Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Powerfilter i en dieselmotor, hjelper det mye?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hjelper powerfilter i en dieselmotor mye på effekten og lyden? Når man setter på powerfilter, må man gjøre flere ting i samme slengen da? Stille inn noe eller noe sånt? Stemmer det at en motor med direkte innprøytning stiller seg inn automatisk, at man slipper å dyse om o.l. om man bare setter på powerfilter?

 

Det gjelder en Opel Astra 1.7 TD (Turbodiesel) med ca. 65 hk.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du noen gang lurer på om det gir ekstra futt så ta ut filteret å prøv.Ved oppgradering av motor er det en naturlig del av prosessen å skifte til et filter med større igjennomstrømning.

Lenke til kommentar

Testa K&N filter på min egen 7.3 V8 uten noen merkbar endring i effekt eller forbruk. Dog ble det noe mer (u-)lyd, ja...

Har ikke gjort andre endringer, det har nok mest for seg når man trimmer "litt mer seriøst"; f.eks. med endringer i innsug/topper, effektanlegg på eksosen og turbomontering. Hele systemet må "henge med", å fjerne en flaskehals hjelper lite når det er flere som lager restriksjoner på gjennomstrømningen...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

vil berre legge til at sportsfilter ikkje har noke nytte om det blir montert feil, pass på at det ikkje står nær motor så det drar varmluft... har fleire ganger montert filter uten og merke noke til det bortsett fra mer bråk.

går ut fra at det er kon filter o.l det er snakk om, og ikkje innsatsfilter

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vil berre legge til at sportsfilter ikkje har noke nytte om det blir montert feil, pass på at det ikkje står nær motor så det drar varmluft... har fleire ganger montert filter uten og merke noke til det bortsett fra mer bråk.

går ut fra at det er kon filter o.l det er snakk om, og ikkje innsatsfilter

5811644[/snapback]

 

Dette er utrulig viktig.

Hjelper lite med eit filter som har god gjennomstrøyming om den lufta som går inn er varm.

Som eksempel kan eg vise til min egen bil, en Audi RS2, som var påmontert uskjerma konfilter når eg kjøpte den. Eg var mykje plaga med at motoren blei unødig varm ved hard belastning. 3-4 rundar på Vålerbana eller en rask tur opp Trollstigen gav oljettemp på 130. Ikkje bra. Andre "motorguruar" meinte at det var noko eg måtte leve med sidan den motoren har ikkje så stor oljekjølar. Bytt kjølar var problemløysinga dei kom med.

Men, er det ikkje bedre å hindre unødig varme å kome inn i motoren en å satse på større kjøleanlegg? Det var min logiske tankegang....

Panelfilter til bruk i org. filterboks frå K&N blei innkjøpt og montert. Filterboksen tek luta utanfrå motorrommet som er optimalt med tanke på temperatur.

Forskjellen var stor, ikkje berre på oljetemp, men også på effekt. Motoren svara bedre på gasspådrag, oppnådde max ladetrykk tidligare og gjekk merkbart betre.

 

Mi erfaring er at lufttempen inn er vel så viktig som motstanden gjennom fliteret.

Lenke til kommentar

Kaldere luft har større massetetthet enn varm luft, en vet jo at varm luft stiger i fohold til kald. Kaldere luft vil altså kunne være like bra som litt mer varm luft. En må huske på at luften blir varmere på sin vei til varmere motoren er.

Lenke til kommentar

Gå for innsatsfilter ja.

 

Var ikkje lett å oppdrive til min Audi. Dei forhandlarane eg snakka med anbefalte faktisk ikkje å bruke innsatsfiltera, pga dårligare gjennomstrøyming. Kan det vere fordi dei kun hadde konfilter inne på lager og ikkje ville eg sku bestille andre plassa???

Lenke til kommentar
Gå for innsatsfilter ja.

 

Var ikkje lett å oppdrive til min Audi. Dei forhandlarane eg snakka med anbefalte faktisk ikkje å bruke innsatsfiltera, pga dårligare gjennomstrøyming. Kan det vere fordi dei kun hadde konfilter inne på lager og ikkje ville eg sku bestille andre plassa?

5896110[/snapback]

De vil vel tjene penga selv.

Lenke til kommentar
Satt inn k&N innsatsfilter i min DieselAvensis. Eneste forskjellen er vel at jeg vet at det sitter der.

5899958[/snapback]

Som påpekt mange ganger tidligere, samt at andre har uttalt det:

Powerfilter har liten hensikt annet enn ved en chip-trim av motoren.

Lenke til kommentar
Satt inn k&N innsatsfilter i min DieselAvensis. Eneste forskjellen er vel at jeg vet at det sitter der.

5899958[/snapback]

Som påpekt mange ganger tidligere, samt at andre har uttalt det:

Powerfilter har liten hensikt annet enn ved en chip-trim av motoren.

5900377[/snapback]

 

Og der ble det jaggu uttalt en gang til

Lenke til kommentar
Men likevel var du nødt til og prøve :whistle:

5905338[/snapback]

 

Vel, nå satt jeg inn mitt filter lenge før jeg leste denne tråden. Hensikten var å komme med info om at det ikke har noen hensikt å sette det inn da jeg faktisk selv har prøvd det. Det tror jeg ikke alle her har gjort, selv om de mener mye om det. ( En uavhengig test av K&N innsatsluftfilter oppgir at standard luftfilter er ca 97% effektivt mens deres filter er ca 99 % effektivt. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...