Gå til innhold

Litt hjelp til Debian installasjon

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Trenger litt hjelp her...

Installerte nettopp Debian via floppy og nett. Selve "core-systemet" gikk uten problem, og jeg er nå kommer til installmeny nr 2. (hvor du setter tidssone, root-passwd etc). So far, so good.

Men nå skal vil den hente sikkerhetsoppdateringer og apt-pakker. Den spør så om jeg vil konfigurere PPP mot min ISP. Men laptopen her får nett gjennom windows-boksen, så hva gjør jeg nå? Skipper jeg PPP og prøver å laste ned via ftp eller http, sier den at nettverket ikke er tilgjengelig, selv om den for 5 min siden lastet ned masse.

Så hva gjør jeg nå? Er det mulig jeg valgte feil pcmcia modul under installeringa?

Men hvordan fikk den da lastet ned core-installen?

på forhånd,takk for all hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke bruke ppp så lenge boksen får tildelt ip fra en windows maskin. Nå vet jeg ikke hvordan du har delt nett fra windowsmaskinen, men vil tippe at den fungerer som en DHCP server. Da konfigurerer du dette i veiviseren til DHCP.

Lenke til kommentar

Dersom du velger en annen TTY under installering skal du få mulighet til å åpne et litt begrenset shell(hva programvare tilgjengelig gjelder). Der kan du sjekke om den har fått ip(ifconfig) og rute(route -n) og muligens pinge. Funker nettet der burde det fungere i installeren. Husk å ikke la den gjøre noe med nettverket ditt dersom det fungerer med DHCP allerede! Du vil ikke konfigurere nettet i det hele tatt, det er jo i orden.

Lenke til kommentar

Dersom du velger en annen TTY under installering skal du få mulighet til å åpne et litt begrenset shell(hva programvare tilgjengelig gjelder). Der kan du sjekke om den har fått ip(ifconfig) og rute(route -n) og muligens pinge. Funker nettet der burde det fungere i installeren. Husk å ikke la den gjøre noe med nettverket ditt dersom det fungerer med DHCP allerede! Du vil ikke konfigurere nettet i det hele tatt, det er jo i orden.

Edit: Aha! Det er jo etter at du har startet maskinen på nytt! Da er det nye nettverksinstillinger, denne gangen til den faktiske installasjonen(ikke til CD'en). Du skal velge DHCP, slik CD'en også fikk nett.

Edit2: Øh, det ble visst dobbelpost. Hvorfor kan jeg ikke slette posten selv? :-(

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Jeg installerte akkurat debian på samme måte på en bærbar og kom ut for samme problem.. Det som skjer er at den prøver å starte nettverk før PCMCIA er oppe, så da finner den selvfølgelig ikke nettverkskortet... Trykk Alt-F2 for å få et nytt konsoll, logg inn som rot og skriv ifup eth0, (ta ifdown eth0 og ifup en gang til om den protesterer), da skal ting ordne seg. (håper jeg i hvert fall)

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...