Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser tilfeldig, HW-feil?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har hatt mer eller mindre samme problem med datamaskinen min de siste 5 måndene. Problemet er at datamaskinen fryser helt uten forvarsel. Det er intet mønster i hvordan/når den fryser, jeg kan kjøre alt fra nettlesere til tunge grafiske program/spill. Det hele kulminerte ved at jeg ikke klarte å starte opp windows etter siste frysing. Harddiskene kom ikke opp ved booting og jeg måtte resete innstillingene med en knapp på hovedkortet.

Dette er hw'en og det jeg har gjort så langt for å løse problemet:

- HK: MSI K8N NEO4

- CPU: Athlon 64 3500+

- RAM: OCZ 1024MB Value Series

- PSU: OCZ 420W

- Skjermkort: Club3D Geforce 7800 GT

- OS-HD: WD Raptor ~71GB

1) Formaterte datamaskinen og installerte Windows XP med SP2

2) La inn medfølgende chipset-drivere og skjermkortdrivere

*** Fryser fremdeles ***

3) Byttet ut Club3D-driverne med oppdaterte drivere fra Nvidias hjemmeside.

*** Fryser fremdeles ***

Etter dette kom jeg på at det kanskje kan være Biosen som trenger en oppdatering. Etter et lite søk på MSI's hjemmesider på BIOS'en så finner jeg følgende oppdateringer:

MSI - BÌOS

Ser at det har kommet minst en oppdatering som retter opp kompatibilitetsproblemer med Nvidia-skjermkort. Kan det være dette som forårsaker systemstans?

Hvordan får jeg oppdatert (flashet) BIOSen uten å ha en floppydisk installert? Fungerer MSI LiveUpdate utility bra?

Og til slutt:

1) Jeg er ingen trollmann med datamaskinen og hadde satt umåtelig pris på om dere hadde tatt dere tid til å mate meg litt med teskje. ;)

2) Tviler på at jeg kan bytte ut noe HW akkurat nå siden jeg har en løpende garanti fra netshop. Klarer jeg ikke å fikse problemet ved hjelp av software-oppdateringer så vil jeg kreve at de erstatter delene/ordner problemet.

mvh

Lars Pedersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt MSI - live update utilityen mange ganger og den fungerer helt fint. Har aldri opplevd noen problemer med denne.

Dersom du benytter dette verktøyet for å oppgradere BIOS så trenger du heller ikke Floppy, men da har du heller ingen backup av BIOS. (er ikke sikker på om du kan bruke USB-stick, husker ikke helt.)

Husk bare å legg ned alle andre programmer når du kjører flashprgrammet.

Lenke til kommentar

Jepp, har selv brukt MSI Live Update for å fikse biosoppdatering, 7-8 ganger helt ok, crasha en gang men det var min egen feil. Som Brede_Skapstroppen sier, det er helt vesentlig at du avslutter alle programmer som kjører når du skal oppdatere. Dvs. både brannmur, antivirus, tray-programmer osv.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt flere merkelige feil med MSI-kort, blant annet det siste som kræsjet når jeg hadde satadisker tilkoblet,

Jeg ville sendt inn Hket til netshop da det høres ut som om det er ødelagt, evt. kjørt memtest på minnet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter å ha slitt med MSI's mildt sagt ELENDIGE oppdateringsservere så fikk jeg endelig flashet BIOS'en min fra XP i dag. Så langt virker det som det er har løst problemet. Om noe mer skjer med pc'n så leverer jeg den inn med reklamasjon til netshop.

Takk for all hjelp. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...