Gå til innhold

Gode kristne bøker?

Anbefalte innlegg

JEg har begynt i nytestamentet nå, ble ikkje stort klokere av denne tråde, fordi det ble berre ein veldeg diskusjon om forsjellige bøker er kristne osv...

Viss dere så hva jeg skrev lenger oppe ser dere at jeg ville ha kristne bøker om vitnesbyrd, kristenforfølgelse, evangelisering osv. IKKJE Ringenes Herre, Harry Potter osv. sjølv om det kansje er ein kristen forfatter som har skrevet disse betyr ikkje det at disse handler om det eg skreiv lenger oppe.....

Kjøpte lyd-testamentet (nytestamentet på cd-er) og leser nå 30 min dagleg i bibelen. (prøver i hvertfall...)

6094370[/snapback]

Stakkars deg. Er du kristen eller studerer du religion? Eller kanskje begge deler...

6094587[/snapback]

Hva er dette for et nedlatende svar? Skal man skjule eller plages ved at man er kristen? Min erfaring er tvert i mot!

Jeg er kristen og skammer meg ikke over evangeliet, i likhet med knallgode romanforfattere Dostojevsky, Tolkien, C. S. Lewis, Solsjenitsyn, Sigrid Undset, Chesterton, Dorothy L. Sayers, Poul Hoffmann, Stephen Lawhead, Madeleine L'Engle, Dante, Ibsen og resten av feltet.

Skal man lese gode kristne bøker som ikke er romaner og av den typen som er nevnt over anbefales

- Alt av Michael Green (finnes også en del på norsk)

- Alt av Knut Tveiterød

- Alt av Oskar Skarsaune

- Alt av Lee Strobel (finnes også en del på norsk)

- Alt av Bjørn Are Davidsen

- Alt av Gregory Boyd (finnes vel en på norsk)

- Alt av C.S. Lewis

- Alt av Philip Yancey (finnes også en del på norsk)

Ta en tur til http://www.bokogmedia.no/ , enten på web eller fysisk, og bare k(l)ikk i gjennom - mye bra!

Mvh

Evig student

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viss dere så hva jeg skrev lenger oppe ser dere at jeg ville ha kristne bøker om vitnesbyrd, kristenforfølgelse, evangelisering osv. IKKJE Ringenes Herre, Harry Potter osv. sjølv om det kansje er ein kristen forfatter som har skrevet disse betyr ikkje det at disse handler om det eg skreiv lenger oppe.....

6094370[/snapback]

Det første innlegget i tråden nevnte ikke dette, foreslår du oppdaterer den for å klargjøre hva du egentlig var på jakt etter.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Stakkars deg. Er du kristen eller studerer du religion? Eller kanskje begge deler...

6094587[/snapback]

Studerer ikkje relgion, men er kristen. Eg synes det er spennende å lese i bibelen, derfor jer eg det, ikkje fordi eg er ein forsker av noko slag.

Vil også kommentere det som ble sagt lenger oppe om at kristne også må lese andre bøker som ikkje er kristne, og må bare seie at det gjer eg, og sikkert alle andre kristne, men eg vil ha noko kristen litteratur eller kva det no heiter, for å bygge opp trua mi yttligere, og viss det er eit problem for nokon at eg les kristne bøker, så kan de la vær å lesse denne tråden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest så mange kristne bøker men her er en serie jeg har lest..

Latt tilbake

Trengsels-styrken

Den Lovløse

Sjelehøst

Apollyon

Attentat

Besettelse

Merket

Antikrist på tronen

De siste

Harmageddon

De er skrevet av: Tim LaHaye og Jerry B. Jenkins

Lenke til kommentar

Hva med å lese litt om Korstogene? Har fordypt meg en del i dette temaet og det er meget inntresant. Korstogene er en mørk side av kristendomen, men bør ikke fornektes eller "forfines" av den grunn, noe det har blitt gjort MYE av, også i nyere tid. Nettopp fordi det er et en så mørk og relativt ukjent side av kristendommen som det er, er det desto viktigere for et kristent menneske å vite hva det gikk ut på.

Kan anbefale en bok som heter Korstogene Sett Fra Arabernes Side, desverre kommer jeg ikke på navnet til forfatteren sånn i fart, men det er Veldig arabisk.

Under Korstogene forfulgte de kristne så det kan ikke være så langt unna kristenforfølgelse heller ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har lest/leser

Når himmelen inntar jordan-Bill Johnson

God morgen Hellige Ånd-Benny Hinn

Profetisk tjeneste-Larry Randolp

Worship-Matt Redman

Jesus-Åge Åleskjær

Alle disse finner man på internettbutikker!

noen andre gode bøker som jeg ikke har fått lest enda:

helbredelse ved kraft

helbredelse i praksis

evangelisering i ånd og kraft, tegn og under i dag

(husker ikke forfatterne...)

Men er det forresten noen som vet hvor man kan få kjøpt "den profetiske tjeneste" av Mike Bickle?

Trenger hjelp her altså...

Endret av akyo
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Eg vil anbefala: "Tror du sannheten om deg selv"(Backus/Chapian). Den er utgitt på Prokla-Media og er nok kun å få tak i i bruktbokhandlar, evt ved å kontakta forlaget(greie folk) og spør om dei har på lager. Den boka har hjulpe meg masse! Det er kognitiv terapi i ein kristen setting.

Elles kan eg anbefala:

Tro på avveier(Cook)

Temperamentene(Hallesby)

På jagt etter livet(Moses Hansen, dansk)

God morgen, Hellige Ånd(Hinn)

Ta vare på deg selv(Høyland)

Sint, sant, sunt(Isaksen)

Innta fiendens porter(Jacobs)

Oppbrudd(Jansson/Lemmetyinen)

Det okkultes magiske skjønnhet(Michaelsen)

De tente lys(Norum)

Alle romanane av Francine Rivers(20?)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
- Alt av Lee Strobel (finnes også en del på norsk)

Dere bør være skeptiske til Lee Strobel, han er en ekstremt dårlig journalist, og dermed blir hans bøker veldig ensrettede og dårlig presenterte (husk; han presenterer materiellet som journalistiske fakta).

Derimot vil jeg anbefale en bok i samme serie, men som overgår Mr. Strobel til de grader;

Brev fra en Skeptiker, av Gregory Boyd (engelsk versjon her). Fantastisk bok hvor en sønn diskuterer troen med sin far, den skeptiske, og faren stiller de vanskeligste spørsmål som finnes om den kristne tro. Der har vi fyrverkeri mot de skeptiske, og ufattelige mengder med gode svar både TIL deg, og FOR deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...