Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Normal" PC lar seg ikke skru av

Anbefalte innlegg

Hallo -

Trenger litt hjelp etter å ha byttet hovedkort og CPU. NF7-S og XP2400+.

Maskinen virker greit, problemet er at den ikke stopper når jeg bruker vanlig prosedyre og avslutter Windows XP. Alle updates er foretatt. Den oppfører seg som om jeg hadde trykket på re-start knapp istedetfor avslutt. Må avslutte med av-knapp på psu. Ikke noe stort problem men blir litt irriterte uansett!

Takk for hjelp!

Kjell :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen er mest sansynlig på hovedkort. Dobbelt sjekk ledningene som er koblet fra kabinettet til hovedkortet. Kan hende at du har koblet de til feil. De er som regel nederst høyre hjørne. Nærmest fronten på kabinettet. Det er det som styrer av/på, reset, lyder fra hovedkort (ved hjelp av kabinettets høyttaler). Sjekk om de er kobla riktig.

Lenke til kommentar

tipper driverfeil, eller generell feil i windows.

Siden jeg ikke har detaljkunnskap om feilsøking på akkuratt det området så blir mitt forslag å re-installere windows, hvis det ikke funker å re-installere drivere for hk og andre ting.

Men det kan også skyldes et program som ikke vil avsluttes, eller feil i registry, feil i hardware ... ja 1000 ting.

..men en frisk windows er en god start i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

XP ble nyinnstallert denne uka sammen med installasjonen av nytt hk og cpu.

Har sjekket bios og alt ser normalt ut ihenhold til brukermanual. Wake up on ring/lan er disabled.

Alle småconnections (HDD LED, SP LED osv) er koblet riktig. Alle disse koblingene har ulik farge på ledningene men alle har med en svart lednig. Siden HDD-LED består av en rød og en sort ledning regner jeg den røde som + og den sorte som -. På alle de andre koblingene har jeg brukt den sorte ledningen som minus-siden. Har jeg kanskje gjort noe halt her?

Det er en strømkobling som min strømforsyner ikke har, nemlig en liten en som hater ATX12VV1. I Hardwaretesten av dette kortet står det at denne igrunnen ikke er nødvendig. Kan dette være en årsak?

Kjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...