Gå til innhold

Publiseringssystem (CMS), gratis - hvilket?

Anbefalte innlegg

Anbefaler : Typo3

OK. Denne ble jeg imponert av... Skikkelig skrevet "feature list" også. Positivt.

Litt å sette seg inn i starten som du sier, men det får bare så være når mulighetene er så mange. Så nettopp på en av sidene som bruker Typo3, og der var akkurat den kalenderfunksjonen jeg var ute etter (ikke bare dato-oversikt, men også en liste med de neste hendelsene i kalenderen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

OK. Denne ble jeg imponert av... Skikkelig skrevet "feature list" også. Positivt.

Litt å sette seg inn i starten som du sier, men det får bare så være når mulighetene er så mange. Så nettopp på en av sidene som bruker Typo3, og der var akkurat den kalenderfunksjonen jeg var ute etter (ikke bare dato-oversikt, men også en liste med de neste hendelsene i kalenderen).

5732674[/snapback]

Ja, TYPO 3 er flott. Om man har lest boken, det er sykt vanskelig å lære, jeg har prøvd det to ganger, og det var som å knuse mygg med buldosere!

Lenke til kommentar

Fordeler:

Utrolig enkelt å implementere design. Templates lages på nøyaktig samme måte som vanlige hjemmesider, helt uten php. (Templavoila)

Stabilt og sikkert.

Flere tusen utvidelsespakker.

Veldig enkelt for sluttbruker å oppdatere sider.

Skikkelig rettighetssystem

Ulemper:

Er endel å sette seg inn i

Se på denne videoen:One minute website

5732381[/snapback]

What he said

Lenke til kommentar

Er på nippet til å gi opp Typo3. :( Er jo helt enormt stort. Og komplisert. Og hvis brukerne som skal skrive nyheter/artikler får det samme brukergrensesnittet som admin, kan jeg i alle fall glemme det. Altfor komplisert. Har rota i flere dager nå, og ikke fått egen template inn engang. *sukk*

Lenke til kommentar

Jeg vil mer enn gjerne legge inn mine varmeste ord om Joomla!

CMSet er ufattelig enkelt, og er fullt av funksjonalitet om du vil selv.

Sjekk ut Extensions-delen av joomla.org for mer funksjonalitet.

joomlainorge.no og joomla.dk er absolutt gode kilder om du setter deg fast.

I tillegg til joomla!-forumet på joomla.org, da.

Er også verdt å ta en titt på Accessible Joomla! =)

Edit: Må vel legge til at de fleste CMSsystemer har forskjellige fordeler og ulemper. MODx så veldig rotete ut på backendsiden for min del, men jeg regner med at det er omtrent like bra som joomla! når man først kommer inn i det.

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom Joomla og Mambo? ser jo helt likt ut

5766689[/snapback]

Det dev teamet som har utviklet Mambo til å bli den kongen din var. Gikk ifra Mambo teamet. Fordi Miro nektet å gi ifra seg lisensen, eller lansere Mambo som open-source. Derfor gikk det teamet over til å lage et egen CMS med litt av koden til Mambo. Derfor anbefaler jeg deg å bruke Joomla! siden det er laget av de samme folkene som fikk Mambo til å bli så stort!

Lykke til med valget :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

OK. Da vet jeg litt om hva jeg "ønsker meg" i en CMS:

-Den bør være like brukervennlig som Joomla (både for admin og for folk som skal skrive nyheter o.l.), gjerne hakket mer brukervennlig også, faktisk.

-Den må IKKE bruke tabeller til noe i selve designet, men kun CSS.

-Jeg må kunne bygge mitt CSS-design inn i CMSen uten altfor mye trøbbel.

-Må fungere fint for mere enn 1 oppgave (blog eller ecommerce osv). CMSen skal brukes til 2 foreninger og 2 borettslag.

Har nå testet/sett på:

Typo3 - altfor komplisert. Folk vil ikke begripe åssen de legger inn en nyhet engang.

Joomla / Mambo - bruker tabeller der det absolutt bør være CSS.

Textpattern - virker ikke brukervennlig nok hverken for admin eller brukere

Drupal - virker ikke brukervennlig nok hverken for admin eller brukere

Skal se litt på ModX igjen. Dumt at det ikke er en ferdig, norsk oversettelse, men det kommer vel.

Noen som har noen flere forslag?

Lenke til kommentar
OK. Da vet jeg litt om hva jeg "ønsker meg" i en CMS:

-Den bør være like brukervennlig som Joomla (både for admin og for folk som skal skrive nyheter o.l.), gjerne hakket mer brukervennlig også, faktisk.

-Den må IKKE bruke tabeller til noe i selve designet, men kun CSS.

-Jeg må kunne bygge mitt CSS-design inn i CMSen uten altfor mye trøbbel.

-Må fungere fint for mere enn 1 oppgave (blog eller ecommerce osv). CMSen skal brukes til 2 foreninger og 2 borettslag.

Har nå testet/sett på:

Typo3 - altfor komplisert. Folk vil ikke begripe åssen de legger inn en nyhet engang.

Joomla / Mambo - bruker tabeller der det absolutt bør være CSS.

Textpattern - virker ikke brukervennlig nok hverken for admin eller brukere

Drupal - virker ikke brukervennlig nok hverken for admin eller brukere

Skal se litt på ModX igjen. Dumt at det ikke er en ferdig, norsk oversettelse, men det kommer vel.

Noen som har noen flere forslag?

5995404[/snapback]

Lær deg modulene og sett dem der du vil ha dem da.

PHP er ganske logisk.

Lenke til kommentar
Lær deg modulene og sett dem der du vil ha dem da.

PHP er ganske logisk.

5997985[/snapback]

Jeg klarer å sette inn PHP der det trengs og sånn da. Det jeg tenkte på med norsk oversettelse, er norsk for brukerne som skal legge inn nyheter/artikler, og at det står "Søndag 21. mars 2006" og ikke "Sunday 21 March 2006" og sånn på datoer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...