_Adler_ Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hei! Hjelper powerfilter i en dieselmotor mye på effekten og lyden? Når man setter på powerfilter, må man gjøre flere ting i samme slengen da? Stille inn noe eller noe sånt? Stemmer det at en motor med direkte innprøytning stiller seg inn automatisk, at man slipper å dyse om o.l. om man bare setter på powerfilter? Det gjelder en Opel Astra 1.7 TD (Turbodiesel) med ca. 65 hk. Takk! Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hvis du noen gang lurer på om det gir ekstra futt så ta ut filteret å prøv.Ved oppgradering av motor er det en naturlig del av prosessen å skifte til et filter med større igjennomstrømning. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 En ting er sikker setter du på et powerfilter på en eldre dieselmotor (pre-commonrail) så blir det garantert å høres, om det blir å høres bra ut er en annen sak. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Testa K&N filter på min egen 7.3 V8 uten noen merkbar endring i effekt eller forbruk. Dog ble det noe mer (u-)lyd, ja... Har ikke gjort andre endringer, det har nok mest for seg når man trimmer "litt mer seriøst"; f.eks. med endringer i innsug/topper, effektanlegg på eksosen og turbomontering. Hele systemet må "henge med", å fjerne en flaskehals hjelper lite når det er flere som lager restriksjoner på gjennomstrømningen... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Powerfilter har noe for seg ved chip/powerbox, får da økt effekt med 3-4 hk samt bedre respons og noe lavere forbruk, fordi det blir ikke så tungt for motoren å dra inn luften. Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Flyttes fra bil-teknisk til bil-trimming\styling Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 For å si det slik: Powerfilter har lite for seg annet enn ved samtidig chip/powerbox-installasjon. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Du henter ikke så mye effekt (1-2 hk), men du vil få bedre respons i motoren. Lenke til kommentar
Runnd Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 vil berre legge til at sportsfilter ikkje har noke nytte om det blir montert feil, pass på at det ikkje står nær motor så det drar varmluft... har fleire ganger montert filter uten og merke noke til det bortsett fra mer bråk. går ut fra at det er kon filter o.l det er snakk om, og ikkje innsatsfilter Lenke til kommentar
S-T Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 vil berre legge til at sportsfilter ikkje har noke nytte om det blir montert feil, pass på at det ikkje står nær motor så det drar varmluft... har fleire ganger montert filter uten og merke noke til det bortsett fra mer bråk.går ut fra at det er kon filter o.l det er snakk om, og ikkje innsatsfilter 5811644[/snapback] Dette er utrulig viktig. Hjelper lite med eit filter som har god gjennomstrøyming om den lufta som går inn er varm. Som eksempel kan eg vise til min egen bil, en Audi RS2, som var påmontert uskjerma konfilter når eg kjøpte den. Eg var mykje plaga med at motoren blei unødig varm ved hard belastning. 3-4 rundar på Vålerbana eller en rask tur opp Trollstigen gav oljettemp på 130. Ikkje bra. Andre "motorguruar" meinte at det var noko eg måtte leve med sidan den motoren har ikkje så stor oljekjølar. Bytt kjølar var problemløysinga dei kom med. Men, er det ikkje bedre å hindre unødig varme å kome inn i motoren en å satse på større kjøleanlegg? Det var min logiske tankegang.... Panelfilter til bruk i org. filterboks frå K&N blei innkjøpt og montert. Filterboksen tek luta utanfrå motorrommet som er optimalt med tanke på temperatur. Forskjellen var stor, ikkje berre på oljetemp, men også på effekt. Motoren svara bedre på gasspådrag, oppnådde max ladetrykk tidligare og gjekk merkbart betre. Mi erfaring er at lufttempen inn er vel så viktig som motstanden gjennom fliteret. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Kaldere luft har større massetetthet enn varm luft, en vet jo at varm luft stiger i fohold til kald. Kaldere luft vil altså kunne være like bra som litt mer varm luft. En må huske på at luften blir varmere på sin vei til varmere motoren er. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Innsats power-filter er nok det beste ja Lenke til kommentar
S-T Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Gå for innsatsfilter ja. Var ikkje lett å oppdrive til min Audi. Dei forhandlarane eg snakka med anbefalte faktisk ikkje å bruke innsatsfiltera, pga dårligare gjennomstrøyming. Kan det vere fordi dei kun hadde konfilter inne på lager og ikkje ville eg sku bestille andre plassa??? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Gå for innsatsfilter ja. Var ikkje lett å oppdrive til min Audi. Dei forhandlarane eg snakka med anbefalte faktisk ikkje å bruke innsatsfiltera, pga dårligare gjennomstrøyming. Kan det vere fordi dei kun hadde konfilter inne på lager og ikkje ville eg sku bestille andre plassa? 5896110[/snapback] De vil vel tjene penga selv. Lenke til kommentar
d4d Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Satt inn k&N innsatsfilter i min DieselAvensis. Eneste forskjellen er vel at jeg vet at det sitter der. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Satt inn k&N innsatsfilter i min DieselAvensis. Eneste forskjellen er vel at jeg vet at det sitter der. 5899958[/snapback] Som påpekt mange ganger tidligere, samt at andre har uttalt det: Powerfilter har liten hensikt annet enn ved en chip-trim av motoren. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Mhm, luftfilteret er jo såklart tilpasset orginalmotoren. Noe annet ville vært tåpelig. Lenke til kommentar
d4d Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Satt inn k&N innsatsfilter i min DieselAvensis. Eneste forskjellen er vel at jeg vet at det sitter der. 5899958[/snapback] Som påpekt mange ganger tidligere, samt at andre har uttalt det: Powerfilter har liten hensikt annet enn ved en chip-trim av motoren. 5900377[/snapback] Og der ble det jaggu uttalt en gang til Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Men likevel var du nødt til og prøve Lenke til kommentar
d4d Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Men likevel var du nødt til og prøve 5905338[/snapback] Vel, nå satt jeg inn mitt filter lenge før jeg leste denne tråden. Hensikten var å komme med info om at det ikke har noen hensikt å sette det inn da jeg faktisk selv har prøvd det. Det tror jeg ikke alle her har gjort, selv om de mener mye om det. ( En uavhengig test av K&N innsatsluftfilter oppgir at standard luftfilter er ca 97% effektivt mens deres filter er ca 99 % effektivt. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå