Gå til innhold

Spørsmål ang. interne front-panel plugger

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere den overskriften...

Jeg lurer altså på disse pluggene som man kobler til den 20 pins sokkelen i hovedkortet, for power switch, reset knapp, LED osv.

Den 'pila' som er på de pluggene, indikerer de pluss eller jord? Det er en stund siden jeg bygget PC... :blush:

Fulgte med veldig dårlig veiledning for kabinettet (ett A4-ark).

Altså, skal de pilene være på de pin'ene der det står GND, eller mot retningen der det står et 1-tall på sokkelen på hovedkortet? Går ut fra at det 1-tallet betyr pluss.

Veldig vanskelig å forklare dette her. Håper noen forstår hva jeg mener...

Kabinettet er Lian Li PC6070BSCAND, og hovedkortet er et ASUS A8R32-MVP DELUXE.

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å google litt nå uten direkte hell, men kom over denne notisen:

Technical Tip

It is worth noting that a speaker or switch cable can be connected both ways round and work perfectly well, while an LED (Light Emitting Diode) cable must be connected the right way round to function properly. If an LED fails to light when it should, reverse the connection.

Så dette er jo litt betryggende. Det spiller egentlig ingen rolle hvilken vei de kobles, bortsett fra lysdiodene. Og disse er det bare til å snu dersom de ikke fungerer skikkelig. Godt å vite at PC'en ikke går i lufta om en av disse kobles feil vei. :p

Husker forresten at jeg hadde en PC en gang der HDD-lyset lyste konstant, men gikk av når harddisken jobba. Nå vet jeg hvorfor... :)

Lenke til kommentar

Stemmer det. :)

Sjekka manualen (i tilfelle du ikke har den)... og rekkefølgen er følgende;

Øverste rekke fra venstre mot høyre: 3 pinner - Power LED, 3 pinner - ledig, 4 pinner - Spkr.

Nederste rekke: 2 pinner - IDE LED, 3 pinner - ledig, 2 pinner- Power Switch, 1 pinne - ledig, 2 pinner - Reset switch. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk skal du ha!

Jeg har manualen (var sengelektyre i går kveld :cool: ), men det sto ikke noe om hvilket vei pluggene skulle stå. Men siden det tydeligvis ikke har noe å si for bryterne og høytaleren så er det ikke så viktig. Skal bruke prøve-og-feile metoden for LED-pluggene... :)

Men, jeg har et spørsmål angående disse USB2-pluggene som ligner litt på disse andre over her. Går fra 2 USB-porter i front av kabinettet, og skal festes i hovedkortet:

Jeg er på jobb nå så jeg husker ikke helt, men det var en 'stor' plugg (6-8 pins?) og en hel del mindre som lignet på de bryter-pluggene. Disse var festet slik at de ikke kan strekkes særlig langt fra den store pluggen, og merket med DCCV1, DCCV2 ol. tror jeg. To 3-pins og to 1-pins, om jeg ikke tar feil.

Jeg finner sokkelen til den store pluggen på hovedkortet (faktisk to stk. som står et stykke fra hverandre), men ikke til disse mindre pluggene.

Er dette et slags 'bruk enten den store eller de små'-opplegg? Altså vil USB-portene fungere når kun den store pluggen står i sokkelen?

Lenke til kommentar

Har du bare 2 USB-porter der eller er det en firewire utgang også ?

Vanligvis er det 2 usb og en firewire, slik at den store (hele) pluggen er til firewire og de små til usb. De små er doble fordi de går til hver sin usb-port. Innfestingen er slik at den "store" (3-pins) skal ned først og den lille enkle bak så gjentar du det med neste sett.

Du vil få noe ledig på slutten (på pinnene på hovedkortet) men slik er det bare.

Dersom du derimote kun har 2 usb-porter så virker det som om du har doble plugger og da kan du helt sikkert bruke kun den ene (store). :)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

Dette var for to USB2-porter som er i front av kabinettet (det er 4 porter til på baksiden direkt på hovedkortet). Jeg har bare satt i den store pluggen, og begge USB-portene fungerer. De andre småpluggene henger og slenger inni der nå, så det var tydeligvis en 'enten-eller' løsning.

Det fulgte med en firewire port også, men jeg har ikke satt denne inn enda siden jeg ikke har bruk for det.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha.

Dette var for to USB2-porter som er i front av kabinettet (det er 4 porter til på baksiden direkt på hovedkortet). Jeg har bare satt i den store pluggen, og begge USB-portene fungerer. De andre småpluggene henger og slenger inni der nå, så det var tydeligvis en 'enten-eller' løsning.

Det fulgte med en firewire port også, men jeg har ikke satt denne inn enda siden jeg ikke har bruk for det.

5729797[/snapback]

Hvis du kobler begge de små usb-kontaktene til hovedkortet, istedetfor den store, så får du to high speed usb-innganger.. Hvis du skjønner

Lenke til kommentar

A-ha, så de portene er egentlig bare vanlige USB-porter nå? Har bare prøvd musa i dem. Kunne ikke finne noe sted på hovedkortet å plugge disse andre pluggene, så da støtter sikkert ikke hovedkortet dette.

Gjør ikke så mye. Er vandt med bare 2 USB2-utganger, og har en 7-ports USB-hub som dekker mine behov... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...