers var Vista sørgelige greier. Men, må nok bare vende meg til det siden en hver tulling som ikke kan en sjiiit om PC kommer til å mase på meg om å "fixe" PC'n dems. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Eneste brukbare "nye" i Vista jeg har sett var individuell volum-kontroll per program. Ellers var Vista sørgelige greier. Men, må nok bare vende meg til det siden en hver tulling som ikke kan en sjiiit om PC kommer til å mase på meg om å "fixe" PC'n dems. 5727435[/snapback] Kjapp deg å skaff deg 100 Ubuntu cder da. De vil du trenge. Synes vista er du som KDE baren (og KDFX) med Xgl, compiz, et par programmer, noen stygge design og ikoner og at det er sirup som krever det trege directx9 tullet. Microsoft overbeviser ikke meg om at jeg burde bruke 3000kr på det OSet! Slackware, KDE og all fri programvare er alt jeg trenger. Når noen vil at jeg skal fikse pcen dere så er det reinstallering uanset feil. Legger også inn dualboot med Ubuntu eller Slackware. At Microsoft har brukt 4-5år på vista er ikke akkuratt imponerende. Hadde ventet meg mer av vista den tiden. Hva driver de egentlig med der? Er det slik at de har 2-3 programmerer og resten til å spille kabal? Endret 9. mars 2006 av hotstian Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Kjapp deg å skaff deg 100 Ubuntu cder da. De vil du trenge. Waaay ahead of you. ligger 3 klare i skapet i tifelle utrykkning Er det slik at de har 2-3 programmerer og resten til å spille kabal?der minte du meg på den andre fine tingen med Vista. Kabel har blitt penere. Sier vel litt om hvor lite som er blitt gjort. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Forumet lar meg ikke gjøre det men jeg ville helst postet en til hele posten... Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Forumet lar meg ikke gjøre det men jeg ville helst postet en til hele posten... 5727955[/snapback] Lenke til kommentar
Timur Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Kan ikke si jeg ble så begeistret, hadde det vært noe humor i kommentarene eller noe så kanskje, men det her ble jo bare patetisk. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Er det slik at de har 2-3 programmerer og resten til å spille kabal?der minte du meg på den andre fine tingen med Vista. Kabel har blitt penere. Sier vel litt om hvor lite som er blitt gjort. 5727904[/snapback] Snakk om prioriteter(er ikke så viktig med kabal, masse god freeware/opensource kabal programmer ute å går)... Kunne de ikke fortsette og bruke win95 kabalen? Utviklerne har vel blitt lei av å spille den gamle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå