Disippel i lære Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Er det nokon her ute som har nokre kristne bøker dei vil annbefale, held på å gå tom for lesestoff. Til nå har eg lese: -For dette kors skal du dø -Den himmelske mann -A cop for christ (held på med denne) Endret 7. mars 2006 av ZeRKoX Lenke til kommentar
smh Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Kva med Bibelen sjølv? Elles så finnes det jo mange gode bøker, men kva er det du er ute etter? Nicky Cruz sine bøker er stort sett bra. Endret 7. mars 2006 av smh Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Les mykje fra bibelen, og eg er ute etter bøker som fortel historier om evangilisering, kristenforfølgin o.likn. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Loren Cunningham er bra han er grunnlegeren for YWAM Modig som et Lam er bra fra Kina, husker ikke navnet men kan finne det Ellers er det vel Bibelen som flere har sagt Endret 7. mars 2006 av pertm Lenke til kommentar
EJN Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Håper dette ikke er å banne i kirka (no pun intended), men hva med å lese litt i andre religiøse skrifter (Koranen, Vedaen etc.) for å få et visst innblikk i andre religioner i tillegg til kristendommen? Lenke til kommentar
brd Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Dan Brown har noen gode bøker. Han har teorier om kristendommer som er morsomt å lese Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Hva med å også lese bøker om kristnes forfølgelse av andre troende og hedninger? Som nevnt, har Dan Brown mange gode bøker som absolutt burde leses. I tillegg så er også Sirkelens Ende av Tom Egeland også verdt å nevne! Endret 8. mars 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Er det nokon her ute som har nokre kristne bøker dei vil annbefale, held på å gå tom for lesestoff. Til nå har eg lese:-For dette kors skal du dø -Den himmelske mann -A cop for christ (held på med denne) 5717168[/snapback] Hva med "En helt overkommelig bibel" "En helt overkommelig disippel"? Utrolig bra bøker!! Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Dan Brown og Tom Egeland (som er bedre) baserer seg på i stor grad på forfalskninger, vandrehistorier og bløff når de skal omtale kirkehistorie, så jeg tror ikke deres bøker er noen form for "tankevekkere" for andre enn de mer lettlurte - beklager å måtte si det. Skal man lese gode kristne romaner anbefaler jeg bl.a. - Narnia-serien (samt C.S. Lewis sine science fiction bøker) - Ringenes Herre - Brødrene Karamasov - Dantes Guddommelige Kommedie - Kristin Lavransdatter - I Første Krets (Solsjenitsyn) - Chestertons Father Brown-noveller (krim) - Stephen Lawhead sine romaner (om kong Arthur, gralen og mye annet) - Harry Potter-bøkene er muligens også kristne se her Faktisk er mange av de beste romanene som er skrevet laget av kristne, de beste er kanskje de som er minst "forkynnende". Mvh Evig Student Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) hva med korsfarertrilogien av Guillou? kanskje ikke akkurat kristenførfølgelse, men muslimslakting iverksatt av kristne. uansett veldig bra bøker med mye historisk verdi. Endret 15. mars 2006 av Sneakerholic Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 hva med korsfarertrilogien av gulliot? kanskje ikke akkurat kristenførfølgelse, men muslimslakting iverksatt av kristne. uansett veldig bra bøker med mye historisk verdi. 5755775[/snapback] Tiltredes - Guillou skriver veldig bra om dette og viser ikke minst hvor feil våre forestillinger om middelalder og korstog egentlig er. Kan da også anbefale Poul Hoffmanns korsfarertrilogi, og generelt alle hans romaner - både om Moses, Ester og andre. Sterke saker! Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 les ender serien av orson scott card. det er en scifi serie som har en litt underliggende religions/kristen tematikk som en del av historien (kan anbefales til alle andre også, ettersom den ikke er veldig fremtredende per se) Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Dersom du er litt tålmodig, er Milton's Paradise Lost et godt valg. tar for seg Satan's opprør og fall, og om den første synden. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Trilogien 'Den Mørke Materien' av Philip Pullman inneholder en alternativ tolkning av kristendommen og dens handlinger, og er utrolig spennende å lese. (Bøkene heter: 'det gyldne kompasset', 'den skarpeste kniven', og 'en kikkert av rav') Endret 23. mars 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 'Divina Commedia' ('Den Guddommelige Komedie') av Dante og 'Paradise Lost' ('Det Tapte Paradis') av Milton kan nok være noe passende. Lenke til kommentar
Alexander Schindler Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Skal man lese gode kristne romaner anbefaler jeg bl.a. - Narnia-serien (samt C.S. Lewis sine science fiction bøker) - Ringenes Herre - Brødrene Karamasov - Dantes Guddommelige Kommedie Bare et lite innspill. Narnia går jeg med kan kalles for en kristen roman. Men Ringenes Herre? Hvordan i all verden får du den til å være en kristen roman? Såvidt jeg husker er den sterkt preget av keltisk og norrøn mytologi, og stort lenger unna kristendom kan du vel neppe komme? Det er i all fall "hedensk". Meget mulig at jeg også overreagerer på en betegnelse jeg nesten oppfatter som en fornærmelse mot en av største bøkene jeg vet om. Et annet artig moment er forøvrig hvorfor man i det hele tatt skal klassifisere bøker som kristne, muslimske, sataniske osv? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Fluenes Herre har endel kristne allegorier, og er en bok verdt å lese. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Dette med Harry Potter og kristendom virker for meg som det er tull. Det var jo stort ståhei med at bøkene var fullspekket av antikrisnte meninger og lignende, derfor mente noen kristne at bøkene ikke skulle bli trykket. Dette ser nesten ut som et forsøk (forferdelig dårlig forsøk) på og få Harry Potter bøkene akkseptert av kristne. Hovedtemaet personen tar opp på linken er oversettelsen av teksten som er på Harry Potter "symbolet". Teksten lyder følgende: Kil aldri en drage som sover. Dette ser for meg mer ut som en vittighet med det magiske aspektet i serien av Rowling, enn at Rowling drar paralleller med avkristning og drager osv. Latterlig vil jeg påstå. Og hvorfor må folk på liv og død få visse bøker kristne, muslimske eller lignende? nyt bøkene og ikke bry dere om andre ting, og Harry Potter bøkene er igrunn også til liten nytte for trådstarter viss han skal fordype seg innenfor kristendom på en eller annen slags måte. Man må jo være sinnsyk for og se paralleller med kristendommen i Harry Potter serien. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Fluenes Herre har endel kristne allegorier, og er en bok verdt å lese. 5841240[/snapback] Den kristne symbolikken er rimelig vag, og må tolkes til tusen. Dessuten inneholder den også symboler fra gresk mytologi. Det finnes langt mer kristenfokuserte, -relaterte og -orienterte bøker en denne. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Der forfatteren gir rom for fortolkninger er det ofte plass til mange syn, selv synes jeg den kristne allegorien var klar, både i nevnte og i slutten av boken. Det finnes nok mer kristenfokuserte bøker, men ikke så mange som er mer kjent enn denne. De greske symbolene må jeg innrømme jeg ikke fant, ble igrunnen nysgjerrig på hvilke de er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå