Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan er det med øvekjøring og automat gir?


Anbefalte innlegg

For å svare på overskriften:

øvelseskjøring med autmomatgir er lite lurt. ingen kjørelærer vil anbefale deg å gjøre det.

5722319[/snapback]

 

Enig der, du lærer deg bare noe som er helt feil i forhold til det du skal gjennomføre opplæringen med.

Bedre å la være å øvelselkjøre nesten da ;)

5722414[/snapback]

 

Altså.. jeg er 17 nå og har kjørt bil siden jeg var 11.. Giring for meg er som å snakke :p

5715634[/snapback]

 

Tror ikke det er noe problem her ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe kjøreerfaring, jeg har sett hva "automatgirsyndromet" utgjør

i økte utgifter for den stakkaren som har øvelsekjørt i 2 år med

automat og plutselig må forholde seg til girspake og clutch.

Kjørelæreren gir deg ikke "ekte" kjøretimer før han ser at du

beherske bilen du skal lærekjøre i, så å kaste bort dyre kjøretimer

på å lære seg å gire er unødvendig.

Lenke til kommentar

Manuell er fett, jeg øvekjørte i 2 år før jeg tok lappen.

 

2-3 i uken, pluss jeg kjørte til svenskegrensen et par ganger og til gol et par ganger (bor i bergen)...

 

Gire hva som å snakke for meg å :D

 

Første time en gammel mazda skulle se hva jeg hva god for, neste time splitter ny mazda :D:w00t:

 

Bakkestart, løse an, gire, grunnlegende trafikk regler hadde jeg inne fra før (moped lappen) så jeg hadde ikke mange kjøretimer :D

 

Dog måtte jeg være med på langkjøring, mørkekjøring og glattkjøring :hrm:

 

Det med manuell skjer liksom automatisk når du kan det.

Klutchingen og giringen for min del er to forskjellige ting...

Setter i gang prosessen lissom, og ekke giren i gir så tar jeg fremdeles ut kløtsjen. :p

Men det skjer liksom ikke dåh, iallefall ikke så ofte.

Ser heller ikke ned før du girer, vet hva gir du har an i.

Også i dag er det viktig å kjøre økonomisk, ligger ikke i 2/3 gir på motorvegen, 5 gir vettu. :p

Lenke til kommentar

Tror ikke det er nødvendig å øvelseskjøre så vanvittig mye heller.

 

Når jeg tok lappen i riktig gamle dager (9 år sia...) hadde jeg en halvtimes øvelseskjøring på litt landevei dagen før første kjøretime.

 

Kom på kjøreskolen og vi tusla oss rett gjennom sentrum i en liten småby. Drepte motoren ett par ganger, men gikk da gjennom på et vis.

 

Ville absolutt lærekjørt med vanlig gir da det er et ekstra stressmoment når en ikke har kjørt så mye. Huske på speil, gass, giring, clutch, starte og ikke hoppe fremover... trafikk, motorturtall, rett gir, se seg for osv osv. Like greit å bli vant til det med en gang.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva som gjelder ang øvelseskjøring på motorveien?

Kan man gjøre det FØR man har tatt lappen, altså rett etter GK?

5720978[/snapback]

 

 

Er det noen som øvelsekjører ETTER at man har fått lappen da?

 

NB! Øvelsekjøring på motorvei er lov på steder hvor politimesteren har tillatt. I praksis overalt.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva som gjelder ang øvelseskjøring på motorveien?

Kan man gjøre det FØR man har tatt lappen, altså rett etter GK?

5720978[/snapback]

 

 

Er det noen som øvelsekjører ETTER at man har fått lappen da?

 

NB! Øvelsekjøring på motorvei er lov på steder hvor politimesteren har tillatt. I praksis overalt.

5735036[/snapback]

 

Det jeg mente var om man kunne kjøre på motorveien når du øvekjører med foreldra dine feks...

Tenkte kanskje at man måtte ta noen fler kurs elns før man kunne det

Lenke til kommentar

Du har lov til å øvelseskjøre med automatgir, uansett om bilen har fotbrekk eller handbrekk.

 

Stefaren min har en 79 Trans-am, og vi ringte til biltilsynet og spurte om det der. Bilen har automatgir og fotbrekk, men det var intet problem. Så lenge søstern min hadde bestått det trafikale grunnkurset og alt det der, så kunne hun kjøre den bilen.

 

Selfølgelig ville det vært galskap å satt en 16 åring bak rattet på noe sånt, men tydeligvis er det lov :p

Lenke til kommentar

Jeg øvekjørte omtrent kun med automatgir, siden alle bilene i familien er amerikanere med automat. Kjørte litt før jeg begynnte på kjøretimer, lærte meg å gire med kjørelærer, mens jeg kjørte og fikk trafikkerfaring med automat. var egentlig litt greit å øvekjøre med automat når jeg ikke hadde alle trafikkregler som vikeplikt og slik inne, da jeg kunne bruke mer hjernekraft på å huske alle reglene, og mindre på å kjøre bilen. Uken før min første oppkjøring hadde jeg bare kjørt med manuell på kjøreskole, altså kanskje 25 timer, så pappa leide en bil med manuellgir en uke, så vi kjørte rundt nesten døgnet rundt og giret, men innen da satt egentlig giringen greit, hvertfall greit nok til at det ikke var det jeg strøk på på første oppkjøring.

 

Så for å oppsummere min erfaring, det funker å øvekjøre med kun automat, men har du tilgang på manuell er nok det enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...