Gå til innhold

Lan registreringsscript skal vise plasser grafisk

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og leker litt med tanken om å lage et lite lan registreringssystem som viser ledige og optatte plasser grafisk. Har kikket litt på andre script og funnet noe jeg liker, men jeg kommer ikke helt fram til hvordan jeg kan "tegne" hvor plassene skal være.

Altså at jeg kan vise hvordan plassene er plassert og de som vil registrere seg kan velge plassering.

F.eks:

. 1 2 3 4 5 6###7 8 9 10 11 12

13 14 15 16###17 18 19 20 21

22 23 24 25###26 27 28 29 30

Det er nummre på plassene og "#" er åpne steder så man kan komme seg til plassene sine.

Kan noen gi meg noen eksempler på hvordan jeg kan lage dete?

Jeg har ikke problemer med å lage det sånn generelt, jeg lurer bare på hvordan jeg kan lage det med grafisk visning?

Takker for alle svar

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, joda har søkt litt rundt ;)

Merk at jeg ikke vil ha et ferdiglaget script som jeg kan laste ned. Jeg lager dette fordi jeg vil lære meg PHP bedre. Jeg kan jo selvfølgelig lage en egen html fil hvor jeg manuelt lager utseendet med f.eks divs ol. Men det jeg hadde lyst til å lage når jeg begynte å tenke var at jeg kunne forandre på dette som jeg ville ved f.eks å logge meg inn og forandre på plasseringer ved et nytt lan :)

EDIT: fikk en liten ide nå. Hva om jeg laget en 20*20 firkant med checkbokser og lagert dette i en txt fil evt, en database, kanskje litt unødvendig med kunn en rad i databasen så det blir nok en fil. Eller blir det helt på trynet?

Endret av chs89
Lenke til kommentar

her er det letteste å lage en "firkant" med x og y koordinater.

der x er seter i bredden og y i høyden. (som vist på demonstrasjonen din i første post.)

Her kan ett enkelt array holde styr på alle plasser tilgjengilig, et annet kunne navnene demmes...

$arr[x][y];

kjenner du størrelsen på lokalet (antall tilgjengile plasser på hver rad og antall rader) kan du tegne kartet ditt med 2 for løkker.

<?php
$ant_seter = 10;
$ant_rader = 10;
$plasser = array(array());

//lag 10 rader
for($x = 0; $x <= $ant_seter; $x++){
   //lag 10 seter
   for($y = 0; $y <= $ant_rader; $y++){
      if($plasser[$x][$y] == 1){
          echo '#': //plass opptatt
      } else {
          echo '.'; //plass ledig
      }
   }
}

?>

dette er selfølgelig kun prinsipp messig, her kan du f.eks lage en checbox for hver ledige plass. eller lignende, legge til et ekstra array med samme struktur som inneholde plassid etc. men kravet er at lokalet er firkantet plass messig (at alle rader er like store...)

Lenke til kommentar
nei. Han som driver LANet vil ikkje dele ut scriptet. har faktisk spurt han før om eg kunne få det, da sa han nei, derfor har eg ikkje spurt han no. thats life

5735502[/snapback]

Nei, ikke alle som dele. Men det er da greit.

Men det skulle da ikke være store problemet å lage noe slik, har selv laget noe tilsvarene for en stund siden. screenshot

mulighet til å registrer brukere, reservere plasser.

Partyweben ( som ble kjørt lokalt på partyet ) der det var lagget til slik at brukerne ble registert inn, mulighet på å laste opp mp3 som etter tur og orden ble spilt på anlegget ( muligheten til å stemme sanger opp), bilde galleri ++

Men er ikke noe fornøyd med koden, selv om den virket :)

SKulle jeg lage et slikt system nå ville jeg gjort mye på samme måten; på bord oppsettet ville jeg kanskje ha lagget en tabel 50x50 kanskje, plassert en checkbox i hver celle, først merket av veggene, så merket av crew/scene, så av bordene. Hele oppsettet ville da ha blitt lagret i en database.

Sikkert ikke den enkleste måten, men er nå en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...