Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva kan være årsaken til ettertenning?

Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker på faguttrykket, men tror det heter ettertenning. Slik at jeg vrir om nøkkelen for å dø ut bilen, men motoren ikke stopper og bare hoster MYE isteden.

Dette er skummelt ettersom det vanligvis ikke stopper, og jeg må starte motoren igjen (som sikkert sliter noe forj*vlig på startmotoren som slår inn når motoren går, hører skumle skjærelyder)

Dette er en motor som skal gå på 98, men fyller 95 innimellom. Hører ikke noe bank når jeg kjører vanlig, men kan dette skape ettertenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville prøvd et par runder med forgasserrens i første omgang :)

Kan være det løser problemet ditt, hvis ikke så har motoren din bare godt av det uansett :D

Edit: Kan være feil stilt tenning på fordeleren din også :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Neida det er manuell, men det er vel ikke lurt å kvele bilen med å slippe clutchen..? Jeg vil jo kunne stanse bilen med å vri om nøkkelen :p

Og tomgangen fungerer fint så lenge det ikke er veldig kaldt og vått ute. Ligger på 1100-1200 ved start og ca 800 ellers.

Pluggen, forgasserrens, er det bensin additiv? Hvor selger de det? bensinstasjoner, mekonomen, biltema?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Kjør til bilen blir skikkelig varm og dra den litt ekstra langt på girene. Burde få blåst ut nok sot og dritt til at problemet stopper. Var plaga med dette selv noen ganger på en bil jeg hadde tidligere. Etter mye småkjøring og tomgang var det et helvettes rabalder å få stoppa motoren ;)

Lenke til kommentar

bilen går helt fint på tomgangen, ingen ugjevnheter. Når jeg vrir om så hopper motoren muligens litt av og til, men det er jo en gammel motor, så vil ikke si det er merkbart unormalt. Men i enkelte tilfeller ettertenner den og da hopper motoren skummelt mye...

Men har ikke tenkt over om dette kun hender når jeg har blanding av 95 og 98 på tanken. Skal tanke en del 98 så se om problemet forsvinner.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Så grunnen er høyst sannsynlig at:

95 selvtenner når bilen er kjørt varm og jeg stopper?

Jeg har ikke hørt noe til tenningsbank, er det vanskelig å høre?

5723328[/snapback]

Tenningsbank kan du ha uten å høre det, svært vanskelig å høre.

Lenke til kommentar
De gangene jeg har hatt tenningsbank har det vært helt klart og tydelig.

Skikkelig ekkel banke/tikkelyd når motoren går med belastning på lavt turtall.

Dette forekommer normalt når det er for mye fortenning og ikke for lite.

5740251[/snapback]

De gangene du har hørt at du har hatt tenningsbank ja, men det er ikke alltid man kan høre det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...