Gå til innhold

skal ha ny systemdisk...trenger anbefalinger!

Anbefalte innlegg

Har fra før følgende disker

1stk 80Gig seagate barracuda

1stk 160Gig Seagate Barracuda

1stk Hitachi 7k250 Sata disk. som er skadeskutt(brukket Sataport)

Ønsker som så mange andre en RASK og STILLE disk.

Ikke nødvendigvis den med best overføringshastighet. Disken skal hovedsaklig brukes til OS disk og gaming samt noe lagring. Så med andre ord betyr rask loading av brett i f.eks BF2 mer enn rask flytting av filer mellom disker.

Har lest litt selv og funnet flere kandidater

Hitachi t7k250 en nyere og mer moderene utgave av min gamle

Wd 2500YS disker (raid edition eller se tror jeg de heter) denne har jeg fått anbefalt.

eventuelt erfaringer med disse diskene eller andre tilsvarende disker settes pris på.

Har det noe for seg å prioritere disker med 16MB cash over de med 8

Hitachien har 8 wd har 16. Hitachi har 125Gig/plate wd har vel rundt 83

Blir bare forvirra av utvalget..

Håper noen kan hjelpe meg til et bra diskkjøp..

:hmm:

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Hitachi T7k250 og Samsung P120S er vel forholdsvis gode disker.

Du kan jo lese denne testen over 250 GB disker.

Om du vil ta steget helt ut så er vel WD sine Raptor disker gode, men dyre.

Om støy er viktig så tror jeg Samsungen er en klar favoritt.

(Har Hitachien og kan ikke si jeg er plaget med støy fra den.)

Lenke til kommentar

Jeg vil hevde at en bra systemdisk ikke burde overstige 40 GiB. Installasjon av spill med mere burde skje på en annen disk helt og holdent, slik at systemdisken holder seg frisk og rask.

Systemdisk er til OS og visse programfiler, og ikke alt annet søppel. Ellers faller nesten behovet for "systemdisk" bort, dersom den også brukes til andre ting.

Herr. Simen1 hadde så vidt jeg husker et herlig tanke-tog med å partisjonere opp en disk til C: på omlag 15 GiB (husker ikke nummeret, men mindre enn 40 %), og la resten stå ubrukt og upartisjonert. Dette ville gi leserhodet kortere distanse å bevege seg, og teoretisk lavere søketid.

Lenke til kommentar

Ulkesh: Hva er det du sier? Partisjonere en 80 GB i 15 GB på C: og resten upartisjonert? Nei, nei. det går ikke. Det skjønner alle.

Har selv en 80 GB Samsung IDE disk som blir brukt til OS disk for det meste. Den partisjonert 4. Jeg liker det best slik da jeg kjører Dualboot.

MIN anbefaling er at du kjøper en Samsung 80 GB Disk som du bruker til OS disk. Dette er en veldig god disk. Kjapp og stabil. Har riktignok hatt min bare i Noen dager, men jeg vet at det er en bra disk. Det er IDE versjonen av Samsung 80 GB jeg har.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Om du skal ha en rask disk grei disk, hvorfor ikke en WD raptor?

Til den ødelagte disken.. Kjøp en lik og skru av bunnkortet på den? :p Hvis den ikke er ny er det gode mulight på sider som foreks ebay til å få en billig en. :)

Angående støy fra disker.. Sitter med 15k scsi disker i maskinen min og merker ingen spesiel støy fra dem. Greit at gamle scsi disker tar helt av med jetmorot og hammer/meisel lyder, men tviler sterket på at du vil ha noe problem med nevneverdig støy på dagens disker om du ikke har en vifteløs maskin. :)

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg ikke kommer til å kjøre raptor er...pris 36Gigen har visstnok et uforklarlig problem med bf2 har jeg hørt.

samt at jeg trenger lagringsplass i tillegg til os partisjon. en av dagens 250 gir beste kompromiss på plass / ytelse/ pris.

Har valgt en hitachi t7k250 disk. Takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...