Conejos Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Det er så mange som lurer på hva man skal gjøre med feil på maskinen. Hva med å prøve å unngå feil på maskinen fra begynnelsen av? Visste dere at nyere undersøkelser viser at ca. 50 % av alle feil og ustabilitet på datautstyr kommer fra dårlig eller ingen beskyttelse av komponenter under montering eller oppgradering av datamaskiner? Da snakker jeg om beskyttelse mot statisk elektrisitet! Mange som bygger PC selv, har merket at PC’en har oppført seg ustabilt i ettertid! * Maskinen bare re-starter seg selv uten videre * Henger * Det kommer en blå skjerm med en kryptisk feilmeling * Lagging eller feil når du spiller i 3D * Harddiskene slår seg av og på * Skjermen slår seg av eller går i hvilemodus uten at du har bestemt det * +++ Da har det vært lettest å skylde på ”ræva” komponenter eller på operativsystemet. Men det er faktisk 50 % mulighet for at du selv har delvis til helt ødelagt en eller flere komponenter fordi du ikke tok forhåndsregler og beskyttet komponentene under bygging! 50 % mulighet pr. eneste komponent du har tatt i; da blir det fort 100 % når vi snakker om en hel PC med hovedkort, CPU, Minne, skjermkort, m.m! Hvis man legger over 10000,- i en splitter ny maskin, oppgraderer for halvparten eller bare bytter ut en komponent, er det stor kjangs for at du ødelegger komponenter dersom du ikke tar forhåndsregler! Det handler som sagt om å beskytte datakomponenter mot statiske elektrostøt som kan komme fra deg, eller fra deg via noe annet du holder i som leder strøm. Mange har sagt til meg at det eneste du trenger å gjøre er å bruke statisk armbånd som kobles til kasse. Men dette er IKKE nok! Det er faktisk helt feil! Her er en artikkel hos PC-World Norge som handler om PC-bygging. Dette er en veldig informativ artikkel for deg som vil bygge opp en PC fra grunnen av. Faktisk er dette den beste måten å få en ny og stabil maskin, fordi da har du full kontroll over byggingen og trenger ikke bekymre deg over et firma som skal bygge/har bygget opp din maskin og som ikke har tatt forhåndsregler i forhold til dette problemet. Denne linken går rett til den delen av artikkelen som handler om dette temaet: http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...A6FE53B3A8BFC43 Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Bra Det med statisk elektrisitet er nok viktigere enn folk flest tror. Bygger man sin PC på riktig måte, og holder den ren også softwaremessig, så blir nok ikke stort med problemer (man kan jo være uheldig) i forhold Lenke til kommentar
Conejos Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Bra Det med statisk elektrisitet er nok viktigere enn folk flest tror. Bygger man sin PC på riktig måte, og holder den ren også softwaremessig, så blir nok ikke stort med problemer (man kan jo være uheldig) i forhold 5717421[/snapback] Det er ikke alle feil som har med skade på komponenter å gjøre. Som du skriver kan mye også skyldes software. Det lønner seg da å i tillegg ha orden på systemet - software! Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 MYYYYYEEE er hardware feil, (ikke hardware.no sin feil). Det ser man hvis man leser disse forumene. Hvis man tror at det er mye software så kommer dette av luringer som har lagt sin egen BOT som går rundt og sier SPYWARE, eller PSU uten å ha gode tilbakemeldinger på feilsøking, prosedyrer, og tilstrekelig med symptomer som da tilsier slike feil. Men for all del, de får sikkert treff en og annen gang, og noen ganger så er det absolutt en del av feilsøkingen å få sjekket ut nettopp de tingene. Men det med statisk elektrisitet er viktig. Mistenker jeg har blåst et par ting på det viset ja... Lenke til kommentar
tomahenr Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 wow.. hade rett å slett ikke en anelse om egentli hvor farlig statisk elektrisitet kunne være. tusen takk for at dere sa ifra. skal akkuart til å betille meg en ny PC. Kanskje det lønner seg og la fagfolk bygge PCn for meg, selv om det koster meg noe extra En stor takk til HW:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå