Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mange brukere på et ad-hoc nettverk?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvor mange brukere man kan være på et ad-hoc nettverk? Vi driver og prøver å spille div nettverkspill her over ad-hoc, men det fungerer dårlig/ikke for fler enn fire av gangen...Er det noe vi gjør feil eller er det bare sånn det er med ad-hoc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere kan kobles til, men du må ha en maskin som fungerer som en router mellom maskinene.

"I've received many inquiries from Windows XP residential users asking how to wirelessly network a second or third computer without the expense of a wireless router or a router and a stand-alone wireless access point (WAP). This is sometimes called an ad hoc wireless network. Building an ad hoc 802.11b wireless network using the graphical user interface in Windows XP takes just a few minutes. Because it's powered by wireless zero configuration, you won't need to run a single cable or hunt for an electrical outlet! Add Internet Connection Sharing on the host computer and all connected computers will be surfing the net wirelessly in no time at all.

We'll start with a single computer that already has a wired Ethernet broadband connection to the Internet. Then we'll build the ad hoc wireless network in three steps:

1.

The first step will be to install an 802.11b wireless card in the main computer and configure it as a computer-to-computer (ad hoc) wireless connection.

2.

The second step will be to install a wireless card in a second computer.

3.

To complete the network and provide connectivity to the Internet, Internet Connection Sharing (ICS) will be enabled on the host."

Likevel ville jeg ikke brukt dette pga. dårligere sikkerhet.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Er jo i grunn sånn vi har gjort det nå, med unntak av at vi ikke skal ut på internett gjennom nettverket, bare spille litt. Finnes det noen andre måter å koble maskiner i nettverk da? Har ikke tilgang til switch eller trådløst ap her for tiden...

Endret av phsyco
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Håper trådstarter har løst problemet sitt.

Jeg bruker min Eee som ad-hoc tilgangspunkt (den har lan-kabel fra kabelmodemet plugga i seg), og har satt opp Windows XP (SP3) ICS for å dele internett med en annen laptop. Jeg satte ip-adressen på Eeeen til 192.168.0.1 og den andre til 0.2 samt 0.1 som gateway. Videre spesifiserte jeg DNS i den andre. Dette fungerer fint og raskt!

Men...

Når jeg kobler til en annen laptop, og setter ip til 0.3 etc, så fungerer også det på den fint (jeg kommer på internett som forventa med maskin nr. 3). Men da dropper tilkoblingen på den første klienten (med ip. 0.2.)! Og den kommer ikke på igjen før jeg har kobla 0.3 fra... :(

Har dette med innstillinger på ad-hoc serveren å gjøre? Eller sviktende maskinvare? Har hatt nøyaktig problem med helt annnen maskinvare tidligere, så jeg lurer på om det er noe feil *jeg* gjør... Skulle gjerne hatt trådstarters problem med "ikke flere enn 4 funker" for å si det sånn... jeg får ikke til mer enn 1 utenom serveren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...