Hotel Papa Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Heisann.. Lurer på en ting, nå hadde jeg mitt første Teoretisk GK i går.... Men jeg glemte å spørre han mannan så jeg spørr her.. Hvordan er reglene når det kommer til øvekjøring med automat og manuelt? Er det sånn at jeg MÅ kjøre med manuelt når jeg øvekjører? for isåfall så sliter jeg da vi bare har automat... Eller kan man kjøre opp med automat? Lenke til kommentar
SCV Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Og øvelsekjøre med automat er som og spise is. Enkelt og gøy. Du bør strengt tatt øvelsekjøre med manuell gir, mest pga at bilene som du skal kjøre med på kjøreskolen har manuell gir (vil jeg tro) og at når du kjører opp med manuell gir så kan du begge deler Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Det er vel til og med mulig å kjøre opp til bare automatgir også? Slik at lappen din ikke gjelder i biler med manuelt gir Men så lenge alt stemmer overens med reglene spiller det ingen trille om bilen har automatgir eller manuelt gir Lenke til kommentar
SCV Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 tror det Eirik sier stemmer, men og bare ha lappen for automat gir er jo noe traudig da Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Altså.. jeg er 17 nå og har kjørt bil siden jeg var 11.. Giring for meg er som å snakke No problemo.. Bare det som begge dere nevner, det at hvis man kjører opp med automat så kan man KUN kjøre automat og ikke manuelt.. Det jeg lurer på... Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Da jeg kjørte opp var det mulig å kjøre opp til BARE automatgir ja, men det får man jo velge selv. Litt kjipt å ha "automatlappen" da, så du er nok bedre tjent med å kjøre opp i en bil med manuelt gir. Når det gjelder øvelseskjøring er det lov med begge deler. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hvis man kjører opp med automat kan du ikke kjøre manuelt. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Så synd for meg da... da blir det bare fortere en 240 på meg da Endret 7. mars 2006 av hansakebab Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Du kan øvelsekjøre med automatgir HVIS bilen har vanlig håndbrekk. Automatgir og pedalbrekk er ikke lov....var ihvertfall det kjørelærer'n min sa til meg. Det er fordi ledsager skal ha tilgang til nødbrems. mvh Pantera Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Pantera.. Det jeg fikk vite på et opplysningen møte i fjor var at det med at ledsager måtte ha tilgang til håndbrekk ikke lenger gjaldt da hvis man trekker det i 120kmt så hjelper det ikke stort.... Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Å trekke brekk i 70-80, og 120 har jeg vært med på. Ikke moro å sitte i passasjersetet når bilen snurrer over midtrabatten i 80 120 var enda værre, smalt godt i autovernet da ja Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Å trekke brekk i 70-80, og 120 har jeg vært med på. Ikke moro å sitte i passasjersetet når bilen snurrer over midtrabatten i 80 120 var enda værre, smalt godt i autovernet da ja 5718811[/snapback] Artig hobby Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Du kan øvelsekjøre med automatgir HVIS bilen har vanlig håndbrekk. Automatgir og pedalbrekk er ikke lov....var ihvertfall det kjørelærer'n min sa til meg. Det er fordi ledsager skal ha tilgang til nødbrems. mvh Pantera 5716886[/snapback] Den regelen med at ledsager skal kunne nå håndbrekket er fjernet ja. Sto på lovdata også før, men det punktet ble fjernet for noen år siden. Veldig mange som fortsatt tror at dette gjelder. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Den regelen med at ledsager skal kunne nå håndbrekket er fjernet ja. Sto på lovdata også før, men det punktet ble fjernet for noen år siden. Veldig mange som fortsatt tror at dette gjelder. Stemmer visst det ja. Er en stund siden jeg tok lappen Men da er det jo bare tut og kjør da, selv med pedalbrekk. Pantera Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Er det noen som vet hva som gjelder ang øvelseskjøring på motorveien? Kan man gjøre det FØR man har tatt lappen, altså rett etter GK? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Da jeg øvelseskjørte for noen år siden var det fullt lovlig å øvelseskjøre på motorvei. Men det er kanskje ikke plassen å kjøre, hvis man kun har sittet i førersetet i et kvarter i sitt liv Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Ja, det er lovlig, men her skal det visst brukes "skjønn" (vet ikke hvordan det skrives...) Altså er du helt ny har du ikke noe der å gjøre, men er du på slutten av opplæringen blir det kun en naturlig del av øvelseskjøringen. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Jaja såklart... jeg tørr ikke en gang å nærme meg motorveien de første gangene Lenke til kommentar
O.J Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 For å svare på overskriften: øvelseskjøring med autmomatgir er lite lurt. ingen kjørelærer vil anbefale deg å gjøre det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Enig der, du lærer deg bare noe som er helt feil i forhold til det du skal gjennomføre opplæringen med. Bedre å la være å øvelselkjøre nesten da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå