Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL: er NGT et godt alternativ?


Anbefalte innlegg

Nå er det et og et halvt år siden sist jeg måtte anstrenge meg for å bestille bredbånd noe som helst sted, og den gang var det 1Mbps SDSL fra Catch.

 

Nå skal moder'n dog ha ADSL, etter at det endelig har blitt mulig på gården. (Både Combitel og Telenor har ringt meg og informert om dette. Combitel har til og med anstrengt seg bittelitt.)

 

Uansett. Avstanden til sentralen er litt i underkant av 4700 meter. Altså kan jeg visstnok ikke ha mer enn cirka 2Mbps-linje, såvidt jeg forstår.

 

Og etter å ha sjekka Telenor, Combitel, Tele2 og NGT, virker NGT's "Cool" (2200/450kbps til 348,- i måneden) som det beste alternativet.

 

Spørsmålene: er NGT bra? Hvordan er NGT i forhold til de andre alternativene? Er det noen ISP'er jeg burde ha sjekka ut istedetfor? Er NGT stabil og kjapp, med lav ping?

 

(Har hørt supporten deres få mye tyn og kritikk i det siste. Jeg bruker sjelden support uansett (hva skulle det være til?), så akkurat det aspektet er ikke så heftig. Med mindre det er noe jeg har oversett.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålene: er NGT bra? Hvordan er NGT i forhold til de andre alternativene? Er det noen ISP'er jeg burde ha sjekka ut istedetfor? Er NGT stabil og kjapp, med lav ping?

 

(Har hørt supporten deres få mye tyn og kritikk i det siste. Jeg bruker sjelden support uansett (hva skulle det være til?), så akkurat det aspektet er ikke så heftig. Med mindre det er noe jeg har oversett.)

5713127[/snapback]

 

NGT har ok priser/fart, men skal du noen gang ha kontakt med support tar det minst en uke å få svar via e-post, eller minst én halvtime i telefonkø.

 

De gamle bestilte adsl hjemme nå, og valgte ngt mot mitt råd. Har ikke hatt annet enn problemer til nå. Både med levering, oppsett og regninger.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp internett fra NGT. Kan ikke si meg videre begeistret utover det faktum at de var det billigste alternativet. Men nå var jeg heldigvis klar over deres frynsete rykte på kundeservicefronten før jeg bestillte, så jeg klarte med fattning å vente de 45 minuttene det tok å få tak i kundeservice.

 

Men nå ser det ut som om jeg må belage meg på ett nytt telefonmaraton siden routeren ser det for godt å koble seg ut i 20 sekunder sånn sirka hvert 30, minutt.

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer vil jeg IKKE anbefale NGT i det hele tatt. Har hatt utrolig mye problemer med de og hvis du skal prøve å kontakte dem svarer de sjelden på epost og laaang ventetid hvis du skal ringe. Blir å si opp mitt NGT abbonnement i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar

squabbish:

 

Hadde akkurat det samme problemet for en stund siden, men når jeg ringte til NGT (1 times ventetid) benektet de det bare og påsto at alt funket som det skal! Verre jallafirma skal du lete lenge etter.

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar

Jeg har vært NGT-kunde siden oppstarten, og har kun opplevd trøbbel et par ganger, og det har vært i forbindelse med lynnedslag og en ruter som konket ut. Begge gangene fikset de ny ruter til meg på to dager, helt kostnadsfritt. Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale dem, men de må være litt på vakt når du velger trådløst utstyr. Jeg kjøpte en fullblods router, men kjører den kun som et trådløst aksesspunkt, ettersom NGT ikke leverer modemer, men routere med NAT og DHCP innebygd. Fordelen med det er at det er "plug-and-play" og ingen dilling med brukernavn og passord og alskens konfigurering.

 

Det nye pangtilbudet med 20mbps ned og 1mbps opp, inklusive bredbåndstelefoni til 499,- i måneden er jo et kupp, under forutsetning av at du er tilknyttet en telefonsentral som er bygd ut.

Lenke til kommentar

må vel slenge meg med på denne tråden jeg også har adsl2 fra ngt på fiber og har sden oppstart av linjen hatt flere problemer med bla hastighet (200 mter til sentralen :D ) og router problem som ifølge produsenten av thompsom skyldes skadet firmaware jeg fikk da tilsendt ny firmaware fra produsent men fikk ikke lov av ngt å legge inn denne da dette måtte gjøres hos dem..men men... ang brutte løfter osv fra ngt kan nevnes at ettersom jeg har hatt såpass mye problemer med linjen dems og de andre tingene jeg har nevnt her skulle jeg få avslag på neste regning men neida dette skjedde ikke jeg ringte da inn til de og la frem saken for de men da hadde de aldri hørt om at jeg skulle få avslag på regning :ohmy: jeg har vel tilsammnes sittet i tlf med de 4-6 timer for å få ordnet de forskjellige tingene som har vært feil ved deres levering.

 

 

ang kundeservice så komme riallefal jeg inn til en kundemotaker ette rnoen minutter hver gang men dette skyldes vel at jeg har diamant club hos de da jeg i tillegg har ip tlf fra de med to linjer inn til meg.

 

men en sånn generell erfaring med ngt er heller negativ da det virker som om de ikke kommuniserer seg i mellom på kundeservice les:ikke skriver opp i loggen hva som blir lovet og sagt.

 

så jeg har også begynt å se meg om etter en annen isp

 

men du kan såklart prøve de ut og er du ikek fornøyd så bytt isp igjen eller bruk angrefristen

Lenke til kommentar
Det nye pangtilbudet med 20mbps ned og 1mbps opp, inklusive bredbåndstelefoni til 499,- i måneden er jo et kupp, under forutsetning av at du er tilknyttet en telefonsentral som er bygd ut.

5713338[/snapback]

 

 

Hvor finner du dette tilbudet med 20Mbps INKLUSIVE BREDBÅNDSTELEFONI til 499?

Kan du gi oss en link?

Lenke til kommentar

jeg har hatt NGT i 4 år, og det eneste jeg har hatt av problemer er ei helg med nedetid. Opplasting/nedlastingsverdiene til ADSL linja har alltid ligger over det jeg har bestilt.

 

Kort sagt så må jeg si meg svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Det er klart at det kan bli litt trøblete når ting ikke fungerer, men for de fleste så vil

jo ting falle på plass etterhvert. For mitt vedkommende er uansett NGT ikke noe

alternativ, da de uten å informere kunden om det velger å blokkere noen

protokoller i routerne de leverer ut. GRE er f. eks. blokkert som default.

Lenke til kommentar
Det er klart at det kan bli litt trøblete når ting ikke fungerer, men for de fleste så vil

jo ting falle på plass etterhvert. For mitt vedkommende er uansett NGT ikke noe

alternativ, da de uten å informere kunden om det velger å blokkere noen

protokoller i routerne de leverer ut. GRE er f. eks. blokkert som default.

5714544[/snapback]

 

...hva er GRE?

Lenke til kommentar
Det er klart at det kan bli litt trøblete når ting ikke fungerer, men for de fleste så vil

jo ting falle på plass etterhvert. For mitt vedkommende er uansett NGT ikke noe

alternativ, da de uten å informere kunden om det velger å blokkere noen

protokoller i routerne de leverer ut. GRE er f. eks. blokkert som default.

5714544[/snapback]

 

...hva er GRE?

5718945[/snapback]

 

En protokoll som de som faktisk bruker er mer enn nok erfaren til å åpne i ruteren på egenhånd... Det er ingenting som er låst på noe måte, men NGT har et standard filtersett som følger med ruteren for porter under 1024, av sikkerhetshennsyn. Uten noe lsags filter øker du sjansen for infisering fra diverse ormer osv. noe.

 

Om GRE: http://en.wikipedia.org/wiki/Generic_Routing_Encapsulation

Nå skal det sies, jeg vet ikke om dette faktisk er blokkert i standardfilteret. Har aldri hatt behov for å bruke GRE selv. Har kun hatt behov for å endre fitersettet diverse tjenester på porter udner 1024 (som FTP og HTTP). Jeg anntar da GRE går over en port under 1024, og da vil du ha behov for å legge til en linje i filtersettet ja.

 

En ting skal du være veldig klar over dog. På 4700meter er det absolutt ingen garanti for at du får opp en linje i det hele tatt, og enda mindre sjanse for at du får en god 2Mbit. Da skal du være heldig + ha god generell kabelkvalitet. Alt over 4000m er i utgangspunktet ikke bra, og mange leverandører nekter faktisk å levere over 4000m.

 

Dersom Telenor faktisk ringe og sa at de nå kunne levere dog, så var jo det litt merkelig. Jeg mente de hadde en maksgrense på 4000m av hva de aksepterte på nye kunder. Mulig jeg husker feil, de har forandret prosedyre, eller du er et spesialtilfelle men jeg ville sjekket om den linjelengden er riktig. Vær også obs på at ikke alle leverandører nødvendigvis kan levere fra samme sentral. Ikke alle leverandører har ustyr i alle sentralene, og i ditt tilfelle bør du jo definitivt velge den nærmeste sentralen mulig...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

En ting skal du være veldig klar over dog. På 4700meter er det absolutt ingen garanti for at du får opp en linje i det hele tatt, og enda mindre sjanse for at du får en god 2Mbit. Da skal du være heldig + ha god generell kabelkvalitet. Alt over 4000m er i utgangspunktet ikke bra, og mange leverandører nekter faktisk å levere over 4000m.

 

Dersom Telenor faktisk ringe og sa at de nå kunne levere dog, så var jo det litt merkelig. Jeg mente de hadde en maksgrense på 4000m av hva de aksepterte på nye kunder. Mulig jeg husker feil, de har forandret prosedyre, eller du er et spesialtilfelle men jeg ville sjekket om den linjelengden er riktig. Vær også obs på at ikke alle leverandører nødvendigvis kan levere fra samme sentral. Ikke alle leverandører har ustyr i alle sentralene, og i ditt tilfelle bør du jo definitivt velge den nærmeste sentralen mulig...

 

-Stigma

5718967[/snapback]

 

Åh. Vel. Både Telenor og Combitel har ringt meg og sagt at de kan levere. Og sånn kapaks-søk viste at det var mulig å ha linje der. Men om folk stort sett er enig om at NGT er en felle og at jeg heller burde gå for noe annet, blir det vel Combitel... Som jeg ikke aner noe om.

Lenke til kommentar

Har Nextgentel og er både fornøyd og misfornøyd foreløpig. Fornøyd med pris per hastighet: 2700 mb/sek(500 over avtalen) for 299 pr mnd(student). Ruteren kom med ekspressfart over natten. Montør for veggkontakten kostet ikke ekstra. Men brukerveiledningen som fulgte med er i tynneste laget, så det virker som det er lagt opp til at man skal sitte minst 20 min på kundetelefonen, som det tar å komme igjennom hver gang man ringer. I starten hadde de registrert meg på feil abbonement, slik at jeg ble nødt til å ta kontakt. Ellers fungerer det bra nå, bortsett fra noen kortvarige brudd innimellom(noen sekunder..), men det er kanskje fordi jeg takket nei til montørens tilbud om overstyringsstrøm....Ble også positivt overrasket da jeg fikk første regning(med etablering på 799 kr..). Den var omtrent 40% lavere enn jeg hadde regnet med.Det virker som de har trukket fra endel fordi det var problemer i starten.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Åh. Vel. Både Telenor og Combitel har ringt meg og sagt at de kan levere. Og sånn kapaks-søk viste at det var mulig å ha linje der. Men om folk stort sett er enig om at NGT er en felle og at jeg heller burde gå for noe annet, blir det vel Combitel... Som jeg ikke aner noe om.

5723190[/snapback]

 

Du får alltid opp en treff i kapaks så lenge din adresse er registrert. Det betyr ikke at det er mulig å levere en fungerende linje på adressen. Er du smart så undersøker du dette litt nærmere med leverandøren som du bestemmer deg for før du faktisk bestiller. Da unngår du kanskje en stygg overraskelse. Som sagt, dersom 4700m er den riktige avstanden, så er det absolutt ikke bra, og normalt sett lengre enn det som man vil klare å få stabile signaler gjennom via ADSL teknologi. (Det er ikke umulig altså, men alle de andre faktorene slik som kobberkvlaitet osv. må være godt over gjennomsnittet for å kompensere for en slik lang linje).

 

Det er for dumt om du kobler til alt etter installasjonen, bare for å finne ut at du likevel hadde for lang linjelengde til at signalene kom gjennom. Ta en tlf. til leverandøren du velger før bestilling, så kan de finne fram alle detaljene rundt lengde og kvalitet, og gi deg et estimat på hva de tror blir mulig å levere i ditt tilfelle.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har nylig skaffet ADSL fra NGT og må si jeg i likhet med Tor79 er både fornøyd og misfornøyd. Hastighet vs pris er det ingenting å si på, og så langt (dvs bare ei uke) har alt gått helt fint med linja.

 

Det vil si, etter vi til slutt fikk knota den til å funke.

 

Joda. Først kom ikke montøren inn i huset for å sette opp bredbåndskontakt, noe jeg for lengst hadde funnet ut var nødvendig. Han sa han ikke hadde fått beskjed om det. Så han bare tukla litt med kabelen på utsiden av huset. Greit nok, signalene var der, men jeg fikk ikke koblet meg til linja på normalt vis siden jeg ikke hadde noen kontakt. Men det viste seg at det var en misforståelse fra hans side, ettersom når jeg minte ham på hvordan oppsettet var her (gammel inaktiv NT1-boks som burde ha vært fjernet for lengst, en der kabelen går rett utenfra og inn i boksen uten noen kontakt), da kom han med "å, det var sånn det var der ja". Han var lokalkjent, og vi regnet med han visste hva han gjorde. Det viste seg altså at han husket feil.

 

Men da jeg endelig fikk overbevist ham om at jeg hadde rett, kom han nesten med en gang - utenfor arbeidstid til og med. Så det var snilt.

 

Før dette hadde jeg sittet og kontaktet eller prøvd å kontakte kundeservice både via telefon og kontaktskjema på nettet. På telefon kom jeg greit igjennom etter ca. 15-20 minutters venting i begynnelsen. Jeg fikk snakket med en kundebehandler og alt ordnet seg greit og relativt kjapt. Men så var det en dag jeg prøvde meg i rush-tiden, da ga jeg til slutt opp etter 2x30-60 min venting. Den andre gangen ble det forresten stille i telefonen etter en stund så jeg vet ikke hva som skjedde da. Men uansett, hvis du skal kontakte kundeservice, ikke gjør det om ettermiddagen. Min erfaring er at kommer du først igjennom er de kjempegreie å ha med å gjøre. Men det å komme igjennom er det store problemet, og det trekker kraftig ned.

 

Når det gjelder kontaktskjemaet så sendte jeg vel noen forespørsler, en angående brukernavn/passord til ruter og en angående prisen på fast IP. Sistnevnte fikk jeg svar på etter noen dager; brukernavn og passord til ruter har jeg ennå ikke sett noe til - men jeg fant det til slutt ut på egen hånd. Det skulle vise seg at Google også bedriver kundeservice for NGT for å si det sånn. ;) Men for en utrolig primitiv ruter jeg fikk! Telnet for å konfigurere den da gitt. (Netopia 3357 W - trådløs altså).

 

Hastigheten er konge. Har ikke tilgang på de beste abonnementene der jeg bor, så jeg må ta til takke med Surf via Telenors nett. Men Surf 3000 gir meg 3050/360 på hw.nos Speedometer, og de er en smule billigere enn Telenor (det sier sitt om Telenor). Telenor vil jeg forøvrig ikke ha noe med å gjøre. Det er en skam for Norge at de får holde prisene sine på det nivået de gjør, så de holder jeg meg unna, punktum. Da jeg klarer meg godt på egen hånd tar jeg heller til takke med dårlig kundeservice.

 

Konklusjon: Terningkast 5 på pris/hastighet. Møkk minus på kundeservice.

 

Hvis du er selvstendig og har en del kunnskap om data, internett og denslags, anbefaler jeg NGT ene og alene på grunn av pris/hastighet - iallfall hvis NGT har bygd ut eget nett der du bor slik at du har tilgang til de beste abonnementene.

 

Er du hjelpesløs på data, hold deg til noen med bedre kundeservice.

 

P.S.: Stol ikke på nummersjekken hos Telenor, den viste feil resultat for meg.

Lenke til kommentar

Åh. Vel. Både Telenor og Combitel har ringt meg og sagt at de kan levere. Og sånn kapaks-søk viste at det var mulig å ha linje der. Men om folk stort sett er enig om at NGT er en felle og at jeg heller burde gå for noe annet, blir det vel Combitel... Som jeg ikke aner noe om.

5723190[/snapback]

 

 

Bare gode erfaringer med Cobitel. Ingen bindingstid, de ringte meg flere ganger for å spørre om alt er i orden, nesten ingen ventetid i kø når jeg ringte dem. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...