Gå til innhold

UV leds, flouricerende lakk

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvor jeg kan på kjøpt UV-leds(ikke blacklight, men helt usynlig UV-lys), og flouricerende lakk? Helst i Norge, gjerne i Tønsberg...

Hva heter slik flouricerende lakk og ca. hvor mye koster den? Har hørk om en lakk som heter Neon Maxx eller noe. Har sett bilder og den skal vist være ganske bra.

En fyr jeg så hadde lakket mørk himmel på veggen med et heftig lyn midt på, og han hadde montert blacklight i rommet. Utrolig stilig!

Kjempefint om jeg kunne fått noen bra svar... :smile:

P.S. Er det noen som har prøvd om lakke plexiglass med slik lakk? Hadde vært stilig å "lyst" opp et helt rom med UV, som er usynlig, og så prøvd å kikke gjennom flouricerende briller... Night Vision :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plz., vet hva du snakker om før du svarer... :smile:

Blacklight er UV, ja men denne frekvensen er så nærme synelig lilla i fargespektrumet at den blir synelig når det blir reflektert av noe lyst. Dette holder ikke.

Får å få det jeg vil ha, altså helt usynelig lys, må lyset ha en høyere frekvens. Det er fortsatt UV men alt lys som har høyere frekvens enn lilla, synelig lys er jo det.

Lenke til kommentar

UV står for UltraViolet. Det er fordi det er en lilla farge, men den har litt høyrere frekvens enn man kan se ved det blotte øye. Du finner eksempler på at det blir synlig lys når lyset reflekteres i noe lyst over alt; I inngangen på utesteder er det ofte UV, og de bruker stempelputer med UV-ømfindtlig farge når du har betalt. I banken og butikker har de ofte en hylle med uv-lys. Den bruker de for å verifisere at sedler som kommer inn er ekte.

I Spøkelseshus, som det i Tusenfryd f.eks er det UV-lys+++

Hvite ting blir gjort synlige, det gjelder alt fra t-skjorter til plastikktenner, flass på kragen og malte symboler som du ikke ser ellers. Har aldri hørt om UV som ikke reflekteres i lyse farger.

Og husker jeg ikke helt feil, er det neste på skalaen mikrobølger... (Kan godt hende jeg tar feil der, det er tiiidlig om morgenen enda)

-Rolf-

Lenke til kommentar

tror erlig talt du ikke kan få tak i uv lyskilder som ligger helt uten for det synelig spekteret, og det av sikkerhetmessige årsaker. En UV lyskilde har frekvensbånd som ligger hovedsakelig i UV-delen av spekteret men vil alltid grense mot det synelige spekteret. En god kilde vil ikke ha helt rette knekkfrekvenser slik at den delen av båndet som er i den synelige delen er dempet. Frevens spekteret vil se noe slikt ut;

Code:

--
/

Grunnen til at de ikke knekker båndet av før den synlige delen av spekteret er som sagt av sikkerhetsmessige årsaker. Det er farlig å rette en uv-lyskilde mot øynene, da kan man få permanente skader på øynene. Ved å ha noe dempet synelig lys i kilden vil man ha kontroll på om kilden er slått på eller ikke, og dermed ikke i uforvare skade seg selv eller andre. Jo mer dempning på den synelige delen jo mer effektiv er jo kilden med tanke på at den bare lyser via fluoriserende stoffer, men jeg vil anta er de fleste Black-lights som er i salg er tilfredsstillende for deg.

Lenke til kommentar

Takker så mye! Visste egentlig ikke at frekvensen på lys innenfor UV skalaen hadde noe å si på hvor skaldeig der var! Trodde det var amplituden...

Grunnen til at jeg spurte om AKKURET dette var at jeg helst ikke vil at det skal være noen andre synelige tegn på at UV lyset er på enn at f.eks. kortene mine lyser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...