ilstang Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hvordan finner man ut at man har tenningsbank om man ikke kan høre det?Jeg vil påstå at en motor som høres ut som den går rent og pent faktisk gjør det. 5742843[/snapback] Du finner det ikke ut uten og ha måleinstrumenter. Derfor har mer moderne motorer i dag bankesensor som oppdager banking i motor og justerer tenning fortløpende etter det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hadde ikke Saab det på 80 tallet på turbobilene sine? Når banking må måles er det vel ikke skadelig slik banking man kan høre? Får jo ikke eksakt 100% riktig tenning på gamle biler med stifttenning. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hadde ikke Saab det på 80 tallet på turbobilene sine?Når banking må måles er det vel ikke skadelig slik banking man kan høre? Får jo ikke eksakt 100% riktig tenning på gamle biler med stifttenning. 5742902[/snapback] Mange eldre biler hadde bankesensor tidlig blant annet Golf GTI 16V, dette mest for å kunne kjøre motoren på 95 okt uten og få banking. Banking er skadelig for motor i mer eller mindre grad om du hører den eller ikke. Når banking høres er den ekstrem. Du kan godt få tenninget justert 99.9% riktig om det gjøres med riktig utstyr på motorer med stifter. Måling av kamvinkel bl.a Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Erfaringsmessig så går det ikke lang tid fra man har justert stiften etter kamvinkelen til den blir vannjustert igjen. Både kontakten på stiften og den lille plastbiten som ligger mot kammen slites fort, noe som gjør at tenningspunktet flyttes. Hvor fort dette skjer avhenger selvsagt hvor mye bilen kjøres. Den gangen jeg hadde stifttenning så justerte jeg tenninga flere ganger i året. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Det er et slit og holde tenninga tipp topp på motorer med stifter ja , må helst justeres 4-5 ganger i året og vedlikeholdes nøye. Bytte/slipe stifter og skifte kondensator,rotor og fordelerlokk. Glad den tiden er forbi Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 (endret) Kjører nå kun på 98 men opplever frendeles ettertenning av og til. Er det noe jeg kan gjøre uten å ta av toppen? Bensin-additiver av noe slag til å fjerne evt. sot? Og når ettertenningen forekommer, hva sliter minst på motoren? Slippe clutchen i gir eller vri om å starte bilen, for så å drepe den igjen? Endret 14. mars 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 kan være det holder å få stilt tenninga mot det opptimale igjen, kan "justere" seg litt når motoren blir eldre.. Enten det eller at det er justert feil ved en annledning.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå