Gå til innhold

Angående "kritiske" temperaturer på HDD's

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er mange spørsmål og svar her om hva som er farlig osv for disken. På grunn av lav cash-flow hos undertegnede og liten villighet til å omgjøre dataen til en 747 (jeg nekter å installere billigvifter), har jeg ikke installert noen vifter som helst i mitt Chieftec kabinett. Dvs at det er 3 der nå; 1 i PSU'en, 1 på CPU'en og en på GPU'en. Min Maxtor-disk har jeg hatt i vel 2 år nå, og den har kjørt kontinuerlig rundt 60-65 grader, i hvert fall hvis jeg skal tro "HDD Health" (som skriker straks jeg starter programmet om at dette IKKE er bra). Personlig syns jeg dette virker absurd mye, men hva vet vel jeg. Kan uansett si at den har vært rock-solid hele tiden.

Uansett, fikk litt penger nå, så jeg skal kjøpe to pabst vifter tenker jeg. En forran, en bak. Dette bør da virkelig holde? Jeg har kun 1 hdd, 9800 pro, 3ghz intel med zalman kjøler, 1 dvd, ikke all verden for et chieftec aluminum big tower med andre ord..

Det eneste jeg bryr meg om er at maskina skal overleve og være så stille som mulig. Jeg overklokker ikke. Jeg tenker at en slik vifte er ok da? Eller er det Mist for alle penga nå?

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Papst viften lager jo ikke en dritt lyd :wow:

Den flytter jo mindre luft enn Mist viften men siden du har bare en disk å kjøle holder det nok.

Rart at du hadde så høy temp da. Jeg har 3 disker og det er kun 2 av de som det blåses direkte på av en vifte, men den andre ligger på rundt 30-40 grader.

Nå har jeg ikke på noen av sidedørene da

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

60-65 grader er rimeig normalt (for visse modeller.. det er store forskjeller) dersom det er lav airflow, og disken arbeider. Harddisker kan bli såpass varme at du brenner fingerene på dem, uten at de tar direkte skade av det.

Derimot kan jeg garantere deg at høyere temperatur = redusert levetid for disken på sikt. Jeg annbefaler deg sterkt å kjøre en veldig svak vifte på disken(e) dine dersom du har mulighet, men det er ikke noe kritisk behoc for det nei... de aller FLESTE bruker ikke vifter på sine harddisker, så det er ganske så normalt med høy harddisk temp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Husk at det ikke er alle produsentene som har like bra temperaturmåling.

Personlig blir jeg litt bekymret når disken går over 40 grader. Dog for den aktuelle disken er 55 grader maximum temperatur i følge produsenten. Men disker er jo ikke så dyre, og den eneste disken jeg har som har blitt ødelagt (av en eller annen grunn?) er en ibm disk. Den har faktisk blitt omtalt på overklokking ellerr noe. :p

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del om harddisker og slikt, og anbefalt temp er 30 -...men høyere går selfølgelig ann. 50 grader + begynner å bli i overkant sies det. Jeg har selv en HDD med en 120 mm vifte som blåser på den, og til vanlig ligger den på omtrent 26 grader ( er en WD disk da), skal også montere en 80 mm til tror jeg.

Lenke til kommentar

Vurderer selv å plassere en 120mm vifte forran diskene min i kabinettet når jeg får mere penger. har forsåvidt 6 i kabinettet nå også da. 1 på CPU, 1 på Skjermkort, 2 i PSU, 2 på Hovedkortet og 1 baki kabinettet, Skal ha en til som skal stå forran i kabinettet så blir det nok bra tenker jeg. Skal no ikke bli for varmt inni der kan jeg tenke meg.

Alt i maskina har forsåvidt normal temp. CPU på imellom 25-35 grader. + at maskina står i et litt kjølig rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...