Gå til innhold

VAAAAARMT Asus 6800GT skjermkort

Anbefalte innlegg

Nu har skjermkortet mitt funket knirkefritt.... Helt til nå.... For noen dager siden begynte det å kødde.. Jeg spiller Call of Duty2 i directx9 og det har funket bra.. Men pluttselig begynte spillet å låse seg... Og mye rare hvite prikker dukket opp på skjermen min hele tiden... :ermm:

Jeg brukte Rivatuner sin hardware monitor for å sjekke tempen.. den lå på 86grader :hmm: Vet ikke normal temperaturen for dette... Men uansett så tok jeg ut kortet og rengjorde det for støv å slikt... Sjekket sammtidig viften.. Men intet håp... Samme skjer på nytt...

Så gikk jeg ned på Directx7 i spillet nu holder det seg på ca. 70 grader.. fortsatt synes jeg dette er varmt.. til så lav grafikk.. :hrm:

Jeg har ikke kortet overklokket.... bare så det er sagt.. :D

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig..

Har du sjekket tempen i flere/mange program da? (evt prøv speedfan eller everest)

Sjekk også tempraturen på andre komponenter også.

Og har du sjekket om viften på skjermkortet går rundt?

..Tror foresten ikke du hadde sett noe på skjermen hvis det hadde vært så varmt som du oppgir..

Lenke til kommentar

Jada viften surrer og går den..

Her er noen bilder som viser di forskjellige temperaturene

venstre bilde er når pc bare står å surrer og går

høyre Bilde er etter 15 minutter med Call of Duty2 i directx9

post-75735-1141693215_thumb.jpg

post-75735-1141693226_thumb.jpg

Endret av Ladefar
Lenke til kommentar

Har du skjekket temp i kontrollpanelet til nVidia driverene dine?. Tror du har litt dårlig lufting i maskinen din for omgivelse temp på kortet ditt var høy. Vis ikke du har noe luft gjennom strømming rundt skjermkortet blir det fort for varmt.

Lenke til kommentar
Nu har skjermkortet mitt funket knirkefritt.... Helt til nå.... For noen dager siden begynte det å kødde.. Jeg spiller Call of Duty2 i directx9 og det har funket bra.. Men pluttselig begynte spillet å låse seg... Og mye rare hvite prikker dukket opp på skjermen min hele tiden... :ermm:

Jeg brukte Rivatuner sin hardware monitor for å sjekke tempen.. den lå på 86grader  :hmm:  Vet ikke normal temperaturen for dette... Men uansett så tok jeg ut kortet og rengjorde det for støv å slikt... Sjekket sammtidig viften.. Men intet håp... Samme skjer på nytt...

Så gikk jeg ned på Directx7 i spillet nu holder det seg på ca. 70 grader.. fortsatt synes jeg dette er varmt.. til så lav grafikk.. :hrm:

Jeg har ikke kortet overklokket.... bare så det er sagt.. :D

Noen forslag?

5712463[/snapback]

Dette er vel ikke så ekstremt høye temperaturer dersom du benytter standardkjøleren, men det er vel noen grader over det som er vanlig men det er mulig det skyldes luftflyten i kabinett.

Med Arctic Silver 5 og NV5 Silencer målte jeg 4x grader idle og 5x gradder load på 6800GT da jeg monterte silencer for en bekjent. Tror det var 46 og 54 men tør ikke si det med sikkerhet. Det var med 400/1100 MHz instilling. altså en lett overklokking. (+50/+100 GPU/MINNE)

Så vidt jeg vet skal disse GUPene tåle inntill 120 grader under drift. Jeg hadde et passivt kjølt 6600 GT og der lå ikke alarmen i driveren før over 130 grader.

Om du sliter med høye temperaturer i PCen kan det lønne seg å gå til anskaffelse av et kabinett som har god luftgjennomstrømming og trykkbalanse. Ved undertrykk blir det fullt av støv inne i maskinen. Jeg byttet fra et stålkabinett med kun 92 mm eksos til aluchassis med 120mm inntak, 120mm eksos bak og 80 mm eksos i toppen. CPU temp sank fra 70/80 idle/load til 40/50. Dog tåler CPUen 100 grader så ingen problem uansett, men diskene hadde det ikke så bra i det chassiet.

Eventuelt kan du montere noen stillegående vifter i det kabinettet du har dersom det er plass til dette.

Lykke til.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Såvidt jeg så fikk du masse hvite prikker på skjermen din, artifacts mao.. Hvis du enda har standardkjøleren ser jeg ikke store problemet i å prøve å reklamere på kortet fremfor å bytte kjøler og bryte garantien. Enda verre er det at du ikke har OC engang og kortet plutselig blir så varmt.

Over til luftflyt, har du dårlig med vifter i kabinettet ditt? Hvis du er interessert i å kjøpe noen stille vifter har www.vendur.no noen stille vifter kalt SilentX, som strekker seg over alt fra 40mm -> 120mm. Å kjøpe nytt kabinett er vel å overdrive litt da det er mest "fanatikere" (kom ikke på noe bedre..) som er glad i å bruke mye penger på denne hobbyen. Men en vifte til 200,- kan jo alle spandere seg omde ikke har det, så får du hvertfall kaldere og ikke mer bråkete..

Det viktigste er at du fikk artifacts med med original-klokk, og ingenting tilsier noe annet hittil enn at kortet muligens er ødelagt visse steder (hvertfall hvis det har fungert fint hittil..)

Lenke til kommentar

bruker du originale drivere?

tempen min økte med 10 grader med uoriginale drivere... (modda drivere)

modda drivere funket bedre men økte tempen min så gikk over til de originale igjen :)

Endret av PoNdUs
Lenke til kommentar

Har lastet ned di nye driveran fra eversest programmet.

Kabinettet har en temperatur på 26.8 grader

Kortet står helt aleina, og har god lufting (tror jeg)

Så jeg fatter ikke hva som feiler det.. Men kansje man skulle hørt med komplett om garantien fortsatt gjelder... :hmm:

Lenke til kommentar

Har detta kortet selv, eller 6800 256 GT GLH version..

Den kjøleren som følger med er jo ikke noe særlig.. Jeg byttet ut min etter at jeg hadde hat kortet i 3 dager..

Kortet mitt ligger nå på 48 idle, 58 - 60 ved load..

så anbefaler deg uansett å bruke en annen kjøler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...