Gå til innhold

Blank Blu-ray fra Sony

Anbefalte innlegg

Litt off-topic,

Vet noen om det finnes programmer som gjør at man kan brenne HDTV på PCen og deretter spille av en filmen på en stand-alone spiller?

Blir spennende å se hva konkurranse mellom HD-DVD plater vs BD plater fører til. Jeg vil tro prisen ville blitt høyere over tid dersom en part hadde monopol.

tiden vil vise..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"I mars vil Sony levere sine første Blu-ray-plater på det europeiske markedet. Platene kommer med kapasitet på 25 GB og skal takle 2x skrivehastighet - tilsvarende 72 Mbps (9 MB/s)."

hvor lenge vil det ta da å skrive full en hel plate? må jo ta mange timer..

5715612[/snapback]

Det er jo greit å regne ut 25 000/9, delt på 60 igjen, så har man 46 minutt.

AtW

Lenke til kommentar
Det er noen områder der HDD er upraktisk. Bla hvis man skal leie film, kjøpe sw etc, der prisen for en HDD er langt høyere enn prisen for en DVD/BD. Det koster ikke mange kronene å produsere en optisk disk i forhold til å gi ut en HDD for hver enkelt film.

Så kan du gjerne si nedlastning.. Ja, hvis du vil laste ned 25-50GB ('snart' får vi videofilmer på denne størrelsen) så er det et alternativ. 10 filmer på HDD blir da 250-500GB, 100 filmer 2500-5000GB. Man vil etterhvert få mange HDD'er i kabinettet..

En annen ting, skal man ha sikkerhetskopi så må man jo doble antallet HDD'er.

Prisene ved lansering er alltid høye, og de vil  normaliseres etterhvert. Snart får man BD brenner til 500kr og plater til rundt 5kr. Hvis formatet slår igjennom da..

Mvh

5715524[/snapback]

Det er snakk om blanke plater i dette tilfellet, harddisker blir jo større og større (kapasitetesmessig), jeg vil anta plater tar større fysisk plass enn harddisker.

Sikkerhetskopi må man ha uansett om man lagrer dataene på en tom plate eller en harddisk.

AtW

Lenke til kommentar
Så kan du gjerne si nedlastning.. Ja, hvis du vil laste ned 25-50GB ('snart' får vi videofilmer på denne størrelsen) så er det et alternativ. 10 filmer på HDD blir da 250-500GB, 100 filmer 2500-5000GB. Man vil etterhvert få mange HDD'er i kabinettet..

BD-plater er som sagt ganske plasskrevende de også. En harddisk tar opp ca like mye volum som 10 BD-R plater på spindel eller ca 2-3 BD-R plater med cover. I tillegg kommer plassen som selve avspilleren krever. Greit nok at noen foretrekker å bruke 5 liter volum av en bokyhlle pluss 0,5 liter volum av en PC en i stedet for ca 3 liter av et PCkabinett til å lagre filmer, det er litt smak og behag.

En annen ting, skal man ha sikkerhetskopi så må man jo doble antallet HDD'er.

Det samme gjelder BD-R. (Vel, strengt tatt kan man kjøre harddisker i Raid5 og dermed slippe unna med f.eks 20% ekstra kostnad og plass for god lagringssikkerhet. Det kan man ikke med BD-R plater.)

Prisene ved lansering er alltid høye, og de vil  normaliseres etterhvert. Snart får man BD brenner til 500kr og plater til rundt 5kr. Hvis formatet slår igjennom da..

5715524[/snapback]

Jeg håper det ene avhenger av det andre. Altså at gjennomslaget avhenger av prisen og egenskapene og ikke får merkbart gjennomslag før prisene er så akseptable som de du nevner. Og selv med de prisene håper jeg de kvitter seg med de brukerfientlige teknologiene i BD først.

Lenke til kommentar
"I mars vil Sony levere sine første Blu-ray-plater på det europeiske markedet. Platene kommer med kapasitet på 25 GB og skal takle 2x skrivehastighet - tilsvarende 72 Mbps (9 MB/s)."

hvor lenge vil det ta da å skrive full en hel plate? må jo ta mange timer..

5715612[/snapback]

Det er jo greit å regne ut 25 000/9, delt på 60 igjen, så har man 46 minutt.

5715624[/snapback]

9 MB/s er nok det maksimale på platene. Jeg tipper det blir samme system som på DVD og CD der hastigheten bare er rundt halvparten av det på starten av platene. Altså rundt 4,5 MB/s. Dermed blir brennetiden trolig noe lengre enn 46 minutter. (Ca litt over en time etter mine anslag)

Lenke til kommentar

Husk at tilgjengeligheten på plater er en god del mye større enn på hdd.

Plater får man kjøpt overalt, men det gjør man ikke med hdd.

Dere som er så utrolig skeptiske til dette formatet; la det få tid, og kritiser det dere vil da. Alt er dyrt i starten og sånn vil det alltid være. Prisene vil falle og bra er det!

Er ganske mye enklere med f.eks en dvd-plate i forhold til en hdd hvis man skal se på film. Med en dvd kan man ta filmen under armen og spille den av hos en kamerat, og her har man digital lyd. Vil se dette som mye enklere enn å koble ut disken, dra til en kamerat, plotte inn disken, og få en bedriten 2 kanalslyd (sett at man ikke kjører coax/optisk ut til et anlegg som står flere meter borte) og en lusent bilde over en standard "gul kabel" til tv'en...

Noen som skjønner hvor jeg vil?

Man kan ikke bare ta pris med i bildet, men hvordan formatet fungerer i seg selv.. Jeg klager absolutt ikke på hdd, jeg liker det kjempe mye..

Blir utrolig spennendes å se utviklingen :D

Lenke til kommentar

Før Microsoft kjem med sin teknologi og begge deler er nede i akseptabel pris lar eg Blu-Ray ligge for min del. 200 for ei 25GB-plate er ikkje så galt, men når spelaren kostar skjorta og resten av dressen i tillegg er det lite økonomisk.

Lenke til kommentar

Dere som er så utrolig skeptiske til dette formatet; la det få tid, og kritiser det dere vil da. Alt er dyrt i starten og sånn vil det alltid være. Prisene vil falle og bra er det!

Er ganske mye enklere med f.eks en dvd-plate i forhold til en hdd hvis man skal se på film. Med en dvd kan man ta filmen under armen og spille den av hos en kamerat, og her har man digital lyd. Vil se dette som mye enklere enn å koble ut disken, dra til en kamerat, plotte inn disken, og få en bedriten 2 kanalslyd (sett at man ikke  kjører coax/optisk ut til et anlegg som står flere meter borte) og en lusent bilde over en standard "gul kabel" til tv'en...

Man kan ikke bare ta pris med i bildet, men hvordan formatet fungerer i seg selv.. Jeg klager absolutt ikke på hdd, jeg liker det kjempe mye..

5716641[/snapback]

Jeg kan ikke helt skjønne at det er noe som bryr folk noe særlig, har aldri tenkte at en harddisk er for vanskelig å gå tak i.

Om spilleren din ikke støtter HD så er jo det såklart et argument imot ja (ihvertfall om man vil lagre akkurat den filtypen).. Den avspilleren jeg bruker støtter harddisker :)

AtW

Lenke til kommentar
Harddisker er så teknisk overlegne at BD neppe vil bli kunne konkurrere mot harddisker i all overskuelig fremtid.

5715380[/snapback]

Men nå er vel ikke Blu-ray ment som en direkte konkurrent mot harddisken. :)

F.eks ville ikke jeg vært like villig til og gi fra meg en gratis harddisk hver gang en kompis vil ha en film eller no lignende. :wee:

Lenke til kommentar
Harddisker er så teknisk overlegne at BD neppe vil bli kunne konkurrere mot harddisker i all overskuelig fremtid.

5715380[/snapback]

Men nå er vel ikke Blu-ray ment som en direkte konkurrent mot harddisken. :)

F.eks ville ikke jeg vært like villig til og gi fra meg en gratis harddisk hver gang en kompis vil ha en film eller no lignende. :wee:

5717152[/snapback]

Begge to har et poeng, og de ulike produktene er ment for ulike bruksområder. Selvsagt er en harddisk raskere og billigere per GB enn ei DVD-plate, men DVD-plata er lettere å ta med seg. :)
Lenke til kommentar

til å begynne med vil prisene være for høye. men når de faller så vil nok blueray være fint å bruke som backup. en harddisk vil før eller senere mest sannsynligvis ryke, og dersom du har store mengder data så er det dyrt å ha disker som backup.

personlig kommer nok jeg til å kjøre dual layer (50gb plater) som backup av filserveren min etterhvert som prisene faller. jeg innbiller meg nemlig at en BR plate vil være tryggere og holde lengre enn en harddisk. + at jeg er flink til å være forsiktig med platene jeg brenner ut ;)

edit: men ut i fra det Simen1 posta istad om pris og speed, så blir det ikke aktuelt med en gang, jeg bare håper det faller i pris raskt

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

selfølgelig må du ha egen spiller. spørsmålet er vel heller om de nye blue ray spillerne vil komme med støtte for vanlig dvd. det lar seg gjøre, men da må de vel montere inn et eget lesehode for dvd plater, så spørs hvor vanlig det blir.

Lenke til kommentar

Jeg synest det er dumt å kjøpe det nå fordi det er nytt. Det kan nok være noen "barnesykdommer" og svakheter. Om 1-2 år vil nok prisene falle ganske mye, samtidig som brennerene blir stadig bedre. Jeg er spent på hvordan de vil takle de fysiske begrensingene for platene, altså hvor raskt de kan spinne samtidig som brenneren skal skrive.

Lenke til kommentar

Er ganske mye enklere med f.eks en dvd-plate i forhold til en hdd hvis man skal se på film. Med en dvd kan man ta filmen under armen og spille den av hos en kamerat, og her har man digital lyd. Vil se dette som mye enklere enn å koble ut disken, dra til en kamerat, plotte inn disken, og få en bedriten 2 kanalslyd (sett at man ikke  kjører coax/optisk ut til et anlegg som står flere meter borte) og en lusent bilde over en standard "gul kabel" til tv'en...

5716641[/snapback]

Jeg kan ikke helt skjønne at det er noe som bryr folk noe særlig, har aldri tenkte at en harddisk er for vanskelig å gå tak i.

Om spilleren din ikke støtter HD så er jo det såklart et argument imot ja (ihvertfall om man vil lagre akkurat den filtypen).. Den avspilleren jeg bruker støtter harddisker :)

AtW

5716699[/snapback]

Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener med at spillern din støtter HD? mener du High def., eller hdd? kan nemlig ikke skjønne at en dvdspiller støtter hdd? Vil nå si at det er ganske ideelt å lagre dvdfilmer på en dvd plate, ikke på hdd'en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...