Gå til innhold

Skru av ein enkel harddisk?

Anbefalte innlegg

Er det mogleg å skru av ein harddisk. Den er gammal og har ein høg pipelyd som er skikkeleg irriterandes. Den har ikkje plass til så mykje data så den trengs heller ikkje i så veldig aktiv bruk heller. Meir ein slags lagringsstasjon som eg kanskje bruker 1 gong i veka.

Trenger eg tilleggsprogramvare eller går det fint i windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mogleg å skru av ein harddisk. Den er gammal og har ein høg pipelyd som er skikkeleg irriterandes. Den har ikkje plass til så mykje data så den trengs heller ikkje i så veldig aktiv bruk heller. Meir ein slags lagringsstasjon som eg kanskje bruker 1 gong i veka.

Trenger eg tilleggsprogramvare eller går det fint i windows?

5716066[/snapback]

Tror vel den vil spinne opp uansett sålenge den får strøm. Ville nappet den ut for godt jeg :)

Kanskje å skru av i BIOS kan være en mulighet og?

Dette er ikke noe jeg vet for sikkert da.

EDIT: leif + litt til+enda mer

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Øh. Nå testet jeg å gå på Admistrative Verkøy og Datamaskinbehandling, valgte 'Ikke bruk denne enheten' på en av diskene. Nå er de så stille fra før at jeg ikke hører forskjell, men kan være en løsning?

Problemet mitt nå er at jeg ikke finner ut hvordan jeg skrur den på igjen.

EDIT: Det ordnet seg i Enhetsbehandling

Prøv å deaktiver disken i Enhettsbehandling og hør etter om det fungerer.

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
Da håper jeg at det ikke er så viktig det du lagrer på den disken, er et godt tegn på at disken er i ferd med å ta kvelden. Jeg ville heller å kobblet den vekk så slipper du å miste data...

5716133[/snapback]

Den har gjort det i 2 år nå så :)

Lenke til kommentar
Øh. Nå testet jeg å gå på Admistrative Verkøy og Datamaskinbehandling, valgte 'Ikke bruk denne enheten' på en av diskene. Nå er de så stille fra før at jeg ikke hører forskjell, men kan være en løsning?

Problemet mitt nå er at jeg ikke finner ut hvordan jeg skrur den på igjen.

EDIT: Det ordnet seg i Enhetsbehandling

Prøv å deaktiver disken i Enhettsbehandling og hør etter om det fungerer.

5716142[/snapback]

Det fungerer ikkje

Lenke til kommentar

Gjør som meg, dra ut strømtilførselen.

For hvis harddisken ikke skal brukes trenger ikke strømkontakten stå i... ;)

Edit: Sliter med en 80GB IBM Deskstar som også lager en slik høy, støyende pipelyd som gnager seg inn i ørene.

Men for meg er den litt viktig, den andre disken er bare på 40GB, noe som ikke er nok til spill, filmer, musikk osv. :p

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Brukte et program for noen år siden som tillot individuell avstenging av disker. Husker ikke navnet på det i farta...mener det fantes et for scsi-disker og et for ide-disker.

Det var bare et problem, Windows tok seg friheten å starte de opp etter eget forgodtbefinnende og dette ble således kun til irritasjon. Mulig det er en eller annen prosess som aksesserer diskene jevnlig, indexing service kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...