Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele ADSL - uavhengig av om maskinene står på

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har følgende scenario som jeg håper noen kloke hoder kan svare på:

Jeg leier en kjellerleilighet i en enebolig i oslo. Hun jeg leier av og jeg har planer om å dele en 704 kbps NGT linje, ADSL.

Da får jeg jo en "router" med en port inn i huset. Jeg lurer på to ting:

1: Kan jeg plugge ADSL modemet rett i en hub, og kan vi da bruke nettilkoblingen uavhengig av om den andre har PC'en på - eller må en PC stå som server og "dele ut" tilknytningen?

2: Alternativt må jeg ha en router før hub'en? Er det noen måte å fordele båndbredde på, slik at om jeg f.eks. laster ned en DivX, så vil ikke det legge beslag på hele linja slik at hun får en treg forbindelse? (eller omvendt).

Er litt ny på akkurat dette, og setter pris på svar :smile:

Mvh Fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan koble routeren fra NGT rett inn i en switch/hub for å dele oppkoblingen uten bruk av pc.

Routeren fra NGT klarer ikke å dele opp en spessifisert maks hastighet til forskjellige ip-adresser. (Den ip'en som trenger båndbredde får det.)

Jeg har sett flere tråder på forumet om å dele ut en spessifisert hastighet til hver ip, men jeg vet ikke om det har kommet frem noen løsning.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-09-22 10:39 ]

Lenke til kommentar

Maskina hennes må være server, finn dere et program som dere kan bruke til å dele linja med. Sygate er et helt ok program!

*Intel Pentium 4 2,4Ghz 533FSB*

*Abit IT7 MAX*

*1GB DDR-RAM PC2700*

*ATI Radeon 8500*

*Soundblaster Live Value!*

*Windows 2000 m/ Service Pack 2*

*Telenor ISDN 64k/b-sec*

[ Denne Melding var redigert av: ahpadt på 2002-09-22 10:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 10:45, skrev ahpadt:

Maskina hennes må være server, finn dere et program som dere kan bruke til å dele linja med. Sygate er et helt ok program!

Feil, NGT er ikke oppringingsbasert, og hvem som helst av maskinene er koblet til Internett når de starter opp uavhengig av om den andre maskinen står på eller ikke. Bare bruk en HUB der routeren fra NGT er koblet til Uplink-porten, og hver av maskinene som skal dele linja kobles til hver sin HUB-port. Når dere slår på maskinen, så skal den være på nett uten behov for noen som helst oppringing eller lignende. Gjør akkurat det samme i kollektivet der jeg bor, og det fungerer helt fint.

Telenor ADSL derimot, er ett så "glupt" system at en maskin må ringe opp og beholde oppkoblingen for at den andre maskinen skal kunne koble seg til Internett også. NGT's system er altså ett mye smartere system (billigere og raskere er det også).

Lenke til kommentar

Quote:

Når dere slår på maskinen, så skal den være på nett uten behov for noen som helst oppringing eller lignende. Gjør akkurat det samme i kollektivet der jeg bor, og det fungerer helt fint.

Har et spm, til, du har tydeligvis erfaring med å dele en slik forbindelse i kollektiv. Føler du/dere det som et problem med kapasiteten når andre bruker linja, til f.eks. nedasting av filmer? Eller går det greit?

Takker for gode svar! :smile:

Fredrik

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 11:28, skrev frejoh:

Har et spm, til, du har tydeligvis erfaring med å dele en slik forbindelse i kollektiv. Føler du/dere det som et problem med kapasiteten når andre bruker linja, til f.eks. nedasting av filmer? Eller går det greit?

Både jeg og han andre sitter ofte på WinMX, og sitter vi der samtidig så er det klart at vi ikke oppnår samme ut eller innhastighet hvis begge har masse up- og downloads på gang. Men vi ser ikke mye til det nå, etter at vi fikk 2MBits linje til prisen av 640/386 linje (greit med kontakter :grin: )

Men jeg opplevde ikke at jeg var under halvparten av kapasiteten da vi hadde 640/386 linje og vi begge satt på WinMX. Tror det blir fordelt ganske likt hvis begge to har mye up og downloads på gang. Merket heller ikke at nedlasting av sider var mye tregere når han satt på WinMX og jeg surfet.

Er man flere enn to på linja, kan det kanskje bli litt trangt om plassen. Men da kan det uansett lønne seg å bestille raskere linje.

EDIT : Fjernet litt unødvendig quoting og la til litt info :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-09-22 11:34 ]

Lenke til kommentar

Om det vil føles tregt eller ikke kommer helt an på hva slags trafikk som sendes. På vår 702kbits linje går det som sirup hvis noen bruker Kazaa eller DC uten at jeg kjører traffic shaping. Har satt opp en Linux boks som passer på at jeg alltid har ca. 10% av båndbredden ned og 15% opp til rådighet.

-KJ

Lenke til kommentar

Hei hei

Sitter på NGT linje selv, en Charlie (1024/512), som jeg deler opp alt fra en til 4-5 maskiner. Før kjørte jeg bare en switch rett i routeren, men etter å ha sett meg lei av å drive å nat'e porter for hver intern adresse som skulle ut på forskjellig protokoller fant jeg ut at jeg ville prøve med en annen router i mellom NGT routeren og switchen. Etter litt konfigurering fungerer nå alt uten at jeg trenger å drive å fikse på NGT routeren. FTP serveren min som jeg alltid var plaget med før fungerer tilogmed uten problemer nå.

Annet scenario er skolen min. De har også NGT, Echo linje eller no sånn. Har drevet å kartlagt nettverket der, og fant ut at NGT ikke gjør noe forskjell på privat og bedrift med tanke på innføring og utstyr. Med en ekstra router etter NGT routeren og switchene deler de nå internet forbindelsen opp til ca 300 maskiner sammtidig. Litt treigt til tider, men det funker hvertfall :smile:

Lang forklaring/historie, men poenget var hvertfall at en billig router (gjerne med innebygget switch) etter NGT routeren kan spare deg for mange problemer og timer med irritasjon. :smile:

Lenke til kommentar

1. Nei, ikke hvis det er PPPoe

2. Ja, du må ha en Router som støtter PPPoe

Quote:

Den 2002-09-22 10:23, skrev frejoh:

Hei alle sammen!

Jeg har følgende scenario som jeg håper noen kloke hoder kan svare på:

Jeg leier en kjellerleilighet i en enebolig i oslo. Hun jeg leier av og jeg har planer om å dele en 704 kbps NGT linje, ADSL.

Da får jeg jo en "router" med en port inn i huset. Jeg lurer på to ting:

1: Kan jeg plugge ADSL modemet rett i en hub, og kan vi da bruke nettilkoblingen uavhengig av om den andre har PC'en på - eller må en PC stå som server og "dele ut" tilknytningen?

2: Alternativt må jeg ha en router før hub'en? Er det noen måte å fordele båndbredde på, slik at om jeg f.eks. laster ned en DivX, så vil ikke det legge beslag på hele linja slik at hun får en treg forbindelse? (eller omvendt).

Er litt ny på akkurat dette, og setter pris på svar :smile:

Mvh Fredrik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...