Gå til innhold

Problem med støyende viftegrill

Anbefalte innlegg

En del av viftestøyen genereres vel av grillen som står foran vifta.

Foran bakre kabinettvifte er det hos meg et tettmasket nett, som er en integrert del av kabinettet.

Kabinettvifta må altså presse lufta ut gjennom dette nettet, noe som vel må produsere mye støy? Poenget er at jeg har en 120 mm Thermaltake, som går på rundt 1300 rpm. Synes den bråker fælt i forhold til turtall...

Ville det bli mindre støy om jeg fjernet dette tettmaskede nettet, og brukte en mer grovmasket grill? Kanskje ingen grill i det hele tatt?

Håper noen har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En del av viftestøyen genereres vel av grillen som står foran vifta.

Foran bakre kabinettvifte er det hos meg et tettmasket nett, som er en integrert del av kabinettet.

Kabinettvifta må altså presse lufta ut gjennom dette nettet, noe som vel må produsere mye støy? Poenget er at jeg har en 120 mm Thermaltake, som går på rundt 1300 rpm. Synes den bråker fælt i forhold til turtall...

Ville det bli mindre støy om jeg fjernet dette tettmaskede nettet, og brukte en mer grovmasket grill? Kanskje ingen grill i det hele tatt?

Håper noen har erfaringer med dette?

5715514[/snapback]

Ta vekk grillen helt. Du har rett i dine antakelser, det er nok hullene som skaper turbulens som igjen skaper støy. Jeg regner med at denne viften pumper luft UT slik at det ikke skulle være nødvendig med noe nylonstrømpe som støvfilter.

Når det gjelder vifter som pumper luft INN i kabinettet er det noe annet. Her MÅ du ha en eller annen form for støvfilter. Nevnte nylonstrømper er glimrende, et annet forslag er disse kullfibermattene som brukes i bl.a kjøkkenvifter.

Han Derre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...