Gå til innhold

Valg av RAM løsninger

ArchW

Anbefalte innlegg

Hei, hadde en 1024 brikke som gikk defekt og jeg kan nå velge hva jeg vil ha i en verdi av ca 1500 kr. Mitt nåværende system består av P4 3.06 Ghz (s478) med Asus P4P800 S HK og POV 6800 GT.

Tenkte jeg skulle gå for et lite mellomlegg og kjøpe ett 2048 MB minneset av enten Corsair eller OCZ.

Spørsmålet er om jeg skal holde meg til DDR SD 184 pin eller om jeg skal kjøpe DDR2 SD og spare RAM'en til en oppgradering som mest sannsyneligvis skjer til høsten?

Er veldig usikker på om jeg kommer til å gå for Pentium eller AMD som neste prosessor og det er vel dette som faktisk avgjør saken, er det ikke? Da 939 kjører DDR SD 184p..

Har 1x1024 brikke Corsair 3200 liggende i maskinen nå, så klarer meg vel med det til en eventuell oppgradering skulle skje, om valget faller på DDR2 i skrivebordsskuffen..

Hva ville dere valgt? Må si det frister endel med å kjøpe RAM som min nåværende PC kan benytte seg av. Spiller ikke så mye foruten om når det er store titler jeg har ventet på, så er vel ikke sikkert jeg gidder å oppgradere til sommeren eller høsten heller, om jeg ikke føler behov for det..

PS, hva ville dere valgt av Corsair og OCZ? Er ikke interessert i det aller dyreste, men burde alikevel være kjapt og kansje litt overklokk vennelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har disse brikkene selv:

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

Dette er kjappe og bra brikker etter min mening. Jeg angra meg litt for at jeg ikke kjøpte disse istede:

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs. de koster 1780 kr på pcutstyr.no

men jeg klarer meg forsåvidt med 1024 MB enda, da jeg ikke spiller noen ting på maskina.

Personlig synes jeg at jeg har en kjapp maskin nå med de brikkene jeg har.

Men hvis du har støtte for Dual Channel på hovedkortet ditt, så anbefaler jeg deg å kjøpe Dual Channel ram også. Slik som disse:

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs. de koster akkurat nå 922 kr på pcutstyr.no

Lykke til.

Lenke til kommentar

RAM'en du nevner er en og samme type, bare i forskjellige størrelser. På grunn av det siste du sier om Dual Channel så lurer jeg litt på om du egentlig tenkte på forskjellige typer? Alle disse er dual channel. Dual channel er at to identiske RAM brikker som sitter i hvert sitt spor kan gå sammen om arbeidet på databussen og derfor gi en teoretisk dobling av hastighet. Så disse brikkene som kjører på 400 Mhz hver, kan få en teoretisk hastighet på 800 Mhz. Kan vel kansje sammenlignes med striping av 2 disker i RAID.

Brikken du henviser til ser flott ut, Netshop har desverre bare 2x512 av den. Men som jeg linker til under her, så ser vi noe lignende på 2048 MB.

Synes OCZ 2048MB Dual Channel Gold Ed. E.L. ser ut som et ganske greit valg? At de ser bra ut er jo et lite pluss i tillegg..

Disse Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MBser jo også litt småpen ut..?

Evt OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition?

Er det noe jeg burde vurdere i steden for de jeg listet opp? Den øverste kjører på 500 Mhz hastighet å har selvfølgelig ingen ting annet å si enn at mitt HK tyner de ned til 400 Mhz da det ikke støtter bedre enn typen 3200? Fremtidig er det et pluss at brikkene er kjappest mulig..

Takk for tips, wil.

Endret av Nunya
Lenke til kommentar
Dual channel er at to identiske RAM brikker som sitter i hvert sitt spor kan gå sammen om arbeidet på databussen og derfor gi en teoretisk dobling av hastighet. Så disse brikkene som kjører på 400 Mhz hver, kan få en teoretisk hastighet på 800 Mhz. Kan vel kansje sammenlignes med striping av 2 disker i RAID.

5717924[/snapback]

Jeg har 1*DDR-DIMM 512MB DDR 184-P, og jeg vurderer å kjøpe 1*Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered. Vil det gå, og vil det bli bra hastighet??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...