Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan er det med øvekjøring og automat gir?

Anbefalte innlegg

Heisann..

Lurer på en ting, nå hadde jeg mitt første Teoretisk GK i går.... Men jeg glemte å spørre han mannan så jeg spørr her..

Hvordan er reglene når det kommer til øvekjøring med automat og manuelt?

Er det sånn at jeg MÅ kjøre med manuelt når jeg øvekjører? for isåfall så sliter jeg da vi bare har automat...

Eller kan man kjøre opp med automat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og øvelsekjøre med automat er som og spise is. Enkelt og gøy.

Du bør strengt tatt øvelsekjøre med manuell gir, mest pga at bilene som du skal kjøre med på kjøreskolen har manuell gir (vil jeg tro) og at når du kjører opp med manuell gir så kan du begge deler :)

Lenke til kommentar

Det er vel til og med mulig å kjøre opp til bare automatgir også? Slik at lappen din ikke gjelder i biler med manuelt gir :D

Men så lenge alt stemmer overens med reglene spiller det ingen trille om bilen har automatgir eller manuelt gir :)

Lenke til kommentar

Da jeg kjørte opp var det mulig å kjøre opp til BARE automatgir ja, men det får man jo velge selv. Litt kjipt å ha "automatlappen" da, så du er nok bedre tjent med å kjøre opp i en bil med manuelt gir.

Når det gjelder øvelseskjøring er det lov med begge deler.

Lenke til kommentar

Du kan øvelsekjøre med automatgir HVIS bilen har vanlig håndbrekk. Automatgir og pedalbrekk er ikke lov....var ihvertfall det kjørelærer'n min sa til meg.

Det er fordi ledsager skal ha tilgang til nødbrems.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Du kan øvelsekjøre med automatgir HVIS bilen har vanlig håndbrekk. Automatgir og pedalbrekk er ikke lov....var ihvertfall det kjørelærer'n min sa til meg.

Det er fordi ledsager skal ha tilgang til nødbrems.

mvh

Pantera

5716886[/snapback]

Den regelen med at ledsager skal kunne nå håndbrekket er fjernet ja. Sto på lovdata også før, men det punktet ble fjernet for noen år siden. Veldig mange som fortsatt tror at dette gjelder.

Lenke til kommentar
Den regelen med at ledsager skal kunne nå håndbrekket er fjernet ja. Sto på lovdata også før, men det punktet ble fjernet for noen år siden. Veldig mange som fortsatt tror at dette gjelder.

Stemmer visst det ja. Er en stund siden jeg tok lappen :D

Men da er det jo bare tut og kjør da, selv med pedalbrekk.

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...