kakico Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Dilemma. Jeg vurderer å kjøpe et D70s eller D50 kamera. Jeg har imidlertid litt problemer med å bestemme meg for hvilket objektiv jeg skal kjøpe. Nikon 18-70mm f.3,5-4,5G AF-S DX IF-ED ble lansert i 2004, og har fått mye ros siden den gang. Nikon 18-55mm f.3,5-5,6G AF-S ED DX ble lansert sammen med D50 i 2005. Jeg har hele tiden trodd at 18-70mm er et betydelig bedre objektiv enn 18-55. Etter å ha sammenlignet noen tester jeg har funnet på nettet er jeg litt i tvil. De aller fleste testene konkluderer med at du får mye for pengene når det gjelder 18-70mm. Se f.eks. denne testen: Test 18-70mm 18-55 kom senere, så det er ikke så mange tester å finne. En av de som har testet begge, Ken Rockwell, setter den nye 18-55 høyere enn den mye dyrere 18-70. Se her: Test 18-55mm Har også hørt om en svensk test hvor den "nye" 18-55mm kommer meget godt ut. Er det noen her som har erfaring med begge objektiver? Er det slik at det blir like god billedkvalitet i zoomområdet 18-55mm på de to objektivene? Hvis billedkvaliteten er lik, er det da andre ting (bortsett fra større zoomområde) som gjør at men bør velge 18-70mm foran 18-55mm? Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) 18-70 er bedre bygd og gir deg xtra 20mm. Objektivet er meget skarpt og utrolig bra sett mot prisen. (18-55 er generellt et mindre påkostet obejktiv). Objektivet er meget praktisk da det er svært lite og lett med kjapp AF og på et D70 yter den kameraet godt. På et mer profft hus som D2X vil begrensningene ligge i objektivet med henhold til oppløsning blandt annet. Her vil et 17-55/2,8 være mer rettferdig. Bakdelen med 18-70 er lyststyrken. Objektivet bør blendes ned noe og da blir det fort tregt i dårlig lys. Ved 18mm får du noe vignetting som enkelt kan fjernes i en raw konverter. Jeg anbefaler å koste på deg det xtra et 18-70 koster Redig: IKKE tro på alt Ken Rockwell sier PUNKTUM Endret 7. mars 2006 av NikonD70 Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Ingen tvil om at 18-70 er et kjemeobjektiv(har det selv), poenget er bare at 18-55 også er meget bra. Det finnes veldig mange aspekter å tenke på når man vurderer et objektiv, ikke bare skarphet, lysstyrke, "tønne-vidvinkel" ol. Fra 18-35 mm er lillebroren fullt på høyde med storebror, men storebror har ikke bare mere zoom. Den er også kjappere og relativt lyssterk ved 70mm. Sistnevnte gør det til et hapilt portrett objektiv også. De ekstra 15mm som i realiteten er 22mm har absolutt noe for seg. Man vil gjerne ha et "walk around" objektiv som kan brukes til det meste. I denne sammenhengen er 18-55 helt middelmådig og 18-70 meget bra. Vansklig å svare konkret på spørsmålet ditt, men kan si det på denne måten; Jeg har D50 og 18-70 og veldig fornøyd med det. Vet nesten ikke om jeg hadde byttet det mot D70s og 18-70. Noe jeg gjerne skulle hatt var D50 og 18-55 + tamron 28-75 f 2.8. Da har du grei vidvinkel i et objektiv og en kjemelyssterk objektiv med kjemeflott bokeh. Det koster vel en drøy tusenlapp mer enn D70s-kit, men vil være et mye bedre valg (for meg:) Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Går ikke ann å si at bakdelen ved 18-70 er lysstyrken i denne sammenheng (sett mot 18-55 som er mindre lyssterkt((tele)). Alle objektiver som ikke er beregnet til proffmarkedet tjener på nedblending, satt på spissen). 18-70 vil jeg påstå er relativt lyssterkt og skarpt iforhold til pris. Du får unnskylde litt påstålig start på innlegg, NikonD70.....selvsagt kun min mening:) Lenke til kommentar
ttd Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg kan nok ikke skryte av annet enn at jeg har gode erfaringer med 18-70 linsa. Mye av grunnen til at Rockwell foretrekker 18-55 er prisen og størrelsen. Husk å lese hans anmeldelse av 18-70 også, han skryter ganske bra av den der. http://www.kenrockwell.com/nikon/1870.htm . Han oppsummerer vel hele greia på slutten med disse ordene: "Also consider the excellent and less expensive 18 - 55. For the same price as the 18 - 70 you can get the 18 - 55 and a 70 - 300G." Du bør ikke bruke Rockwell alene som referanse, men en viss pekepinn kan han nå gi. På den veldig gode siden slrgear.com har de anmeldt begge linsene, og her er resultatet: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...2/cat/13/page/1 og http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...2/cat/13/page/1 Jeg kan prøve meg på en oppsummering. 18-70 er jevnt over en bedre linse. Den er også dyrere og tyngre. Andre forskjeller som ikke kan måles i tall er at 18-70 har en mye mer robust konstruksjon, den har større fokusring og den har klutsjfokus(når du bruker autofokus på 18-70 kan du når som helst ta tak i fokusringen og korrigere manuelt, dermed overstyre den. På 18-55 må du skru over en bryter for å bruke manualfokus) Du vil ta pene bilder med begge linsene, men 18-55 har flere begrensninger enn 18-70. Om de veier opp for den økte prisen er opp til deg å vurdere. Jeg hadde fortsatt valgt 18-70. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Kawak: Ingen grunn til å unnskylde. Dersom ikke lysstyrken er bakdelen med dette obektivet kan jeg ikke se at objetivet har noen særlige bakdeler på et D70. Men det kan kanskje du? Manglende VR? Med større blender hadde jo prisen vært en total annen også. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Nei...ingen bakdeler til den prisen, etter min mening. Objektivet har selvsagt sider som er svakere enn andre, men jevnt over veldig bra. Har hørt gode ting om sigma 17-70 og har veldig lyst på tamron 28-75, men beholder 18-70 foreløpig (kanskje alltid). Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Helt til du får råd til en 17-55DX 28mm blir for lite vidvinkel for min smak. Kombinert med en 12-24 isåfall Lenke til kommentar
kak Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Mye er allerede nevnt, med unntak av: 18-70 har metallfatning mens 18-55 har plastfatning. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Har hatt begge, og til enklere bruk er 18-55-plastrøret langt bedre enn sitt rykte. Sentralt i bildet tegner det brukbart nesten til full åpning, men det er ikke noe for de større og vanskeligere anledningene. Og jeg gikk rundt med en konstant frykt for å gi det en smell, slik jeg rett som det er har gjort med mine gamle helmanuelle og hel-metall-Nikkor-objektiver, og som de har tålt. Men du må ikke finne på å betale særlig mer enn det 18-55-objektivet koster sammen med kamerahus (ca 600 kr). Da er det mye bedre å kjøpe en brukt 18-70 til 1800-2100 kr. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Noen som vet: 18-55 mm objektivet er kortest når det står på 35 mm, og blir lengre når det beveges mot 18 og 55. 18-70 mm objektivet er kortest på 18 og forlenges mot 70 (i hvert fall oå den jeg fikk med til D70s). Hvorfor er det slik? Jeg syns 18 mm er for vidt til normal bruk, men når kameraet ligger i bagen vil jeg helst ha linsen så kort som mulig. Dumt med en slik ekstra justering hvis jeg skal ta et bilde raskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå