Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ringeklokke til døren

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner å bli ganske lei av å ikke ha ringeklokke til døren, folk står jo bare plutselig i stua! :hrm:

Også har jeg kikket litt rundt etter ringeklokker på butikker, men de koster jo masse $$$.

Jeg har ringeklokke knapp ved døren, og ledning inn, men det er ikke noe i den andre enden av ledningen :hmm:

Så har sittet og fundert på hvordan jeg kan få laget en ringeklokke selv. Tenkte på å bare kjøpe en "brannklokke" som jeg koblet på batteri og knappen. Men nå er klokken 2300, så ingen butikker er åpne, og det kløøør i fingrene etter å få laget en stilig ringeklokke.

Derfor lurte jeg på hvordan jeg kunne skrive / finne et program som spiller av en lyd fra serveren min når jeg trykker på en knapp på tastaturet / musen. Jeg har både tastatur og mus jeg kan modde.

Serveren har verken mus eller tastatur påkoblet nå, så det er ikke noe problem.

Håper dere skjønner problemstillingen min :)

Edit; Evt. om jeg kansje kan koble knappen til paralellporten?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe :D Genialt forslag egentlig.

Meeen, det forutsetter jo at jeg er logget på.. I tillegg vil jo sikkert folket som kommer se hva de skriver, og da må jeg montere en skjerm også ..

Da kan jeg jo likegodt bare montere bærbaren min på utsiden av døren da. ;)

Lenke til kommentar

kjører du noe grafisk på serveren din? i gnome har man jo hurtigtaster som kan settes til det meste (feks "xmms lyd.mp3"?)

hvis ikke blir det mer komplisert. å lage lyd fra taster er vel avhengig av at et program får holde på den aktive terminalen. men det er 0 problem å lage et kjapt bashscript som gjør det.

er du av den mer avanserte typen, så kobler du knappen på serieporten din. men da må du nok grave litt i noen programmeringsbøker. eller nettet. sikkert andre som har gjort det. eller, jeg VET andre har gjort det.

anyway. hold oss oppdater. noe slikt hadde vært gøy. finner du ut av det, skriver jeg gjerne koden.

Lenke til kommentar
Hehehe :D Genialt forslag egentlig.

Meeen, det forutsetter jo at jeg er logget på.. I tillegg vil jo sikkert folket som kommer se hva de skriver, og da må jeg montere en skjerm også ..

Da kan jeg jo likegodt bare montere bærbaren min på utsiden av døren da. ;)

5718497[/snapback]

Ma bare innrømme at dette er laaangt fra mitt fagfelt, men å skrive det programmet er vel så elementært som det kan bli. Er du helt grønn, tar det deg et google søk og 10 mins lesning. Det som slår meg som et problem er styrken på signaloverføringen. Altså, når gjesten trykker på ringeknappen, vil du jo ikke ha 220v inn i musa/ps2 inngangen. (dette forutsetter jo selvfølgelig at ringeklokka har 220v, noe jeg heller ikke har snøring på :roll:)

Nei, på tide jeg drar den fulle skrotten til sengs..

Lenke til kommentar

Du får slike trådløse ringeklokker med forskjellige melodier, bjeffing osv oss bla. Clas olson. Kjøpte en selv til under 100 lappen, funker helt fint. Eneste minus er at det er et batteri som må skiftes et par ganger i året. (kan da løses det problemet også med litt mod...) ;)

Edit: du kan jo koble den lednigen på reset knapen.... :roll:

Ellers så er det vel ikke noe problem å lage en mod via comporten som kan starte en enkel handling på pc'en. Tar 5 min å proge det for dem som kan!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Kjører gnome på serveren. Hurtigtaster som kan settes? Hmm.. Det må jeg kikke litt på senere. Blir nok ikke så jeg gjør noe i natt, men i morgen når jeg står opp, så begynner jeg vel med "verket" mitt.

Bilder er forresten en selvfølge ;)

Tenkte på å lage et bash-script, men eneste problemet er da at dette må ha fokus for å fungere. Men "xmms lyd.mp3" hørtes jo ut som en smal sak.

Forresten er ikke ringeklokken min 220v nei :p Det er bare en knapp og en ledning :)

*tømme tuborgen* God natt folkens :)

Lenke til kommentar
Du får slike trådløse ringeklokker med forskjellige melodier, bjeffing osv oss bla. Clas olson. Kjøpte en selv til under 100 lappen, funker helt fint. Eneste minus er at det er et batteri som må skiftes et par ganger i året. (kan da løses det problemet også med litt mod...) ;)

Edit: du kan jo koble den lednigen på reset knapen....  :roll: 

Ellers så er det vel ikke noe problem å lage en mod via comporten som kan starte en enkel handling på pc'en. Tar 5 min å proge det for dem som kan!

5718789[/snapback]

- Joda, batteri som må skiftes er jo egentlig ikke så farlig, skifter jo batteri i røykvarsleren også ;)

- Men Claser'n er desverre _litt_ for langt unna der jeg bor fortiden, så det blir en dyr ting uansett (noen tusenlapper i flybilletter..)

- Resetknappen kommer jeg ikke til å koble noen verdens ting til nei :p Hehe.

- Er vel enklere å koble den til parallelporten vil jeg tro..

Lenke til kommentar

mod tastaturet ned til en(eller to, kanskje tree knapper) knapper og heng utfor døra. Så plugger du tastaturet til PS2 og har et program som spiller av xmms ringetone.ogg for hvert tastetrykk.

Skriv "Kom ut", "Kan jeg komme inn?" og "Dette er politiet"/"Dette er innkasso" på knappene.

Lenke til kommentar

Planen er å modde ned tastaturet til kun èn knapp, altså, den knappen som allerede henger utenfor døren ;) Hvis det ikke var klart.. Hehe

Xmms blir det nok ikke, blir vel en mer lettvektet terminalspiller ja ;)

Trodde jeg skulle starte på dette i går, men det ble nå aldri. Så vi får se etter at jeg har hengt opp prosjektoren og lerretet i kveld (har ommøblert =).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...