apegryn Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Er ikke helt sikker på faguttrykket, men tror det heter ettertenning. Slik at jeg vrir om nøkkelen for å dø ut bilen, men motoren ikke stopper og bare hoster MYE isteden. Dette er skummelt ettersom det vanligvis ikke stopper, og jeg må starte motoren igjen (som sikkert sliter noe forj*vlig på startmotoren som slår inn når motoren går, hører skumle skjærelyder) Dette er en motor som skal gå på 98, men fyller 95 innimellom. Hører ikke noe bank når jeg kjører vanlig, men kan dette skape ettertenning? Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Har nok noe sot i systemet da. Det ligger og gløder og tenner selv om du stopper motoren. Puss ventilene og sylindertoppene Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 En annen ting som er viktig er at gasspjeld blir helt lukket når du slår av tenning og at det ikke er noe falsk luft.Hvilken motor har du? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 forgasser 1,8 passat. Finnes det ikke additiver til bensinen for å rense sot? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Ville prøvd et par runder med forgasserrens i første omgang Kan være det løser problemet ditt, hvis ikke så har motoren din bare godt av det uansett Edit: Kan være feil stilt tenning på fordeleren din også Endret 6. mars 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Du har tydligvis automatgir siden du ikke kan kvele den med å sette den i gir å bremse.Hvor fort sviver bilen på tomgang? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Neida det er manuell, men det er vel ikke lurt å kvele bilen med å slippe clutchen..? Jeg vil jo kunne stanse bilen med å vri om nøkkelen Og tomgangen fungerer fint så lenge det ikke er veldig kaldt og vått ute. Ligger på 1100-1200 ved start og ca 800 ellers. Pluggen, forgasserrens, er det bensin additiv? Hvor selger de det? bensinstasjoner, mekonomen, biltema? Endret 7. mars 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Kjør til bilen blir skikkelig varm og dra den litt ekstra langt på girene. Burde få blåst ut nok sot og dritt til at problemet stopper. Var plaga med dette selv noen ganger på en bil jeg hadde tidligere. Etter mye småkjøring og tomgang var det et helvettes rabalder å få stoppa motoren Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hvilken årsmodell har du?På Passat er det et bensinkuttsystem som lukker spjeldet helt(kveler motoren) når tenning blir slått av.Hvis det ikke virker får du ettertenning. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 87 passat. altså den nyeste B2 som ble produsert fra 85 til 88. Aner du om disse har slikt system? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Få justert tenningen din nøyaktig. Spørs om ikke fordeleren er kommet ut av riktig posisjon. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Bruker du 95 oktan vil du få ettertenning, du vil også risikere tenningsbank noe som over tid vil kunne skade motoren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Dette er et vanlig problem for forgasserbiler som kjøres på 95 oktan uten å justere tenningen for dette. Det værste er at det faktisk sliter på motoren også. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Så grunnen er høyst sannsynlig at: 95 selvtenner når bilen er kjørt varm og jeg stopper? Jeg har ikke hørt noe til tenningsbank, er det vanskelig å høre? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Når du skal stoppe bilen går den jevnt og pent på 750-800 uten å vagge/riste litt,eller sviver den litt stygt? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) bilen går helt fint på tomgangen, ingen ugjevnheter. Når jeg vrir om så hopper motoren muligens litt av og til, men det er jo en gammel motor, så vil ikke si det er merkbart unormalt. Men i enkelte tilfeller ettertenner den og da hopper motoren skummelt mye... Men har ikke tenkt over om dette kun hender når jeg har blanding av 95 og 98 på tanken. Skal tanke en del 98 så se om problemet forsvinner. Endret 8. mars 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Så grunnen er høyst sannsynlig at:95 selvtenner når bilen er kjørt varm og jeg stopper? Jeg har ikke hørt noe til tenningsbank, er det vanskelig å høre? 5723328[/snapback] Tenningsbank kan du ha uten å høre det, svært vanskelig å høre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 De gangene jeg har hatt tenningsbank har det vært helt klart og tydelig. Skikkelig ekkel banke/tikkelyd når motoren går med belastning på lavt turtall. Dette forekommer normalt når det er for mye fortenning og ikke for lite. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 De gangene jeg har hatt tenningsbank har det vært helt klart og tydelig.Skikkelig ekkel banke/tikkelyd når motoren går med belastning på lavt turtall. Dette forekommer normalt når det er for mye fortenning og ikke for lite. 5740251[/snapback] De gangene du har hørt at du har hatt tenningsbank ja, men det er ikke alltid man kan høre det da. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Hvordan finner man ut at man har tenningsbank om man ikke kan høre det? Jeg vil påstå at en motor som høres ut som den går rent og pent faktisk gjør det. Endret 12. mars 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå