Gå til innhold

Dual CPU - Spill?


tore-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-23 15:27, skrev tore-:


anyway, det at man kan dedikerer en cpu til spillet og resten til annet høres jo egentlig ganske smart ut... hvis det går


Spm. er jo hvor mye dette hjelper. Har man masse greier gående på systemet vil det nok hjelpe med en ekstra CPU, men de fleste hardcore-gamere unngår vel slikt?

 

I Linux er det vanlig med masse prosesser, på min maskin er det akkurat nå 43 prosesser, med det er stort sett bare 2 av dem (Opera og X) som er aktive, resten "sover". Når man spiller et spill er spill-prosessen typisk såpass dominerende i forhold til de andre prosessene på systemet at man ikke får noe særlig gevinst ved å stappe inn en ekstra CPU. Litt raskere vil det nok gå, men endel newbies tror de vil få dobling av ytelse i alle spill, og disse vil selvfølgelig bli ganske skuffa :razz:

 

Problemet er at én prosess uansett bare kan kjøres på én CPU. Skal man få god multiprosessor-skalering må derfor spillet spesiallages for maskiner med 2 eller flere prosessorer. Dette fører til mer komplisert programmering hvor man må dele opp oppgavene i flere samarbeidende prosesser. Det holder selvsagt heller ikke å lage masse prosesser på måfå, arbeidet må jo også fordeles mest mulig jevnlig mellom disse. Slike ting er mye enklere i andre programmer, f.eks tunge simuleringsprogrammer eller 3d rendering fordi prosessene da kan jobbe mer selvstendig, og det blir da mindre trøbbel med synkronisering. Det er vel rett og slett for få folk som har dual-systemer i dag til at så mange spill-utviklere gidder å lage spillene sine slik :sad:

Lenke til kommentar

Tore,

 

Kjøp deg dual du. Og ja, folk svarte ikke på det du spurte om - men folk som aldri har prøvd dual vet ikke hva de snakker om. Derfor all denne kritikken.

Men å kjøpe seg dual til 28.000 for å spille CS er jo direkte teit da.

 

Du får ikke verdensrekorden i 3DMark, men du har nok "dreiemoment" til å komme deg opp de verste motbakkene! (red: dette gjelder forøvrig uansett om du bruker smp kjerner for WinNT/2000/XP eller *nix) Der klarer nemlig ikke noen single systemer å henge med :smile: Men vil du ha høyest mulig score i 3Dmark eller max fps, så er nok en overklokka P4 til rundt 3Ghz det du leter etter...

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-09-23 17:31 ]

Lenke til kommentar

Jeg har et dual system (BP6 2x cel. 366)

Det er veldig raskt

var det for 3 år siden i alle fall... :wink:

 

Jeg har i det siste oppgradert til gentoo linux.

kompillert hele driten optimalisert for min proc.

Det tok over 2 døgn :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...