Gå til innhold

Orientering rundt HW. Hva bør jeg gå etter?

Anbefalte innlegg

For en stund sida så følgte jeg ganske så mye med hva som skjedde rundt i hardwarens verden, men stoppa å følge med så veldig mye når WoW kom ;)

Men jeg har tatt igjen litt. Jeg vet at AMD fortsatt er "best" på spill, men kommer Intel igjen? Har de sluppet noe nytt? Jeg vet om disse Dual-core CPU'ene, men hvordan yter de i forhold til single-core? Dessuten vet jeg at ATI har kommet med Crossfire, og det ser bra ut... Tror jeg da... Hva skjer med minne for tida. Ser at 2GB er mer og mer vanlig. Hva er "best" for tida? Burde man gå for 4GB eller er det overkill? Hovedkort har jeg ganske lite peiling på, er glad i Asus HK. Det vet jeg :)

Skjermer er noe annet. Jeg har null og niks peiling her, men jeg liker de nye widescreen-LCD'ene. Hvordan er pris/ytelses forholdene her? Jeg har hørt om LED-belyste LCD-skjermer. Er de mulige å få tak i, eller er de for dyre siden det er ganske nytt? Jeg vil si at CRT-skjermer er utelukket siden jeg vil ha noe lett og noe som er fint å se på. Jeg bruker maskina mest til spill, så gode muligheter for dette er nødvendig. Ikke veldig mye skytespill, mest MMORPG og RPG's.

Harddisker har jeg lite peiling på. Jeg vil ha nok med plass til en god del spill og musikk. Hva lager minst støy?

Headset da? Hva burde man gå etter? Eller burde jeg gå for høytalersystem? Vet om det jeg liker. Har gode erfaringer med Sennheiser, men ikke så gode med Koss. Mest sannsynlig så vil jeg kjøpe det på HiFi-klubben elns.

Tastatur har jeg. Er man avhengig av gamle keytronic tastatur, så er man det :) Datamus er mere usikkert, men noe lignende MX510 er fint. Jeg må ha de to tommelknappene på sida for å gå fram og tilbake på internettsider.

Kabinett er ganske så enkelt. Jeg liker Lian Li, og jeg vet at de har gode løsninger og de er pene å se på. Jeg kan selvfølgelig se på noe annet hvis jeg liker løsningene og utseendet på det :) Det bør ha mulighet til å få inn vannkjøling og 120mm vifteplasser. Selvfølgelig så vil noen "harry-effekter" finne vei til kabinettet. Stilrene effekter. PSU blir vel noe stille og fint som har kabelstrømper på. Tenkte på noe med uttagbare kabler.

Kjøling vet jeg selvfølgelig litt om. Jeg har tenkt til å begynne med luftkjøling før jeg begynner med tyngre saker (vann). Jeg vil ha et stille system. Dvs. viftestyring på alle vifter og harddisker i O-ring oppheng. Jeg vil også ha noe passiv-kjøling om mulig.

Hvis jeg kjøper en maskin i nærmeste fremtid så vil jeg vite hva jeg kjøper. Dessuten har jeg noen krav. Det er :

-God ytelse for pengene.

-Stille

-Pent å se på

-Ikke alt for tungt å bære.

Pris vil vel bli rundt 15k +/- for hele pakka u/operativsystem. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amd er marginalt bedre til spilling ja.

Intel er på vei med nye CPU designs, hvorav Core/Core Duo til laptops er den første - ganske lovende.

En dual core 2.4Ghz med 1MB cache vil yte like godt som en Single Core 2.4 med 1MB cache i programmer som ikke støtter dual core. I programmer som støtter dual core vil ytelsen være ganske mye bedre.

Men sammenligner du f.eks. en A64 3800+ mot en A64 X2 3800+ vil non-X2 være mye bedre i dagens spill som ikke støtter dual core, grunnet at 3800+ er klokket til 2.4Ghz (?) og X2 3800+ er klokket til 2.0Ghz.

Men i en duell X2 3800+ vs non-X2 3800+ der det aktivt brukes dual core vil X2 gruse non-X2..

Crossfire er som SLI, bra hvis du har MYE penger å blåse og kjører 2 top end kort i tospann. Har du tenkt å kjøpe mid til semi-high end kort ville jeg ikke brydd meg med SLI i første omgang.

2GB RAM blir vanlig blant entusiastene, ikke "mainstream" enda. Gå for 2GB RAM..noe mer trenger du ikke om du har spesielle behov (og da bør du selv vite hvilke krav du har)

kabinett: Lian-Li hvis du liker dem...enket og greit

Ellers ville jeg tatt en titt på CoolerMaster Stacker (den originale modellen) - dog er den vell litt tung for dine krav :)

PSU: Hiper 580W eller MIST500w eller 600W, Hiper er billig og gode med avtagbare kabler, MIST er gode, med avtagbare kabler og STILLE.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Men vil ElderScrolls 4: Oblivion o.l utnytte dual-core? Jeg ser at dual-core ikke koster så mye mer enn single-core. Det er fint hvis det er en "framtidig" investering.

Hvordan er forskjellen på de forskjellige dual core CPU'ene? Gruser de fleste av de X2 3800+? Forskjellen på den til X2 4200 + er på 600 kr nå. Er det verdt å kjøpe 4200+ da? Eller vil de synke i pris etterhvert? Er 939 på vei ut?

Ang. SLI og Crossfire så vil jeg ikke kjøpe det enda. Jeg har dårlige erfaringer med ATI og driverne deres. Har dessverre ikke prøvd nVidia så mye, men jeg heller mot de nå. Jeg ser at ATI skal senke prisene på sine kort nå siden nVidia kommer med noe nytt. Burde man da gå for ATI pga. ytelses- og prisforhold?

2GB RAM blir det mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

King of Kong:

Did you do different optimizations for the various architectures, especially for multiprocessors versus single processors to avoid the overhead cost?

Some of the optimizations for the multicore Xbox 360 processor made it over to the PC side. It should perform faster on a multiprocessor system than a single processor system. At the moment I can’t provide data on how dramatic the difference is.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jeg snakka med en venn idag, og han sa at jeg burde vente til AMD2 og skjermkort med DX10 støtte. Burde jeg det? Vil ikke prisene på det utstyret ligge høyere enn prisene på platina?

Jeg lurer også på hvilke skjermer som er gode. Og harddisker selvfølgelig. All hjelp mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Jeg snakka med en venn idag, og han sa at jeg burde vente til AMD2 og skjermkort med DX10 støtte. Burde jeg det? Vil ikke prisene på det utstyret ligge høyere enn prisene på platina?

Jeg lurer også på hvilke skjermer som er gode. Og harddisker selvfølgelig. All hjelp mottas med takk :)

5716711[/snapback]

Hvorfor vente på DX10? Er det så mye bra der? Det vil ta tid før spill utnytter det.
Lenke til kommentar

Du kan vente i all evighet.. dx10 er vel ett år til iallefall (vista?)... du får mye spilleglede med ett geforce 7800gt eller Radeon X1800(ettellerannet) på det året :)

AM2 og CPUer til den sokkelen kommer nok til å ligge litt høyt i pris når det kommer. Socket 939 er ikke død enda :)

Harddisker:

Samsung SP120 - veldig stille/middels ytelse

WD raptor 10.000rpm disker er raskere, men bråker mer. Og de er mye dyrere pr MB enn 7200rpm disker.

Andre merker - får andre informere om, dem har jeg ikke direkte erfaring med :)

skjermer...ditto med andre harddisk merker... :)

Lenke til kommentar
Det blir kanskje rundt 15k. La oss si 15k. Krav? Hittill er blir det å kjøre Oblivion med mye effekter etc. stabilt og fint :) Dessuten vil det jo komme nye spill. Så muligheter for å spille framtidige spill med fin-fin grafikk.

5719064[/snapback]

Da ville jeg sett meg rundt etter tester av oblivion, der de bruker toppkortet til Nvidia, og toppkortet til Ati.

Se hvem som yter best, og kjøp det.

edit:

MrLee har rett.

Jeg blanda deg med en annen som skulle ha pc til langt over 50' .

Men jeg ville fortsatt sett på testene :thumbup:

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

jeg ville så absolutt ikke sett på toppkortet. Når oblivion kommer vil vel 7900 og 1900 være ute... de blir definitivt ingen Ytelse/Pris vinnere... da tar du heller en titt på andreplassen....de er som regel 10 ganger mer fornuftige på pris...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jeg ikke gå for det beste av det beste. Det ser jeg på som dumt til tider. Spessielt når man får noe som er tilnærma like godt som det beste til en lavere pris :)

Hvor mye burde man legge i en god 20" LCD skjerm? 5-6k?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det har meg bekjent ikke kommet noen planer for DX10 skjermkort enda? men hvis du skal kjøpe da, er det absolutt værd å vurdere...men den tid den sorg og det prisnivå sier nå jeg :)

men det oppsettet du har valgt der ser meget kurrant ut...gremmes nesten for at jeg kjøpte HK, RAM, CPU, Skjermkort og PSU for MER enn det du betaler totalt der...hehe

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...