Knopfix Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Hei bestilte Nexthome 6500\750 fra NGT i februar. Fikk beskjed fra kundekonsulenten at deres erfaringer fra mitt område tilsa at de skulle kunne gi meg 6500\750 selv om avstand til sentralen var 3000 m. Da jeg fikk bredbånd testet jeg blant annet speedometeret på Dinside og TCP test fra Sverige. Jeg fikk som regel ca maks 6000 ned og maks 735 opp men linjen min har vært ustabil,falt ut daglig og det har vært hakke lyder i IP telefonen. Ringte derfor inn idag og fortalte dette og fikk beskjed om at de skulle gjøre noen finjusteringer og at linjen ble borte en halvtime. Da jeg testet linjen etterpå fikk jeg 5000 ned og 734 opp på gjentatte tester så det ser ut til at de har redusert ned hastigheten fra 6000 til 5000,synes det var dårlig at de ikke informerte om reduksjon av hastigheten da jeg spurte hva de skulle gjøre for å forberede linjen. Bør jeg få NGT til å prøve å justere opp hastigheten min nærmere 6000 i stedet for 5000,er det ikke litt drastisk og redusere hastigheten med 1 MB\s,det går jo ann teste litt gradvis hva linjen min tåler,eller kan jeg fremlegge krav om prisreduksjon hvis jeg kun får 5000\734 i stedet for 6500\750 som jeg i utgangspunktet skulle få og nesten ble lovet? Mener jeg bør få en viss reduksjon i prisen da det er stor forskjell fra bestilt hastiget.Kan vel også si jeg benytter meg av reklamsjonsretten hvis jeg ikke får redusert hastighet,de vil vel heller gi meg lirr reduskjon enn å å miste meg som kunde.Er klar over at 6500\750 er maks oppnåelige hastighet men her er aviket på 1,5 MB\s ned mens opp hastigheten er ganske grei. Endret 7. mars 2006 av Knopfix Lenke til kommentar
magnus01 Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hei Har samme linje som Deg. Bor selv 1800m fra sentralen og oppnår 6250 Kbit/s i nedlasting og 650 Kbit/s i opplasting. Har IP-telefoni fra briiz og det fungerer utmerket selv med mye nedlasting. Har begrenset up-loaden for og unngå hakking i lyden på telefonen. Du kan jo få NGT til og finjustere downloaden men de er jo ikke herre over kobbernettet ut ifra sentralen, så det kan jo være vanskelig og få utnyttet den teoretiske hastigheten på 6500 kbit/s. Du får oppgradere til ADSL2+ som koster noen kroner mere og du få hastigheten dobblet. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Som du selv sier så er det desverre bare slik at en ISP idag må operere med inntil x antall kbps da det er mye skiftende kvalitet på linjeføringer . Om det var meg så hadde jeg nok bare akseptert tingene som de var da jeg personlig synest uthastighet er viktigere enn eventuell nedhastighet . Nå er det ikke direkte dårlig å oppnå 734 på dine 3000meter selv om det nok var "planen" at det skuller være tilnærmet 750 netto i boksen så ... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 HeiHar samme linje som Deg. Bor selv 1800m fra sentralen og oppnår 6250 Kbit/s i nedlasting og 650 Kbit/s i opplasting. Har IP-telefoni fra briiz og det fungerer utmerket selv med mye nedlasting. Har begrenset up-loaden for og unngå hakking i lyden på telefonen. Du kan jo få NGT til og finjustere downloaden men de er jo ikke herre over kobbernettet ut ifra sentralen, så det kan jo være vanskelig og få utnyttet den teoretiske hastigheten på 6500 kbit/s. Du får oppgradere til ADSL2+ som koster noen kroner mere og du få hastigheten dobblet. Tror du jeg vil få noe særlig bedre hastighet med ADSL2+ når avstanden fra sentralen er 3000 meter.Betaler i dag 615 kr for nexthome 6500\750,hva vil tilsvarende pris bli med ADSL2+? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Tror ikke det blir stor forskjell på ADSL / ADSL2+ på 3Km. Trolig rundt 7Mbit med ADSL2+, men det avhenger av kvalitet og støy på kabel. NGT kjører kampanje til 499.- på ADSL2+ nå. Endret 7. mars 2006 av la7dfa Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Dobbelpost............ Endret 7. mars 2006 av la7dfa Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Dette med at ngt lover mer enn de gir, er ikke akkurat en ukjent sak. Avstand fra sentralen vår er 1020m + 10m inntak, skal egentlig ha 6500 / 700, men ligger beint på 4mbit normalt, men går ned i 2-3mbit på kveldstid o.l. Hadde faktisk bedre hastighet før de "oppgraderte" linja mi Lenke til kommentar
jass Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hadde faktisk bedre hastighet før de "oppgraderte" linja mi 5717222[/snapback] Jeg fikk samme problemet da vi ifjor fikk skryte mail fra NGT om hastighetsøkning. Satt da på en 2Mb linje som, ifølge NGT mail, skulle oppgraderes til 3Mb eller noe sånt. Da jeg ikke opplevde noen hastighetsøkning sendte jeg mail -> ingen svar. Bestemte meg derfor å slå på tråden. Etter en halv time i telefonkø ble jeg sendt over til teknisk hvor jeg satt nok en halvtime i kø. Personen i andre enden kunne da konstatere at det var støy på linjen og skrudde hastigheten ned til 1,5Mb for å få stabil linje. Det merkelige er at linjen fungerte utmerket med 2Mb, men til min store fortvilelse insisterte teknikkeren på å skru ned farten. Nå sitter jeg altså med 0,5Mb lavere enn hva jeg hadde før jeg tok kontakt med NGT. De påstår altså at jeg ikke kan få mer pga støy på linjen. Jeg tok derfor kontakt med telenor for å se hva de kunne tilby. Jeg ligger 1,7 km fra sentralen så de kunne tilby meg opptil 7Mb linje. De sjekket også linjen for såkalt støy og mente at NGTs begrunnelse hørtes merkelig ut. Bruker ikke NGT og Telenor sammen kobber tråd mellom sentral og bruker? Fatter ikke helt hva NGT driver med. Kan det være at de prøver å skvise flest mulig kunder gjennom sentralen på bekostning av hastigheten til hver enkelt kunde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå