Gå til innhold

Bakgrunnsbilde i Opera 8.5 blir ikke riktig

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og knoter med en nettside. Har lagt til et bakgrunnsbilde for siden, men den blir ikke korrekt i Opera 8.5. I Explorer 6.0 og Mozilla 1.6 vises den slik den skal.

I body-taggen har jeg dette i CSS-dokumentet:

color:#666;
background-color: #000;
background-image:url('NettsideGrafikk/nyBruker_Avtale.jpg');
background-repeat:no-repeat;
background-position: 10% 20%;
background-attachment:fixed;

Problemet er posisjoneringen. Hvis jeg bruker "left", "center" eller fast px-verdi fungerer det, men så fort jeg bruker relative verdier (%) forsvinner bildet ut av skjermbildet i toppen. Her skal jo 20% flytte bildet 20% ned på skjermen, men den gjør igrunn motsatt i Opera her hos meg :hmm:

Noen hete tips?

Endret av morbid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tok jeg nok feil, men på w3schools så har de ikke lagt til noe ; etter de har skrevet. linja, kan jo hende det er noe feil på w3schools men jeg har ikke opplevd det til nå. Prøv og ta bort ; og se om det hjelper. Opera må isåfall ha så og si 100% rett kode for at det skal funke

Lenke til kommentar
background-position: 10% 20%;

Hva gjør denne linja? "10% 20%"Skal vel bare være 10 eller 20?

5717364[/snapback]

Første attributt angir horisontal posisjon, mens den andre angir vertikal posisjon.

Angående fravær av semikolon er det fordi man kan droppe den, hvis det er siste uttrykk i definisjonen. Ja, det var dette med å få det rett da :cry:

EDIT/

Nei, da ble det følgende løsning:

background-position: 10% 30px;

med px-verdi på siste attributt forsvant hvertfall ikke bildet ut av skjermen i toppen i Opera med den prosenten man anga. Sprøtt!

Endret av morbid2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...