-=Petter=- Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hei Finnes det kortlesere til PC slik at jeg kan se parabol på PC. Og eventuelt er det noe forskjell på hva man skal velge hvis man skal ha viasat ell canal digital? Vil det fungere med Win MCE eller MediaPortal? Helst MP.... Vet ikke om det er riktig sted og poste dette, men tar sjansen... Mvh Petter Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg tror du trenger et TV-kort merket med "digital". Lenke til kommentar
Obix Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Her er en oversikt over hvilke kort (TV/Parabol) som kan brukes i sammen med MP. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 kan ikke si jeg henger helt med her nå, desverre.... Er det kortlesere MP støtter eller hva er det, og hva slags kortleser må jeg for canal digital og viasat? Lenke til kommentar
Obix Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 kan ikke si jeg henger helt med her nå, desverre.... Er det kortlesere MP støtter eller hva er det, og hva slags kortleser må jeg for canal digital og viasat? 5717920[/snapback] Slik jeg ser det så har du to alternativer. 1. Kjøp et DVB-S kort (Parabolkort for PC) som har CI tilgjengeligt. Da kan du kjøpe deg en kortleser (Conax) for kanal digital og se kanal digital med orginalkortet til CD. Når det gjelder Viasat så kjører de et kodesystem som heter NDS. I utgangspunktet så parer Viasat kortet seg med orginal tuneren som er godkjent av Viasat. Kortet kan da ikke brukes på andre tunere eller kortlesere. Der skal finnes Workaround på dette men det må du eventuelt finne svar på andre steder og vet derfor ikke om du finner en kortleser for Viasat som kan brukes på DVB-S kort til PC. 2. Kjøp en Dreamboks og abboner på kanalene som du ønsker. De fleste kort kan brukes i DB og er derfor en meget egnet digital tuner for CD og Viasat titting. For å se disse kanalene via MediaPortal så streamer du disse via nettverket til din Media PC ved hjelp av et program som heter VLC. Dermed så får du også muligheten til å motta HD sendinger fra CD. Dette er en tungvint måte og motta kanalene på og det er ikke mulighet for å skifte kanaler fra MP men til gjengjeld så har du tilgang til alle kanaler du ønsker fra et sted. Dette var sikkert et tungvint svar men håper at det kan være til litt hjelp. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) skjønner ikke helt alt med tanke på alle betegnelsene... Men tror jeg skjønner hva du mener, men det er en grunn til at jeg vil ha slik at det kan leses i pc, det er fordi jeg ikke har lyst til og ha mange bokser, rett og slett møkk lei dem, hehe. Derfor tenkte jeg at det kanskje var mulig og gjøre alt i pc, mener jeg har sett kortleser for parabol kort ett sted, men finner det ikke igjen... Så forstår jeg riktig, hvis jeg bør kunne få CD til og fungere på PC men ikke Viasat? Edit: søkte på dvb-s kort på komplett... får dem fra 650 kr og oppover? stemmer dette http://komplett.no/k/search.asp?bn=&sortBy...xPrice=&q=dvb-s men ser jo ikke ut som om det er plass til kortet noe sted i disse, altså kortet fra CD eller viasat? Endret 7. mars 2006 av pettergulbrandsen Lenke til kommentar
Utburd Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 skjønner ikke helt alt med tanke på alle betegnelsene... Men tror jeg skjønner hva du mener, men det er en grunn til at jeg vil ha slik at det kan leses i pc, det er fordi jeg ikke har lyst til og ha mange bokser, rett og slett møkk lei dem, hehe. Derfor tenkte jeg at det kanskje var mulig og gjøre alt i pc, mener jeg har sett kortleser for parabol kort ett sted, men finner det ikke igjen... Så forstår jeg riktig, hvis jeg bør kunne få CD til og fungere på PC men ikke Viasat? Edit: søkte på dvb-s kort på komplett... får dem fra 650 kr og oppover? stemmer dette http://komplett.no/k/search.asp?bn=&sortBy...xPrice=&q=dvb-s men ser jo ikke ut som om det er plass til kortet noe sted i disse, altså kortet fra CD eller viasat? 5718375[/snapback] Du må ha ett kort med camplass hvis du skal se kodete kanaler. Har selv dette som jeg bruker til Canal Digital: http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=VPDTVSATCI Du må i tillegg ha en Conax cam for å se Canal Digital. Bruker dette kortet sammen med MediaPortal og MyTheatre. Litt buggete i MP enda. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 går uten cam også med litt cloning av kort. Dog så kan det i perioder være ustabilt. Lenke til kommentar
SweetD Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Utdyp gjerne, hvordan kloner man kort da? Hva trengs... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 1. Man kan ikke klone noen som helst kort som brukes i dag. Man kunne det med Viasats gamle kort, men ikke de nye. 2. Hart hørt at CD også begynner å parre kortene. Dette gjelder ihvertfall de nye kortene deres og reciverene som selges da disse KAN parres. MHW kort parres ikke av CD. 3. Ikke kjøp en cam da det er bortkastet penger. Du får like mye, om ikke mer, ut av en vanlig kortleser og NewCS som takler Cas 7 kort. Det vil si at du ikke engang trenger serienummeret til viasat boksen. 4. Jeg tar ingen ansvar overhodet, da jeg kun har dreambox. Du trenger følgende: A. x DVB- S kort. B. Kortleser som har støtte for Phoenix interface. Koster rundt 200 kr. Men Norsk Tipping sin kortleser med seriell utgang har phoenix støtte og koster 60 kr. (Kortet koster dette). Bare si at du har en pc uten USB porter. Eller bestill online. C. Programkort som er aktivt. D. NewCS som er software, finnes for både Win og Lin. E. MYCSC og progDVB eller MyTheatre. OBS Kortet må støtte minst en av disse programvarene (progDVB eller MyTheatre). Resten må du google deg til da jeg ikke har gjort det før. Men det er ikke så vansklig vil jeg tro. NewCS er lett å sette opp også. Bare ta deg god tid til å finne informasjon på nettet. Ellers så kan jeg jo anbefale en Dreambox. Minste DM500s er på størrelse med en VHS kassett. Lenke til kommentar
SweetD Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Tusen takk for innlegget, skal gjøre ett forsøk på det. Det med Dreambox hadde jo vært greit hvis jeg ikke allerede hadde investert i stuepc allerede. edit:leifer Endret 8. mars 2006 av SweetD Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Altså jeg trenger: Viasat Kort eller Canal Digital kort (som i og for seg er en selvfølge da man skal ha dems kanaler? Kortleser som da har støtte for Phoenix Interface (hvordan kortleser?(Søker på komplett, finner da bare til minne kort)) Dvb-S kort (PCI) NewCS programvare. Må jeg ha MYCSC og progDVB eller holder det med en av disse? Eller da MyTheatre Stemmer dette? Edit: Snakket med Viasat og dem sier man må ha et id nummer på motaker for og få kort i det hele tatt, det er jo da denne mottakeren man ikke har lyst til og ha. Canal Digital har tydeligvis ikke noe støtte over tlf, så dem var det jo da ikke mulig og snakke med... Endret 8. mars 2006 av pettergulbrandsen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Du må ha id nummer for å kjøpe enhet hos både CD og Viasat. Viasat sin id er STB ID, mens CD sin er et serienummer. Søker du litt på nettet vil du finne ut åssen du kan lage ditt eget serienummer til Force. Si til forhandler at du vil helst ha et kort som begynner på 01121 da dette har fungert ypperlig i denne boksen før. 001127 kort begynner de å parre nå med tunerene sine. Om de gjør det med MHW kort vet jeg dessverre ikke. Du burde bestille kort hos Elkjøp, Expert eller annen forhandler. Eller så kan du bestille på internett på www.viasat.no eller www.canaldigital.no Du må ha NewCS for windows, Mycsc som er en plugin og enten Mytheatre eller progDVD. NewCS "leser" kortet ditt, men du må ha Mycsc for å kunne åpne kanalene. da er jeg usikker på om det er lovlig å gjøre dette uten å bruke fungerende tunere. Men det er jo noe man betaler for lovlig Men pass på å få kort som passer til en av de programvarene, mytheatre eller progdvd. Edit: Søk litt på google så finner du mer info. Jeg har aldri gjort noe slikt som dette som sagt. www.digsat.net ka nogså være et bra sted å finne info om parabol tv. Endret 8. mars 2006 av KVTL Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 så slik i bunn og grunn så er dette så si umulig og ikke sikkert om det går, hvis jeg forstår rett.... hmmm... synd!! men en annen sak jeg kom på, er det mulig og få pc`n til og styre tuneren slik at jeg slipper og ha en haug i fjernkontroller og slik at jeg kan ta opp og slik fra parabol.... Hadde vel i prisnsippet vært fint om det fantes en tuner som deler ut kanalene slik at pc kunne søkt dem inn med et vanlig kort... Eller er det noen smart løsninger på detta da man "MÅ" ha tuner? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Hvis du er ute etter et kort er på lokasjon x og vil ha at pcen skal hente info fra kort x for å dekryptere så går det, men det kalles cardsharing og er ulovlig. Jo det går det som jeg har sagt. Men jeg har aldri gjort det og kan derfor ikke hjelpe deg mer enn å nevne det du trenger. bare å lese rundt på forum og bruke søkemotorene flittig. Med dreambox kan du streame kanalene til pc. Men kvaliteten må ofres på å få det bra siden det kun er 100 Mb porter på den boksen der. Beste hadde nok vært å investert i en Dreambox. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Skjønner jo at du er fan av dreambox, men jeg har lest mye om det, og klarer ikke se for meg at jeg skal like det, pluss at den har ikke nærheten de samme mulighetene utenom akkurat det med parabol da, vel og merke. Men noen som vet om denne Microfot fjernkontrollen kan læres opp? Slik at den eventuelt kan kontrollere en tuner, og om det er mulig og koble en tuner inn på pc, slik at projektoren/Tv for alle signaler fra Pc`n? Hva man trenger av kort etc... Men andre kan gjerne svare også, er liksom ikke en sperret topic... hehe Endret 8. mars 2006 av pettergulbrandsen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 He he.. Det fungerer som jeg skrev ovenfor. Hvis du vil ha tuner tilkoblet så kan du bruke en gammel VHS spiller du har stående eller så kan du kjøpe tv kort til pc som du må ha i tillegg til satelitt kortet. Her er noen linker så du kan lese litt: http://www.progdvb.com -> Hjemmeside til progdvb som er lagd for windows. MythTV er for linux. http://www.digsat.net -> Parabol forum. Selv om det går mest i dreambox så kan de sikkert hjelpe deg hvis det er noe du lurer på. Parabol er mye mer enn tuneren som du kanskje vet. Håper dette hjelper deg litt. Lykke til. Hvis dere har parabol så kan du sette opp et hode med to utganger. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 syntes dette virker veldig vanskelig i bunn og grunn.... hvorfor bruke en gammel video, skal jo ha tv kort i htpc`n uanset.. hehe men stort sett sender jo tunere ut signalene via scart, gjør dem ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå