Gå til innhold

Nekter deg å flytte med barna


Bør staten få kontrollere hvor skilte foreldre kan flytte?  

119 stemmer

  1. 1. Bør staten få kontrollere hvor skilte foreldre kan flytte?

    • Ja
      18
    • Nei
      51
    • Kanskje i noen tilfeller
      50


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må forandre litt på utsagnet mitt over, jeg mener barna burde kunne bestemme mer over boforholdene - IKKE STATEN.

5723479[/snapback]

Så lenge du ikke er myndig er det kun opp til foreldrene dine hvor du skal bo. Om du ønsker å flytte selv kan jeg ikke tenke meg at Staten vil gripe inn. Dersom du ikke vil selv vil Staten få mulighet til hjelpe deg til å bli der du har vokst opp. Om du ikke vet blir det vanskelig uansett hvem som velger.

 

Det beste er selvsagt om foreldrene lar barna være med å bestemme. Men hadde det alltid vært sånn ville det nok ikke kommet et slikt forslag.

 

EDIT: Det Staten vil nekte var det forresten en dokumentar om i TV2. Mor og far skiller seg, mor flytter bort og sønnen blir hos far etter eget ønsker. Mor vinner foreldreretten, og sønnen tas fra far med makt av politiet. Sønnens psyke ofres for mors "rett".

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

 

Man må tenke på hvem som har produsert barnet, og hvem som har eiendomsretten!

 

Hadde du likt det om du lagde en brødfjøl, og så kom staten og tok den ifra deg etter du var ferdig med den?

 

Nei det hadde du ikke!  :nei:

 

Det er seriøst det mest idiotiske jeg noensinne har lest på forum.hw.no - og da inkluderer det alle postene om "hvemm sjærmkårt skall jæi kjøpe"

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en god idë i mange tilfeller

 

Sett at du Haddis (for å ta ett eksempel) Gifter deg med en utrolig vakker kvinne .Dere får to barn sammen og lever lykkelig i 8 år. Da oppdager du at hun er utro, og dere skiller dere.

 

Din x'kone får seg kjæreste i andre enden av landet (si at du bor i Bodø og nye kjæresten til x'kona di bor i Kristiansand) Hun flytter etter 2 mnd inn til sin nye kjæreste. Barna blir (her som i de fleste andre tilfeller) med moren, da det som oftest er mor som får hovedomsorgen for ungene. Du får treffe ungene hver onsdag og annenhver helg, samt jule eller sommerferien.

 

Du er selvfølgelig veldig glad i ungene dine og vil se de så ofte som mulig. Siden ungene er 7 og 5 år gamle er de litt vel unge til å drive å fly alene Kr.sand-Oslo-Bodø (med ett par timer på Gardermoen hver vei) så du må gjerne fly dit og bo på hotell når du skal være med de. Flybilletten koster ca 2000 kroner tur retur. Pluss hotell blir dette en betydelig sum. Og så skal du betale barnetrygd i tillegg.

 

Hvor mye du enn ønsker å være mest mulig med barna dine, blir dette vanskelig når mor tar de med seg og flytter så langt unna!

 

Jeg er jente, så egentlig burde jeg vært negativ til dette... slik at jeg i fremtiden kan ta ungene mine å flytte dit jeg vil når jeg vil. (har ingen unger nå)

 

Staten tvinger, staten regulerer bla bla bla.

Men stakkars den mannen som får se ungene sine en gang i året fordi de flyttet med mor til andre enden av landet.

Lenke til kommentar
*snip*.

5725837[/snapback]

 

Joda, har tenkt gjennom sammen tanken selv.

 

Men heller at staten skal regulere dette å heller stole på at persone seg i mellom kan ordne opp i sine egene problemer.

5726340[/snapback]

 

Noen har så store problemer at de helst ikke vil ha noe med hverandre å gjøre i det heletatt .

 

En fin ordning hadde kanskje vært at dersom det var ok for den andre parten, så kunne den med hovedomsorgen for barna flytte. Men dersom noen prøvde å flytte uten "tillatelse" til den andre parten, så kunne de koble inn en tredjepart til å megle, og i verste tilfelle ville den med barna bli nektet å flytte.

 

Det er ikke sikkert forslaget er like ille som det blir fremstilt i media heller :)

Lenke til kommentar

Synes mange er naive her i grunn.

 

Hvis man skal innføre et system som har det slik at den som har foreldreretten må få godkjennelse for flytting blir feil, da mener jeg når man må få godkjennelse av den andre parten.

 

Hva vi den andre parten gjør alt for å krangle da? Man har jo fått bevist dette i Ramsland saken, han kjørte mange rettssaker mot kona før han drepte henne. Man har jo også det som er mest vanlig i samfunnet når man vil ha omsorgen for barna, sette ut falske rykter. Ja, jeg vet om tilfeller der mor har satt ut falske rykter om at far har misbrukt barna sine seksuelt. Jeg tror heller dessverre ikke slikt er uvanlig.

 

Man må jo også ta høyde for barnets alder og utvikling. Har man et barn som er 16 år kan det fint si i fra selv om sine meninger. Er barnet derimot 1 år er dette vanskligere.

 

Så det er både negative og positive sider med dette.

Lenke til kommentar
*snip*.

5725837[/snapback]

 

Joda, har tenkt gjennom sammen tanken selv.

 

Men heller at staten skal regulere dette å heller stole på at persone seg i mellom kan ordne opp i sine egene problemer.

5726340[/snapback]

 

 

Jo, selvfølgelig så er jo første steg at foreldrene diskuterer dette seg imellom, men hvis ingenting fungerer er det greit at myndighetene kommer inn.

 

Selvfølgelig skal ikke myndighetene overprøve en enighet som er gjort mellom foreldrene.

Lenke til kommentar

heh .... dette er et emne som ikke lar seg gjøre å løse. Det vil aldri komme en lov som nekter folk å flytte. Det bryter med en bråte lover og regler vi allerede har og mot internasjonale lover osv osv osv.

 

Når det gjelder å løse konflikter så er det en tapt sak. 2 voksne som vil krangle vil klare det selv med store restriksjoner. Og de vil krangle og ødelegge for hverandre. Det er skummelt med en partner som er venn med x-partneren.

 

Skillsmisse er no dritt. For de som er skillsmissebarn så er mitt råd. Hold ut, en dag flytter du, da blir det bra. (jaja noen skillsmisser er faktisk til det bedre, men var ikke det jeg tenkte på).

 

Men å løse problemet ... det kan vi drite i.

Lenke til kommentar

Eks:

 

To fraskilte foreldre m/barn bor i Halden.

 

Mor, som har den daglige omsorgen, ønsker å flytte 15 km sørover - Forbudt!

 

Mor, som har den daglige omsorgen, ønsker å flytte 2200 km nordover - Lovlig!

 

 

 

Men siden det ble bestemt ved lov for noen få år siden, at begge foreldre skal dele på transportutgiftene ved reisene mellom hjemmene, så kanskje noen mødre besinner seg fra å flytte til Langtvekkistan.

 

 

 

Edit: Trykkleif

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det verste jeg ser er små barn som sendes som kasteballer frem og tilbake mellom foreldre. Samtidig er jeg ikke noen tilhenger av å nekte folk å flytte dersom de ønsker det. Men det er fryktelig trist for barna når far/mor blir veldig langt borte, spesielt når de er små og det er kronglete for dem å reise selv. Stemte "kanskje i noen tilfeller"

Lenke til kommentar
Jeg må forandre litt på utsagnet mitt over, jeg mener barna burde kunne bestemme mer over boforholdene - IKKE STATEN.

5723479[/snapback]

 

Hvem skal være barnas talerør?

 

Det verste jeg ser er små barn som sendes som kasteballer frem og tilbake mellom foreldre. Samtidig er jeg ikke noen tilhenger av å nekte folk å flytte dersom de ønsker det. Men det er fryktelig trist for barna når far/mor blir veldig langt borte, spesielt når de er små og det er kronglete for dem å reise selv. Stemte "kanskje i noen tilfeller"

6169508[/snapback]

 

Enig med deg.

Lenke til kommentar

Mitt syn er at begge foreldre påtar seg et personlig ansvar for sitt barn i det det blir født. Dette innebærer at man skal gi et barn en god oppvekst, og at begge foreldre bør "være der" under oppveksten, i det minste til barnet har nådd en alder av f.eks 16 år.

 

Edit: Litt vanskelig er det å lage faste prinsipper for slikt, akkurat som med aldersgrenser for alkohol og bil. Barnas behov bør uansett gå foran foreldrenes, det er egentlig det viktigste.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...