Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Newbi i nettverk oppsett.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har 2 pc`er her i huset som jeg skal sette opp til internett. Jeg har nettverkskort i begge pc`ene å alt det der, den ene er oppkoblet til bredbånds så det jeg egentlig nå trenger er en hub, men si meg, når jeg har koblet opp denne med hubn hva skal jeg da gjøre????

Hvilken instillinger skal jeg sette inn, osv.

Noen som kan hjelpe meg litt her, det haster skjønner dere.

MVH

BanAnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :smile:

Det kommer litt an på hvilken bredbåndsleverandør du har.

Det beste er å bruke en bredbåndsrouter, f.eks Dlink Di-804.

Har du telenor så må du sette opp brukernavnet og passordet ditt i routeren.

Har du bluecom eller Tiscali er det bare å plugge i routeren og den er oppe og kjører.

Lenke til kommentar

Kan ikke bruke crossover kabel (krysset) om du skal ha begge på bredbånd! Du har mest sansynlig en router som du kobler deg opp mot bredbåndet med!! Nå har du, kan jeg tenke meg, en router som du har koblet til PC'en via Ethernet, i stede for å koble routeren til PC'en så kobler du routeren til en HUB eller en Switch! Så kobler du begge PC'ene til Hub'en eller Switchen!

Som sagt over!! Så kommer det an på hvilken bredbånsleverandør du har!!

Lenke til kommentar

Tiscali

Blucom

NextGenTel

Har du noen av disse leverandørene kan du bare koble til en Hub til routeren, men hvis du har Telenor trenger du en router (koster rundt 2000kr) med innebygd switch/hub, og dele internett med den.

PS Ikke bruk krysset kabel hvis du bruker Hub, Switch eller Router

Lenke til kommentar

jeg har UPC Chello bredbånd.. av dem sa dem `bare kjøp en hub å sett pc`ene sammme` (nettverk)

Jaha, fikk ikke vite hvilken instillinger osv jeg skulle ta. Noen som har vært borti dette selskapet som har satt opp nettverk?

Å hvordan gjor man dette igjen, skjønnte ikke så mye av det dere sa overnfor her..

Lenke til kommentar

hei

det er veldig enkelt å dele nettverk med chello.

det du trenger er en hub og noen nettverkskabler, som du selvsagt for kjøpt i alle butikker som fører slikt.. Det burde ikke koste mer en ca 600kr heller.

Når du har fått alt utstyret så er det bare å koble det sammen! så er du online på begge maskinene, lettere kan det ikke bli!

PS: det er bare å søke på forumet for denne problemstillingen har ganske så sikkert blitt tatt opp før...

mvh

ZanZel

Lenke til kommentar

Ett par virus beskyttelses program vil fungere fint der, og det er to enkle regler som vil begrense virus på maskinene

1. Unngå å laste ned filer fra sk. warez sider.

2. Unngå å laste ned ukjente filformater du får på E-mail (.vbs, .bat og .exe + noen til)

Ha en fortsatt god dag :smile:

Lenke til kommentar

hei igjen, hvilken hub er av den beste kvaliteten? Jeg har ikke råd til en sånn `sett inn 250 pc`er på en hub`

Men en vanlig hub som du kan sette 4 pc`èr sammen.

Tenkte å dra på clash Olhson å kjøpe meg en der men synes det ikke er så bra, med tanke på kvaliteten. Men hvis jeg kjøper meg en der vil den være så dårlig at internetten min vil bli ustabil eller gå tregere???

hvem er beste til en lav pris??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...