Gå til innhold

"Stjele" lærerens personlige data fra elev-pc?!

Anbefalte innlegg

Saken er den; Årlig, setter lærene på vår skole på vei ned til syden for å ha seg en "god og fortjent ferie". Om dette går på skolens, eller lærerenes bekostning har de blitt satt mye spørsmål om, men det er i dette tilfelle irrelevant.

Her forleden, kom jeg og noen kompiser tilfeldigvis over en mappe på en pc som vi elev har hatt lett tilgang til (i den tilfellet av at det er en maskin som blir brukt til powerpointfremvisninger o.l.). Innholde av mappen var en håndfull bilder fra lærerenes sydentur. Av ren ungdommelig oppførsel kopierte vi bildene inn på en MP3-spiller, for så å le litt godt av dem i en senere annledning.

Bildene spredde seg og ende opp hos noen av en hver, helt til en eller annen luring sa fra til rektor.

Rektor påstår nå at de aktuelle bildene er en av lærerens personlige data, og beskylder oss for å ha stjålet dem. Om rektors oppførsel kan skyldes vinflaskene og de andre alkoholinnholdene drikkene som er med på bildene, setter jeg selv spørsmålstegn ved, siden rektor mener dette er en kriminal handling.

Da lure jeg på, hvorfor kan vi bli anklaget for å ha stjålet lærerens personlige data, som ligger på en kommunal maskin, som også er tilgjengelig for elever?!

Rektor truer oss nå med politianmeldelse og diverse nedsettelser pga av dette. Jeg tar egentlig det hele med ro; jeg mener å tror han sitter med en rimelig så tynn sak, og at det meste i grunnen er deres egen feil.

Svar, kommentarer, synspunkter? Noen som har peiling på de akutelle lovene som gjelder i dette tilfellet? "Stjeling" av data, fildeling(?), filer som ligger åpent for alle, men likevell er "private"? VIlle bare hatt noe mer håndfast å argumentert med :-)

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHAHHAHA.... flirte godt når æ læste detta :D:D:D

Hmm, vil tru du har låven på di sia.. Men kan låve dæ at Rektora e god å vri på sannheta :( Men det har vel ikke så mye å si.. rett skal være rett :thumbup:

Endret av bap
Lenke til kommentar

Artig sak. Bildene er vel i alle fall beskyttet av lov om opphavsrett...

En liten digresjon ang. bilder av lærere i pinlige situasjoner:

Vi var i Tyskald (GK på VGS), og klassen hadde med to kvinnelige lærere. En dag vi var i en liten by og hadde et stopp for å benytte oss av de offentlige toalettene på stedet. Det var slike toaletter hvor man måtte putte på 1€ hvis man ville inn. For å spare litt penger avtalte våre to lærerinner at de skulle gå rett etter hverandre på do. Lærerinne A gikk først. Når hun kon tilbake, og Lærerinne B gikk inn, så lærerinne B at noe lyste og blinket nedi do. Da hadde lærerinne A mistet mobiltelefonen sin i toalettskålen. Lærerinne B går så ut til lærerinne A, og sier fra om dette. Lærerinne A går inn, setter seg på kne forran toalettet og begynner å fiske nedi doen etter mobiltelefonen sin. Siden A og B ikke er perlevenner fisker B frem et digitalkamera og knipser et par bilder av A mens hun grafser nedi skåla. Lærerinne B går så bort til meg og spør om ikke jeg vil ha bildene hennes (jeg gjentar at A og B ikke er perlevenner...). Jeg sier ikke nei til det...

På norsktentamen uka etter får jeg til min store overraskelse en 6-er. Av lærerinne A... Som visste at jeg hadde bildet av henne halvveis nedi do...

Lenke til kommentar

bap: Hehe, ja; er litt slik at rektoren vår har en tendens til å missbruke sin rolle. Litt sånn "Nå har jeg sakt hva jeg mener, og EOD", "Ikke noe men...!", "Jeg er større enn deg, jeg sitter i en høyere stilling enn deg, jeg har mer makt en deg, derfor er hva jeg sier rett og det skal du bare forholde deg til". ^^,

Dette gjelder forøvrig en ungdomskole.

Lenke til kommentar
Artig sak. Bildene er vel i alle fall beskyttet av lov om opphavsrett...

En liten digresjon ang. bilder av lærere i pinlige situasjoner:

Vi var i Tyskald (GK på VGS), og klassen hadde med to kvinnelige lærere. En dag vi var i en liten by og hadde et stopp for å benytte oss av de offentlige toalettene på stedet. Det var slike toaletter hvor man måtte putte på 1€ hvis man ville inn. For å spare litt penger avtalte våre to lærerinner at de skulle gå rett etter hverandre på do. Lærerinne A gikk først. Når hun kon tilbake, og Lærerinne B gikk inn, så lærerinne B at noe lyste og blinket nedi do. Da hadde lærerinne A mistet mobiltelefonen sin i toalettskålen. Lærerinne B går så ut til lærerinne A, og sier fra om dette. Lærerinne A går inn, setter seg på kne forran toalettet og begynner å fiske nedi doen etter mobiltelefonen sin. Siden A og B ikke er perlevenner fisker B frem et digitalkamera og knipser et par bilder av A mens hun grafser nedi skåla. Lærerinne B går så bort til meg og spør om ikke jeg vil ha bildene hennes (jeg gjentar at A og B ikke er perlevenner...). Jeg sier ikke nei til det...

På norsktentamen uka etter får jeg til min store overraskelse en 6-er. Av lærerinne A... Som visste at jeg hadde bildet av henne halvveis nedi do...

5715644[/snapback]

HAHAHAHA!! kor detta ska ende? :D

e det ikke flere som har sånner historia?

Lenke til kommentar

Om man legger ut bildene på en offentlig maskin/nettside/server så kan de ikke gjøre noe om dere bestemmer dere for å laste de ned. Å gjengi de uten samtykke kan være straffbart med tanke på loven om opphavsrett.

Hvor er Cybbe?

Lenke til kommentar
Om man legger ut bildene på en offentlig maskin/nettside/server så kan de ikke gjøre noe om dere bestemmer dere for å laste de ned. Å gjengi de uten samtykke kan være straffbart med tanke på loven om opphavsrett.

Hvor er Cybbe?

5716105[/snapback]

Vi har ikke direkte spredd bildene; det er vell heller slik at et par øyne for mye har sett hva som foregikk. Bildene har på ingen måte blitt satt ut i offentlighet (som jeg mener å huske er den evt. straffbare hendelsen).

...selv om de i grunnen er offenlige fra før, for en begrenset gruppe mennesker, såkalt elever. :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du har skaffet deg tilgang til dokumenter du egentlig ikke skal ha tilgang til, er det ulovlig. Hvor alvorlig vet jeg ikke, men dårlig innbrudssikring rettferdiggjør ikke innbrudd i juridisk sammenheng. Mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Skaffer jeg meg tilgang å plukke opp en 20 kr på gata? Sist jeg sjekket, så var det ikke så galt å gå ut døra for å ta en spasertur.

Men det er mulig disse såkalte overhodene (rektorer, advokater, og voksne generelt) har ett litt annet perspektiv på det hele. :hmm:

Lenke til kommentar
Her forleden, kom jeg og noen kompiser tilfeldigvis over en mappe på en pc som vi elev har hatt lett tilgang til (i den tilfellet av at det er en maskin som blir brukt til powerpointfremvisninger o.l.).

Spørsmålet er da om "lett tilgang" betyr at dere egentlig ikke skulle hatt tilgang dit, men at dere kjente til et triks som gjorde at dere kunne få det likevel.

I såfall sitter dere kanskje i saksa.

Lenke til kommentar
Her forleden, kom jeg og noen kompiser tilfeldigvis over en mappe på en pc som vi elev har hatt lett tilgang til (i den tilfellet av at det er en maskin som blir brukt til powerpointfremvisninger o.l.).

Spørsmålet er da om "lett tilgang" betyr at dere egentlig ikke skulle hatt tilgang dit, men at dere kjente til et triks som gjorde at dere kunne få det likevel.

I såfall sitter dere kanskje i saksa.

5717746[/snapback]

Kall det gjerne direkte tilgang da. Vi jobbet med å fullføre en powerpoint-fremvisning, og snublet over mappen som slå i "Mine Bilder". PC-en ble utlevert av læreren selv.

Lenke til kommentar

Men samme kan det være. Jeg har en god følese; og når den følesen er med meg har jeg lett for å improvisere med noen tulleregelverk jeg finner opp i farten (ofte noen veldig overbevisende også ^^,). Tror jeg bare skal ta også overbevise rektor om at han trosset fildelingslåven eller noe sånt. Ulovlig og uploade, lovlig og downloade. Hehe :-)

Lenke til kommentar

Ja, du kan tro politiet gidder å bruke ressurser på dette her, de har jo ikke nok å gjøre fra før... :roll: Jeg tviler på at skolen kan gjøre noe som helst med karakterene deres på grunn av noe slikt, utenom kanskje muligens orden og oppførsel. Det har ingenting med ferdigheter å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...