Gå til innhold

Sending av PC i posten. Erfaringer/tips ønskes.

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å sende pc-en min hjem som pakkepost i påskeferien. (Skal fly selv.) Er det noen som har erfaringer med å sende pc-er i posten? Det blir jo en del risting underveis, regner jeg med. Jeg husker å ha lest noe om at enkelte kjølere er så tunge at de kan knekke festet på hovedkortet hvis kabinettet blir ristet tilstrekkelig. Kjøleren min er en AMD boxed sak. Selv har jeg ikke noen erfaring med sending av pc i det hele tatt. Noen som har tips/advarsler til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan er det med erstattning fra posten ? erstatter de ikke varer opp til en verdi av 10 000 ?, men da må den være "forsvarlig" pakket in..... Pcnettbutikker sender vel ferdigmonterte pc'er gjennom posten hele tiden?

edit: så en lett cpu kjøler bør vel ikke være no problem,, værre med vannkjøling/store ekstremkjølere...

Bulker og lign. i pakken som da evnt. forplanter seg i kabinettet har vel posten ansvaret for...

edit 2 : :p um, tror ikke de boxedkjølerene er noe særlig tunge (uten å si for sikkert) men hvis du har noe kjølepasta liggende og er vandt med å rote inni pcn, så tar d jo ikke så lang tid å ta noen deler fra hverandre..

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det skal vere noe problem i det heletatt men vis du er fryktelig skeptisk går det jo an og ta av kjølern. selvom boxed kjølerne ikke er av det kalibre kjølere som de som har fått ødelagt hk har brukt. jeg tror at nyere AMD hoved kort er garantert for kjølere opptil 400g eller noe sant

Lenke til kommentar

La meg si det sånn: Jeg sendte en PC fra Oslo til Nederland, 2 uker i postgang uten problemer. Esken var voldtatt med stempler og toll-lapper, men PC'en starta.

Boxed kjøler er ingen problem. Du burde muligens ta ut harddisken for å være helt sikker, dersom du skal samme veien som PC'en.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Kjøleren var ikke noe særlig tung, etter det jeg kan huske. Når festet skal tåle 400g (sikkert med litt "ristemargin"), burde det gå som smurt. Godt poeng at nettbutikkene sender ut hele pc-er.

Det stemmer at Posten erstatter opp til 10 000 kr. Jeg kommer under den grensa om jeg tar med skjermkortet på flyet.

Så da ser det ut til at jeg får spilt Oblivion i påsken. :dribble:

EDIT: Jeg kan jo ta ut harddisken også, som du sier.

Endret av ejen
Lenke til kommentar

Ville i hvertfall uansett tatt ut disken, med mindre du har backup av alle data som er viktig for deg. Hjelper lite med all verdens erstatning hvis private foto og dokumenter forsvinner.

Er det forresten helt umulig å få med PCen på flyet? Kanskje du burde sjekke med flyselskapet hva det evt. koster å få den med.

Uansett så ville jeg tatt ut disken og tatt den med i håndbagasjen. Alt annet kan erstattes.

Lenke til kommentar

Ta ut kjøleren og disken(e). Lag deg noen klosser i isopor eller noe med en statisk sikkert pose rundt som holder innstikkskort på plass.

Min bror sendte en pc med SW-feil på til meg. det var enda mer feil på den når den kom frem til meg. jeg gikk på posten og viste frem kassen og sa.. "se her--betal", riktignok i en annen ordlyd men dog. da fikk jeg inntrykk at det er produsentens originale emballasje som er godkjent av posten om det er snakk om fullverdierstatning. en vanlig grå eske fyllt med "ostepop" var ikke godt nok. mulig mitt postkontor er vanskelig.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
La meg si det sånn: Jeg sendte en PC fra Oslo til Nederland, 2 uker i postgang uten problemer. Esken var voldtatt med stempler og toll-lapper, men PC'en starta.

Boxed kjøler er ingen problem. Du burde muligens ta ut harddisken for å være helt sikker, dersom du skal samme veien som PC'en.

5715430[/snapback]

Det varierer nok litt, sendte en PC i posten og den var så voldtatt at jeg nesten ikke kan skjønne hvordan de fikk det til uten å ødelegge kabinettet mer. (hele boksen som harddisken hadde sittet i hadde løsnet, to skurer som festet denne var knekt rett av, på de to andre hva gjengene dratt istykker i skruhullet), denne boksen hoppet rundt i PCen og gjorde endel skade. Fikk ikke penger, bare reperasjon, der jeg måtte krangle litt for å få ok deler. (blant annet mente de et HK med kun 2 minneslotter var likeverdig, når jeg hadde 3 minnebrukker).

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...