MagnusPS Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Heisann, Søkte litt på forumet her, men fant ingen post om dette. Mulig jeg leter dårlig, men da får moderator eventuelt slette denne. Har fått meg ny PC, men denne har egentlig aldri funket.. Vel, her er problemet mitt: Helt siden jeg fikk PCen har jeg slitt med at den går i heng. Både bildet og lyd fryser. Jeg kan ta CTRL+ALT+DEL, så får jeg opp "Oppgavebehandlingen" etter ett minutt eller to. Dette går tidivs, hvertfall. Dette skjer hovedsaklig i spill, men det hender også når jeg kun sitter på den og driver med noe (surfer nettet, msn, musikk). Spiller CS: Source hovedsaklig, men FarCry fulgte med som en slags "test", så jeg spiller det og, tidvis. Begge spillene går i heng. Utrolig irriterende å invistere omlag 15 000kr på noe som ikke funker (Kjøpt fra Komplett), så derfor tenkte jeg at jeg skulle høre med dere, i håp om at dere visste hva jeg kunne gjøre, eller ha en eventuell løsning! Mvh Magnus Endret 6. mars 2006 av MagnusPS Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 har du prøvd ein anna skjermkort driver? Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Har hele tiden hatt de nyeste driverne som er å oppdrive. Endret 6. mars 2006 av MagnusPS Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hei Hvilken strømforsyning har du? Har skjermkortet egen strømkabel? Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Ifølge regningen står det; Hiper Strømforsyning ATX 480W Sort, Type-R, 120mm fan, 14dB, 20/24 spin Ser noen sier det er kjøling som er problemet, andre mener annet. Lest litt nå, men det står utrolig mye forskjellig på forumene jeg har vært innom. Er en som anbefaler og gå inn i BIOS, trykke ctrl+f1, og deretter gå til advanced chipset options, og skru av AGP Fastwrite. Kan dette funke? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Jo, at Fastwrites står på kan ofte være kilden til problemer, så det skader ikke å prøve å skru den av. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Finne løsningen blir og prøve seg frem litt. Vis ikke du er noen "bios ekspert" så la den være. Siden maskinen din henger seg i spill og windows ville jeg begynnt med og teste minne brikker. Det kan du gjøre med Memtest86. Test også disken din for feil. Produsenten har test vektøy på sine hjemmesider du kan laste ned. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Ifølge regningen står det; Hiper Strømforsyning ATX 480W Sort, Type-R, 120mm fan, 14dB, 20/24 spin Ser noen sier det er kjøling som er problemet, andre mener annet. Lest litt nå, men det står utrolig mye forskjellig på forumene jeg har vært innom. Er en som anbefaler og gå inn i BIOS, trykke ctrl+f1, og deretter gå til advanced chipset options, og skru av AGP Fastwrite. Kan dette funke? 5713466[/snapback] Det er som regel ikke AGP på nyere maskiner i den prisklassen da AGP er i ferd med å fases ut. Det jeg hadde gjort om det var meg var å laste inn BIOS Defaults / Optimal Bios Settings og kjøre inn all software på nytt. Så kan man tweake etterpå når man har et friskt ståsted. Om det ikke virker etter dette, bør man klage på varen så lenge man har noe konkret å påklage. Prøv først å bare laste standardinstillinger i BIOS og se om det hjelper, før du installerer software på nytt. Husk backup av viktige data. Om den går jevnlig men tilfeldig i lås er det gjerne en uheldig innstilling eller noe defekt hardware. Uriktige minneinstillinger kan gjøre maskinen ustabil. Er maskinen overklokket? Har du sjekket temperaturer. Lykke til. Endret 7. mars 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Hehe, skjønner at folk her har peiling, mye jeg ikke forstår meg helt på. Skal sjekke temperaturen, noen som har noe program å anbefale som er nedlastbart? BIOS er jeg absolutt ingen ekspert i, nei. Skal jeg bare droppe det med det første, da? Rart at så mange har problemer med dette kortet. Kjøpte det fra Komplett, og da jeg sjekket det her om dagen, ser det ut til at de har trukket det tilbake, og selger det ikke lenger. Kan det være lurt å kontakte dem, og høre at de ikke har fått feilvare? Takk for alle svar, kjedelig med PC til 15 000 som ikke funker til det den er beregnet på.. - Magnus Lenke til kommentar
Axl@hw Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg hadde selv dette problemet med 6800GT, dog ikke i like stor grad som hos deg. AGP-Fastwrites til Off gjorde susen hos meg, så det ville jeg prøvd. Jeg lasta ned og installerte RivaTuner, der finner du fort denne instillingen. -A Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Takk for svar! Laster ned RivaTuner nå, så da får jeg prøve det, og teste. Forhåpentligvis gjør det susen! M. Endret 7. mars 2006 av MagnusPS Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Har lastet det ned nå, og funnet AGP FW (Regner med at denne er riktig, da de andre har helt andre navn), men hvordan skrur jeg den av? Lenke til kommentar
Axl@hw Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Mulig jeg husker feil, men er det ikke en hake i en boks du kan fjerne, evt. legge til? Må sjekke når jeg kommer hjem. Om du finner ut av det før den tid, husk også å huke av for at innstillingen skal gjelde fra oppstart av Windows. -A Endret 7. mars 2006 av Axl@hw Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Stemmer som du sier, man kan sette på en hake. Syns det virket litt snodig, derfor jeg valgte å spørre først. Da tar jeg og prøver det, samt å sette på at det gjelder fra oppstart av Windows! Gir tilbakemelding på om dette funker. -M Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Har fått huket av, men får av en eller annen grunn ikke kjørt CS Source, får opp at HL2 har ett problem, og må lukkes, akkurat i det jeg kommer inn på en server.. Edit: Testet FarCry, og det funket i omlag 10 minutter (Noe som er en stor forbedring), så skjedde det "vanlige". Alt fryste, og jeg måtte skru av PCen. Funker ikke å trykke av/på knappen, må ta ut strømkabelen. Bør jeg sende skjermkortet i retur til komplett å fortelle hva som er galt, eller bør jeg eventuelt sende hele PCen, siden den fryser en gang iblandt uten at jeg gjør annet enn å surfe på nett? (Sistnevnte skjer veldig sjelden dog) Usikker på om jeg er "flink nok" med PC til å klare å ordne dette selv, desverre. Endret 7. mars 2006 av MagnusPS Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Har fått huket av, men får av en eller annen grunn ikke kjørt CS Source, får opp at HL2 har ett problem, og må lukkes, akkurat i det jeg kommer inn på en server.. Edit: Testet FarCry, og det funket i omlag 10 minutter (Noe som er en stor forbedring), så skjedde det "vanlige". Alt fryste, og jeg måtte skru av PCen. Funker ikke å trykke av/på knappen, må ta ut strømkabelen. Bør jeg sende skjermkortet i retur til komplett å fortelle hva som er galt, eller bør jeg eventuelt sende hele PCen, siden den fryser en gang iblandt uten at jeg gjør annet enn å surfe på nett? (Sistnevnte skjer veldig sjelden dog) Usikker på om jeg er "flink nok" med PC til å klare å ordne dette selv, desverre. 5714968[/snapback] Prøv å resette biosen (slå opp på clear CMOS i hovedkort manualen) og laste default settings / Optimized/optimal settings. Da er du iallefall sikker på at instillingene er som standard. I tillegg kan det være smart å oppdatere bios, men siden maskinen er ustabil til tider bør du gjøre dette med oppstartscd eller oppstardsdiskett med ren dos. Kjedelig om maskinen henger inne i Windows mens du flasher(oppdaterer) BIOS. Les om hvilke muligheter som er tilgjengelig hos hovedkortprodusenten. Ofte er det mulig å laste ned et program som kan lage bootcd. Noen gang er det program for å lage bootdisket. Som regel står det beskrevet fremgangsmåte og hva du må skrive på kommandolinden for å oppdatere. Noen ganger følger det med en batchfil med parametre for oppdateringen. Det kan lønne seg å ta kopi av den biosversjonen som er i bruk nå tilfelle du skulle ønske å gå tilbake. (Sjelden, men just in case, better safe than sorry.) Bare spør hvis det er noe du lurer på. Skal prøve å svare så sant jeg er på nett. Kanskje du har noen som kan låne deg et annet grafikkort du kan teste med. Da får du iallefall utelukket noen feilkilder, men prøv å nullstille BIOS først. Forholdsvis bare å flytte på en jumper som anvist i hovedkort manual etterfulgt av å gå inn i BIOS ved oppstart av maskinen og velge Load bios defaults / optimized settings (alt etter BIOStype). Det kan være en liten instilling i BIOS som gjør maskinen ustabil. Endret 7. mars 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Hei igjen, Skal ta med kortet til en venn idag, så skal jeg teste det i en annen maskin. Forhåpentligvis får vi noen svar da.. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Hadde nøyaktig det samme problemet når jeg hadde det kortet, det er en kjent inkompatibilitet mellom 6800GT/U og enkelte hovedkort (for det meste nForce3). Det ble imidlertid fiksa for lenge siden, er du helt sikker på at du har de aller siste som ligger på nvidia.com? Fastwrites må av ja, som de andre sier her. Lenke til kommentar
MagnusPS Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Såvidt jeg vet, har jeg skrudd av Fastwrites nå. Har lånt ett Radeon X850PRO 256MB av en venn, innstallert det, og prøvd CSS på nytt. Fikk kjørt det noen minutter nå, og trodde det ikke var noe galt, men så skjedde det igjen.. Skjermen frøs, og jeg måtte resette igjen. arokh; PCen ble tatt med til jobben hos faren min, og den dataansvarlige der tok og slettet alt som var på PCen, og innstallerte alt igjen fra bunnen av. Han hadde også (såvidt jeg er informert om) innstallert de nyeste driverne fra nVidia, som kom for ikke så lenge siden. Dette er vel noen uker siden. Endret 9. mars 2006 av MagnusPS Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Grafikkortet ser ut til å være i orden, hvis det samme skjer med et annet. Last ned og prøv med Memtest86, bare for å prøve å utelukke om det er feil med minnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå