Idrin Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Hei. Etter å ha satt sammen ny pc til en kompis så har jeg blitt sulten på oppgradering av egen pc. Er 13 måneder siden jeg kjøpte ny pc. (Se profil for nåværende oppsett) Har tenkt å kjøpe ny prosessor og skjermkort. Mitt spørsmål er da: hvilken prosessor og skjermkort vil gi meg best ytelse iforhold til pris med nåværende priser? Takker for alle innlegg Edit: måtte oppdatere profil. Har kjøpt nytt minne siden den gang. - punk Endret 7. mars 2006 av punk20 Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 ser i profilen din at du har ganske heftig pc allerede.. hva er busjettet ditt på? for å få en oppgradering som er verdt penga må du nok ut med litt cash.. du kan kjøpe ett 6800U til eller ett 1900XT. det er i min mening den eneste SC løsningen som er verdt en oppgradering ifra det du har nå. prosessor. du har alt en 3500+.. hvis du skal ha ny prosessor er vel DualCore det som passer best som en upgrade der. Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) ser i profilen din at du har ganske heftig pc allerede.. hva er busjettet ditt på? for å få en oppgradering som er verdt penga må du nok ut med litt cash.. du kan kjøpe ett 6800U til eller ett 1900XT. det er i min mening den eneste SC løsningen som er verdt en oppgradering ifra det du har nå. prosessor. du har alt en 3500+.. hvis du skal ha ny prosessor er vel DualCore det som passer best som en upgrade der. 5715727[/snapback] Ja, tenkte på en Dual Core prosessor, men det flere og velge mellom. Skal jeg gå for Athlon 64 X2 eller Opteron 165? anngående kjøpt av et nytt skjermkort av samme type er uaktuelt siden de ikke lages lengere. Hvis jeg kjøper en Radeon X1900XT så blir vel nåværende prosessor flaskehals i pc'n? Budsjettet mitt ligger på rundt 8000kr - 10000kr. Trenger selfølgelig ikke og bruke så mye hvis det ikke er nødvendig. - punk Endret 7. mars 2006 av punk20 Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Ingen som kan svare på spørsmål(ene) mine? - punk Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Ville ihvertfall gått for dualcore var jeg deg. Spørsmålet blir da om du vil klokke. Hvis du skal klokke er vel opty et bedre valg en X2. Men sist jeg sjekka er vel X2 litt gunstigere i pris, så hvis du ikke vil klokke hardt er det antakelig like greit å gå for det. Nå det gjelder grafikkort ville jeg venta litt var jeg deg. Priskutt og nye modeller like om hjørnet. Og med det systemet du har fra før er det jo ikke noe akkutt oppdatering uansett, tåler å vente et par uker Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Er vell mulig å finne et brukt 6800U? Er helt enig med swat dude, du har en heftig pc allerede. Jeg ville nokk ventet med en oppgradering. Ati Setter jo ned prisene på skjermkortene sine snart, så er vell verdt å vente på det? Hvis du er en overklokker, så ville nokk opteron passe deg best.(x2 klokker rimelig bra den å thought). Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Hei. Takk for svarene. Jeg har bestemt meg for en Athlon 64 X2 4400+. Da får jeg 1mb cache på hver kjerne. Greit og ha det (tror jeg?). Ellers så går jeg bare for 4200+ som er høvding billigere. Leste på Anandtech at den/de klokker helt fint opp til 2,7ghz uten noe problemer så. anngående skjermkort så er jeg usikker nå som dere sier at det er nye modeller rett rundt hjørnet. Er det ikke Nvidia som kommer med Geforce 7900? Det vil nok koste flesk tenker jeg. Siden jeg har et SLI hovedkort, bør jeg ikke satse på Nvidia da? Hvis jeg skulle finne på og kjøre 2 kort samtidig en gang i fremtiden. The Elder Scrolls: Oblivion er jo rett rundt hjørnet. Hadde vært kjekt med litt kraftigere grafikkort hvertfall når jeg skal kjøre det. Takker for alle innlegg dere har og komme med. - punk Endret 7. mars 2006 av punk20 Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Ryktene sier at 7900 kommer til å bli ganske snillt priset. I tillegg har du jo meldingen fra ATI om at de kommer til å sette ned prisene en del som svar på det nye kortet til nVidia. Om du bør velge nVidia mtp SLI er vel en vurderingsak. Tenkte sånn når jeg kjøpte HK jeg også, men sannheten er vel at når man kjøper ett og tenker "jeg kan kjøpe ett til seinere" så er det som regel sånn at innen du tenker på å oppgradere, er det kort ute som yter bedre aleine enn to av dine i SLI. Så da blir det til å kjøpe et nytt kort, i stedet for ett til.... Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Ryktene sier at 7900 kommer til å bli ganske snillt priset. I tillegg har du jo meldingen fra ATI om at de kommer til å sette ned prisene en del som svar på det nye kortet til nVidia. Om du bør velge nVidia mtp SLI er vel en vurderingsak. Tenkte sånn når jeg kjøpte HK jeg også, men sannheten er vel at når man kjøper ett og tenker "jeg kan kjøpe ett til seinere" så er det som regel sånn at innen du tenker på å oppgradere, er det kort ute som yter bedre aleine enn to av dine i SLI. Så da blir det til å kjøpe et nytt kort, i stedet for ett til.... 5718726[/snapback] Hehe.. Du har faktisk rett der. Når jeg kjøpte denne pc'n i februar i fjor så tenkte jeg akkurat det samme. "Jeg kan kjøpe ett til kort seinere". Det skjedde aldri, og nå selges ikke det skjermkortet lengere engang Jeg får se hva som skjer når Geforce 7900GTX kommer.. Sjekka prisene.. Den ligger jo "bare" på 4700kr. Er ikke billig, men billigere enn andre toppkort som har kommet tidligere. - punk Endret 7. mars 2006 av punk20 Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Ja. Og 7900GT, har i flg en tråd(fant den ikke i farta) her på forumet også et bra potensiale. Altså bedre enn 7800GTX 256, men med en pris på under 3000. Det må jo sies å kunne være en grei oppgradering for systemet ditt. x1800xt skal også vistnok legge seg på rundt 3 høvdinger... Så jeg ville absolutt venta ja. Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Alright. Skal vente litt da. Får se hva prisene blir liggende på. Geforce 7900 serien kommer vel ikke ut før rundt slutten av Mars? Så har jeg enda ikke fått noe konkrete svar å prosessor spørsmålet mitt. Har det så mye og si om det er 1mb cache på hver kjerne eller holder 512kb i massevis til spill? Valget står jo da mellom Athlon 64 X2 4200+, Athlon 64 X2 4400+ eller Opteron 165. - punk Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Alle de prosessorene der er kjempe bra. Jeg ville tatt 4200 eller opteron 165. Lenke til kommentar
Lovejones Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg ville klart valgt enn opteron 165. har enn sånn selv og kan ikke si noe annet enn at jeg er meget fornøyd. Resten av oppsettet ser bra. Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Ok. Men er det noe forskjell fra 512kb cache på hver core til 1mb til spilling og slikt? Vil det ha noe merkbart forskjell? - punk Endret 8. mars 2006 av punk20 Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg trur jeg kan si med sikkerhet at du ikke vil merke forskjell på 1mb og 512kb. Lenke til kommentar
Idrin Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg trur jeg kan si med sikkerhet at du ikke vil merke forskjell på 1mb og 512kb. 5720625[/snapback] Prisen på 1mb cache versjonen (4400+) er litt stiv i forhold til 4200+. Opteron 165 koster samme som 4200+ men har 1mb cache. Hvis det nesten ikke har noe å si så er jo valget klart. Er ikke så flink til overklokking så det er mer sikkert at jeg går for 4200+ versjonen da. - punk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå